Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ball, M. (2010) Phonology for communication sciences. US: Singular Pub.
Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık.
Yavaş, M. (2000) Phonological development and disorders. US: Singular Pub.
Grunwell, P. (1987) Clinical Phonology. London:Croom Helm
Dersin İçeriği
Bu ders, klinik fonoloji: tanım ve kavramlar; sesbilgisinin (fonoloji) dil ve konuşma terapisinde önemi; sesbilgisi kuramları ve klinikte uygulanışı; ayırıcı özellikler kuramı; doğal sesbilgisi kuramı; dil evrenselleri; yeni kuramlar; sesbilgisel süreçlerin klinik değerlendirmede kullanımı; sesbilgisel çözümleme yöntemleri; normal ve çeşitli yetersizliği olan çocuklarda sesbilgisel gelişim; sesbilgisel bozukluklar: tanım ve sınıflandırma; çocuklardan sesbilgisel veri toplama: ses ve sesbirim dağarcığı; sesbilgisel süreç analizi uygulamalı çalışmalar konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere, fonolojiye ilişkin temel kavramları inceleyerek fonetik ve fonoloji arasındaki ayrımı ortaya koyma, klinik fonolojinin amaçları ve uygulama alanını bilme; bireylerden elde edilen konuşma verilerini fonolojik olarak çözümleyerek bu verilerden bireylerin fonetik ve fonemik envanterlerini çıkarabilme, normal gelişim gösteren bireylerin fonolojik gelişim aşamalarını inceleyerek konuşma sesi bozukluğu olan bireyleri bu normlara göre değerlendirebilme ve vakaların konuşma örneklemlerinden fonolojik işlemleri bulabilmeye ilişkin bilgileri kazandırmaktır.