Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Bekir Şişman *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Artun, Erman; Âşık Edebiyatı Metin Tahlilleri, Karahan Kitabevi Yayınları, Adana 2011. Çobanoğlu, Özkul; Eminönü Merkezli Âşık Edebiyatı, Eminönü Belediyesi yay., İstanbul 2006. Çobanoğlu, Özkul; Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yayınları, Ankara 2000. Günay, Umay; Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara 1999. Güngör, Şeyma; Türk Halk Şiirinden Seçmeler, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2013. Köprülü, M. Fuat; Türk Saz Şâirleri, Millî Kültür Yay., Ankara 1962. Yardımcı, Mehmet; Âşık Edebiyatı Araştırmaları, Ürün Yayınları, İzmir 2003.

Dersin İçeriği

Âşıklık geleneği ve âşık edebiyatının oluşumu, gelişimi ile âşık edebiyatı motifleri, âşık edebiyatı metinlerinin tahlili kronolojik olarak işlenecektir.

Dersin Amacı

Âşık tarzı Türk şiirinin özelliklerini ve Âşık Edebiyatı sahasında yetişen bazı şairlerin hayatları, edebî şahsiyetleri, eserleri ve şiirlerini kavramak.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Âşık edebiyatının, edebiyat tarihi içindeki yeri ve önemi üzerinde durulacaktır.
2 Âşık geleneği ve âşık edebiyatı terminolojisi verilecektir.
3 Ozanlık geleneğinin tesiriyle ortaya çıkan âşık edebiyatının başlangıç dönemi ele alınacaktır.
4 Fuad Köprülü’nün Edebiyat Araştırmaları’nda yer alan “Ozan” isimli makalesi okutulacak ve Şamanizm inancı bağlamında şaman olma ile âşık olma arasındaki benzerlikler anlatılacaktır.
5 Âşık edebiyatının genel özellikleri anlatılacaktır.
6 Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Performans Teori bağlamında âşıkların geleneği ve bu geleneği icra edişleri üzerinde durulacaktır.
7 Âşık olabilmenin ön şartları anlatılacaktır.
8 Ara Sınav
9 Âşığın eğitim süreci anlatılacaktır.
10 Âşığın sözlü kültür ortamından başlayarak, matbaanın kurulmasıyla yazılı kültür ortamına ve daha sonra da elektronik kültür ortamına geçen icrası üzerinde durulacaktır.
11 Âşıkların hikâye anlatmaları ve meddah hikâyeleri anlatılacaktır.
12 Meddah kimdir, meddahlık geleneği nasıl ortaya çıkmıştır, soruları üzerinde durulacaktır.
13 Meddahın kullandığı araç ve gereçler ile icrasının nasıl olması gerektiği ele alınacaktır.
14 Bazı meddahlar tanıtılarak hikâyelerinden örnekler verilecektir.