Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Öğr. Gör. Merve Gerçek *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ana Kitaplar: Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Blackwell. Bachelard, G. (1958). The Poetics of Space. Beacon Press. Foucault, M. (1986). Of Other Spaces. Diacritics. Önerilen Kaynaklar: Vidler, A. (2000). The Architectural Uncanny. MIT Press. McEvilley, T. (2005). Art & The Landscape. University of Chicago Press. Crow, T. (2003). The Art of Performance. Routledge. Diğer Kaynaklar: Çeşitli sanatçıların eserleri, mimari ve sanat dergileri, müze ziyaretleri için ek okuma materyalleri.

Dersin İçeriği

Giriş ve Tanışma: Mekan ve sanatın tanımı, dersin genel çerçevesi ve tarihsel arka plan. Sanat Tarihinde Mekanın Yeri: Antik Çağdan Rönesans’a kadar mekan anlayışının evrimi. Mekan ve Çağdaş Sanat: 20. yüzyılda mekanın yeni temsilleri, minimalizm ve enstalasyon sanatları. Mekan Teorileri: Lefebvre, Foucault ve Bachelard’ın mekanla ilgili teorileri. Kamusal Mekan ve Sanat: Kamusal alandaki sanat eserlerinin mekânla etkileşimi. Mekan ve Kimlik: Sanat ve mekânın kültürel ve kişisel kimlik üzerindeki rolü. Sanat ve Mimarlıkta Malzeme Kullanımı: Mekan ve malzeme ilişkisi, estetik ve işlevsel malzeme kullanımı. Peyzaj Sanatı ve Mekan: Doğal ve yapay mekanlar arasındaki ilişki. Dijital Sanat ve Sanal Mekan: Dijitalleşen sanat ortamları ve sanal gerçeklikte mekan kullanımı. Mekan ve Bellek: Mekanın tarihsel bellekteki rolü. Mekan ve Performans Sanatları: Performans sanatı ve mekanın etkileşimi. Mekansal Enstalasyonlar: Mekanla kurulan diyaloglar ve enstalasyon sanatı. Final Proje Sunumları: Öğrencilerin semester projelerini sunduğu final haftası.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere mekanın sanatla ilişkisini teorik ve pratik açıdan anlamalarını sağlamaktır. Ders, farklı tarihsel dönemlerde ve çağdaş sanatın çeşitli biçimlerinde mekânın nasıl kullanıldığını inceleyecek, öğrencilerin sanat ve mekân anlayışlarını geliştirmelerine yardımcı olacaktır. Ayrıca, mekânın toplumsal, kültürel ve bireysel kimlik üzerindeki etkilerini tartışarak, mekânı sanatsal bir araç olarak kullanma becerisi kazandırılacaktır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Giriş ve Tanışma Mekan, sanat ve mimarlık ilişkisi, tarihsel arka plan ve dersin genel çerçevesi. Öğrencilerin kişisel ilgi alanlarına dair kısa sunumlar yapmaları ve dersten beklentilerinin paylaşılması.
2 Antik Çağdan Rönesans’a Mekan Algısı Sanatta mekan kavramının evrimi, antik Yunan ve Roma mimarisinde mekanın önemi. Öğrencilere, dönemsel mekan anlayışını bir tablo ya da heykel üzerinden analiz etmeleri için bir çalışma verilmesi.
3 • Konu: Mekanın Modern ve Çağdaş Sanattaki Temsili • İçerik: 20. yüzyıl sanatıyla birlikte mekana yeni yaklaşımlar; minimalizm, enstalasyon sanatları. • Uygulama: Müze veya galeri ziyareti planlanabilir ya da çağdaş bir sanatçının mekanla ilişkili çalışmalarını analiz eden bir grup çalışması yapılabilir. • Uygulama: Müze veya galeri ziyareti planlanabilir ya da çağdaş bir sanatçının mekanla ilişkili çalışmalarını analiz eden bir grup çalışması yapılabilir.
4 • Konu: Mekan ve Toplumsal Cinsiyet, Mekan ve İdeoloji • İçerik: Mekanın toplumsal bağlamı, Lefebvre, Foucault ve Bachelard’ın mekan teorileri. • Uygulama: Öğrencilerden teorik yaklaşımlardan birini seçerek mekansal bir örnek üzerinde eleştirel bir inceleme yapmaları istenebilir. Uygulama: Öğrencilerden teorik yaklaşımlardan birini seçerek mekansal bir örnek üzerinde eleştirel bir inceleme yapmaları istenebilir.
5 • Konu: Sanatta Mekanın Kimlik İnşasındaki Rolü • İçerik: Mekanın kültürel ve kişisel kimlik üzerindeki etkileri; yerel kültürlerin sanatta mekana yaklaşımı. • Konu: Kamusal Mekanda Sanatın Rolü • İçerik: Sanat ve kamusal alanların etkileşimi, açık hava heykelleri ve enstalasyonlar. Uygulama: Öğrencilerden kendi kimlikleriyle ilişkilendirdikleri bir mekan ve sanat eseri üzerine bir deneme yazmaları istenebilir.Uygulama: Kamusal alandaki bir sanat eserinin ziyaret edilmesi ve öğrencilerin bu eserin mekandaki etkilerini analiz etmesi.
6 • Konu: Sanatta Mekanın Kimlik İnşasındaki Rolü • İçerik: Mekanın kültürel ve kişisel kimlik üzerindeki etkileri; yerel kültürlerin sanatta mekana yaklaşımı. • Uygulama: Öğrencilerden kendi kimlikleriyle ilişkilendirdikleri bir mekan ve sanat eseri üzerine bir deneme yazmaları istenebilir. Uygulama: Öğrencilerden kendi kimlikleriyle ilişkilendirdikleri bir mekan ve sanat eseri üzerine bir deneme yazmaları istenebilir.
7 • Konu: Mekan ve Malzeme İlişkisi • İçerik: Farklı malzemelerin mekan ve sanat üzerindeki etkileri, malzemenin estetik ve işlevselliği. • Uygulama: Öğrenciler, seçilen malzemelerle küçük ölçekli mekansal enstalasyonlar oluşturabilir. Uygulama: Öğrenciler, seçilen malzemelerle küçük ölçekli mekansal enstalasyonlar oluşturabilir.
8 • Uygulama: Öğrenciler ilk 7 hafta boyunca öğrendiklerini kullanarak bir sanat-mekan projesi geliştirir ve sınıfta sunarlar. Yorumlar ve geri bildirimlerle proje tartışılır.
9 • Konu: Doğal ve Yapay Mekanlar • İçerik: Peyzaj sanatında mekan kavramı, doğanın mekana ve sanata etkisi. • Uygulama: Öğrenciler, doğayla iç içe bir mekanda serbest eskiz çalışmaları yapabilirler. Uygulama: Öğrenciler, doğayla iç içe bir mekanda serbest eskiz çalışmaları yapabilirler.
11 • Konu: Mekanın Tarihsel Bellek Üzerindeki Rolü • İçerik: Tarihi mekanlar, mekansal hafıza, mekanda zaman kavramı. Uygulama: Öğrencilerden, kendi geçmişlerinden bir mekanı sanatsal bir yöntemle temsil etmeleri istenebilir (fotoğraf, video vb.).