Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ana kaynaklar (Okunması Zorunlu Kaynaklar)
• Filiztekin, A. (2008) Türkiye'de Bölgesel Farklar ve Politikalar, TÜSİAD Yayınları, İstanbul.
• Doğruel, Fatma, (2012) Bölgesel Kalkınma ve Kalkınma Ajansları, Türkonfed Yayınları, İstanbul.
• Gönel, Feride. D. (2010) Kalkınma Ekonomisi, Efil Yayınevi, Ankara. İçinde “Kalkınma Düşüncesinin Evrimi”, “Ekonomik Kalkınmanın Ölçülmesi Ve Yoksulluk”, “Ekonomik Kalkınma İle İlgili Temel Analizler”, s. 3-88.
• Tekeli, İ. 2008. “Bölgelerin ve Sınırların Tanımlanması İle İlgili Sorumlar ve Teknikler” İçinde: Türkiye’de Bölgesel Eşitsizlik ve Bölge Planlama Yazıları, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. S.171-185.
• Dinler Z. 2001. Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa. İlgili bölümler
• Ildırar, M. 2004. Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. İlgili bölümler
• Özsoy, C. 2012, İktisadi Kalkınma ve Kalkınma Teorileri, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. s. 2-55.
• Yavan, N. (2013) “Küresel Kriz Sonrası Bölgesel Kalkınma Politikalarında Yeni Yaklaşımlar: Dünya Bankası, Avrupa Birliği ve OECD’nin Yaklaşımları”, İçinde Demirci, A. ve Arı, Y. (Eds) Coğrafyacılar Derneği Yıllık Kongresi Bildiriler Kitabı, 520-534, Coğrafyacılar Derneği Yayınları, Balıkesir.
• Eraydın, A. (2004) “Bölgesel Kalkınma Kavram, Kuram ve Politikalarında Yaşanan Değişimler”.
Kentsel Ekonomik Araştırmalar Sempozyumu Cilt I, DPT ve PAÜ Yayınları, Ankara, s.126-146.
• Dulupçu, M.A, Sungur, O. ve Keskin, H. (2011) Bölgesel Kalkınmada Yeni Yaklaşımlar ve Türkiye’de Kalkınma Planlarına Yansımaları, TÜCAUM VI. Ulusal Coğrafya Sempozyumu 2010 Bildiriler Kitabı, Ankara, s. 239-248.
• Özaslan, Metin (2006) Türkiye’de Ekonomik ve Sosyal Boyutlarıyla Bölgesel Gelişmişlik farklılıkları, TÜCAUM IV. Ulusal Coğrafya Sempozyumu 2010 Bildiriler Kitabı, Ankara Üniversitesi Türkiye Coğrafyası Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara, 179-201
Dersin İçeriği
Bu dersin iki temel amacı vardır: Birincisi, kalkınma meselesini yerel ve bölgesel ölçekte inceleyerek, mekanda ortaya çıkan gelişme/kalkınma farklılıklarını ve bunun yarattığı eşitsizlikleri ortaya koymaktır. İkincisi, Türkiye’nin cumhuriyetin kuruluşundan bugüne kadar geçen dönemde uyguladığı bölgesel kalkınma politikalarını ve bunun sonuçlarını, tarihsel süreç içerisinde geçirdiği mekânsal ve bölgesel değişim ile birlikte ortaya koymaktır. Bu ders öğrencilere Avrupa Birliği’ne girme sürecinde olan Türkiye’nin en önemli problemlerinden biri olan bölgesel kalkınma ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının azaltılmasında önem taşıyan bölgesel kalkınma politikaları ile ilgili kavramsal, kuramsal ve politikalarla ilgili yaklaşım ve sorunlar hakkında bir perspektif ve kritik bir bakış açısı sağlayacaktır.
Dersin Amacı
Bu dersin iki temel amacı vardır: Birincisi, kalkınma meselesini yerel ve bölgesel ölçekte inceleyerek, mekanda ortaya çıkan gelişme/kalkınma farklılıklarını ve bunun yarattığı eşitsizlikleri ortaya koymaktır. İkincisi, Türkiye’nin cumhuriyetin kuruluşundan bugüne kadar geçen dönemde uyguladığı bölgesel kalkınma politikalarını ve bunun sonuçlarını, tarihsel süreç içerisinde geçirdiği mekânsal ve bölgesel değişim ile birlikte ortaya koymaktır. Bu ders öğrencilere Avrupa Birliği’ne girme sürecinde olan Türkiye’nin en önemli problemlerinden biri olan bölgesel kalkınma ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının azaltılmasında önem taşıyan bölgesel kalkınma politikaları ile ilgili kavramsal, kuramsal ve politikalarla ilgili yaklaşım ve sorunlar hakkında bir perspektif ve kritik bir bakış açısı sağlayacaktır.