Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Groher, M. E., & Crary, M. A. (2016). Dysphagia: Clinical Management in Adults and Children. Elsevier.
Logemann, J. A. (1998). Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders. Pro-Ed.
Palmer, J. B., & Jaffe, D. M. (2009). Manual of Dysphagia Assessment in Adults.
Türk Dil ve Konuşma Derneği yayınları ve ulusal disfaji kılavuzları
Güncel bilimsel makaleler ve vaka raporları
Ders slaytları, vaka örnekleri, video gözlem kayıtları, klinik değerlendirme formları
Dersin İçeriği
Bu ders; yutma fizyolojisi ve anatomisinin gözden geçirilmesi, yutma bozukluklarının nedenleri ve sınıflandırılması, değerlendirme yöntemleri (klinik değerlendirme, görüntüleme teknikleri, enstrümantal değerlendirme) ve terapi yaklaşımlarını kapsamaktadır. Edinilmiş ve gelişimsel yutma bozukluklarında kullanılan müdahale teknikleri, pediatrik ve erişkin hasta farklılıkları, beslenme ve diyet düzenlemeleri, multidisipliner ekip yaklaşımı ve etik konular ele alınır. Öğrencilerin vaka analizleri ve uygulama örnekleri ile klinik düşünme becerilerini geliştirmeleri hedeflenir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapisi konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin normal yutma sürecini, yutma bozukluklarının nedenlerini ve türlerini tanıması, değerlendirme araçlarını kullanabilmesi ve bireye özgü terapi planları geliştirebilmesi hedeflenmektedir.