Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Selçuk Çıkla *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1.Sözlü kültür içinde dinleme pratikleri 2.Kamusal okuma, sesli okuma, kolektif okuma 3.Sözlü kültürden yazılı kültüre geçiş süreci 4.Yazılı kültür içinde okuma pratikleri 5.Bireysel okuma, yalnız okuma. 6.Okuma ve bununla ilgili olarak okur ve kitabın tarihsel serüveni.

Dersin İçeriği

Proust, Marcel, Okuma Üzerine, Işık Ergüden (çev.), Notos Yayınevi, İstanbul 2009. Alberto Manguel, Okumanın Tarihi, Füsun Elioğlu (çev.), YKY, İstanbul 2010. Alberto Manguel, Okumalar Okuması, Sevin Okyay (çev.), YKY, İstanbul 2013. Alberto Manguel, Gezgin, Kule ve Kitapkurdu: Metafor Olarak Okur, Dilek Şendil (çev.), YKY, İstanbul 2016. Göktürk, Akşit, Okuma Uğraşı, İnkılâp Yayınevi, İstanbul 1988. Goody, Jack, Mit, Ritüel ve Söz, Damla Sezgi (çev.), Küre Yayınları, İstanbul 2017. Ong, Walter J., Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi, Sema Postacıoğlu Banon (çev.), Metis Yayınları, İstanbul 2012. Chartier, Roger, Yeniden Geçmiş: Tarih Yazılı Kültür Toplum, Lale Arslan (çev.), Dost Kitabevi, Ankara 1998. Jean, Georges, Yazı İnsanlığın Belleği, Nami Başer (çev.), YKY, İstanbul 2002. Albert Laberre, Kitabın Tarihi, Çev. Galip Üstün, İstanbul: İletişim Yay. Jan Assmann Kültürel Bellek Eski Yüksek Kültürde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, İstanbul: Ayrıntı, 2015 Jürgen Habermas, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora, Mithat Sancar, İstanbul: İletişim, 2003 Mustafa Nihat Özön, “Okuyucu Kümeleri”, Türkçede Roman, İletişim Yayınları, İstanbul 1985, s. 108-110. Osman Cemal Kaygılı, İstanbul’da Semai Kahveleri ve Meydan Şairleri, Bûrhaneddin Basımevi, İstanbul 1937. Tahir Alangu, Çalgılı Kahvehanelerdeki Külhanbey Edebiyatı, Ahmet İhsan Matbaası, İstanbul 1943. Christoph K. Neumann, “Üç Tarz-ı Mütalaa: Yeniçağ Osmanlı Dünyasında Kitap Yazmak ve Okumak”, Tarih ve Toplum: Yeni Yaklaşımlar, S. 1, 2005, s. 51-76. Zehra Öztürk, “Eğitim Tarihimizde Okuma Toplantılarının Yeri ve Okunan Kitaplar”, Değerler Eğitimi Dergisi, 1/4, Ekim 2003, s. 131-155. Zehra Öztürk, “Osmanlı Döneminde Kıraat Meclislerinde Okunan Halk Kitapları”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 5/9, 2007, s. 401-445. Tülün Değirmenci, “Bir Kitabı Kaç Kişi Okur? Osmanlı’da Okurlar ve Okuma Biçimleri Üzerine Bazı Gözlemler”, Tarih ve Toplum Yeni Yaklaşımlar, S. 13, 2011, s. 7-43. Elif Sezer, Osmanlı Edebiyatı’nda Sözlü ve Yazılı Olanın İlişkisi: Hikâye-i Fîrûzşâh Yazmasının Üzerindeki Okuyucu Notları (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi) İstanbul Şehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2014. Yalçın, Hüseyin Cahit, “İlk Çocukluk”, Edebiyat Anıları, Rauf Mutluay (haz.), Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 1999, s. 19-24. Uşaklıgil, Halit Ziya, “Edebiyat Hastalığına Nasıl Tutuldum?-Dedesinin Karii-Kütüphane Yapıyorum-Rüştiye Mektebi-İzmir’e Karşı İlk His”, Kırk Yıl, Özgür Yayınları, İstanbul 2008, s. 150-156. Kabacalı, Alpay, Başlangıcından Günümüze Türkiye’de Matbaa Basın ve Yayın, Literatür Yayınları, İstanbul 2000. Beydilli, Kemal, “Müteferrika ve Osmanlı Matbaası 18. Yüzyılda İstanbul’da Kitabiyat”, Toplumsal Tarih, S. 128, Ağustos 2004, s. 44-52.

Dersin Amacı

Bu ders tarihsel serüveni içerisinde okumanın dolayısıyla yazılı metin karşısında okurun anlam üretme noktasında konumunun ne olduğuna odaklanmayı amaçlar.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Okuma eyleminin yazılı olan sesletmenin ötesindeki cihanşümul karakteri
2 Sözlü kültürde dinleme pratikleri
3 Yazılı kültürün yükselişi
4 Söz yazı karşıtlaştırılması
5 Platon’un sözü öncelemesi, yazılı olanın çaresizliği ve zayıflığı
6 Harflerin icadı, yazı, hafıza, unutuş, belleğin yitimi
7 Lutherci sola scriptura (yalnızca kutsal metin) anlayışı ve bunun metnin anlamının belirlenmesine etkisi.
8 Yazı ile edebi metnin kazandığı semantik özerklik
9 Arasınav
10 Bireysel okuma
11  Kamusal okuma (sesli, kolektif okuma)
12 Kitabın tarihi, basımı, ciltlenmesi, yazının iletildiği kanalın dönüşümü,(tablet, papirüs rulo, parşömen, bilgisayar ekranı vs.),
13 Osmanlı’da matbaa, basın, yayın
14 Osmanlı’da matbaa, basın, yayın
15 Son donem Osmanlı edebiyatında yazılı kültür etrafında okurun yükselişi