Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders kitabı olarak aşağıdaki kitaplar kullanılmaktadır.
1. Balcı, A. (2021). Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri, Pegem Akademi, Ankara.
2. Türkoğlu, A. (2021). Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Bu kitapların yanında haftalık olarak öğretici tarafından hazırlanan 14 farklı ülkeye ait eğitim ve öğretmen eğitimi sistemlerini işleyen ders sunumları kullanılmakta ve bu sunumlar her sene güncellenmektedir.
Dersin İçeriği
Bir ülkenin eğitim sisteminin niteliğinin temel belirleyicisi, sistemin uygulayıcıları olan öğretmenlerdir. Hiçbir eğitim modelinin, o modeli işletecek insan kaynağının niteliğinin üzerinde hizmet üretemeyeceği gerçeği, öğretmenlerin yetiştirilme sürecini, okullardaki eğitim etkinliklerinin kalitesi için kilit bir süreç haline getirmektedir(Ataç, 2003, 1). Bu nedenle, öğretmen yetiştirme sisteminin tüm bileşenlerinin, sürekli bir değerlendirme süreci içinde sorgulanması ve bugünün ve geleceğin gerektirdiği nicelik ve nitelikte öğretmen yetiştirmek için sürekli iyileştirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda, gelişmiş ülkelerdeki uygulamaların izlenmesi de, sözü edilen geliştirme çabalarına ışık tutacaktır. Bu dersin amacı, Türkiye’de halen uygulanmakta olan öğretmen yetiştirme modelini, farklı ülkelerdeki uygulamalar bağlamında irdelemektir. Bu amaçla, öncelikle Türkiye’de öğretmen yetiştirme sürecinin tarihsel gelişimi incelenecek, mevcut duruma nasıl gelindiği irdelenmeye çalışılacaktır. Bu çalışmaya ek olarak, ABD, Almanya ve Japonya gibi ülkelerin öğretmen yetiştirme politikaları yanında, öğrenci seçme, yetiştirme süreci ile öğretmenlerin mesleğe atanma koşullarına değinilecektir. Sınıf öğretmenliği programı, diğer öğretmenlik programlarını karakterize eden bir alan olarak algılandığı için, karşılaştırma ve değerlendirme sürecinde esas alınacaktır.