Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Bernardo, A., B. (1999). Overcoming obstacles in understanding and solving word problems in mathematics. Educational Psychology, 19(2), 149-163.
Cai, J. (1998). An investigation of US and Chinese students’ mathematical problem posing and problem solving. Mathematics Education Research Journal, 10(1), 37-50.
Charles, R. I., & Silver, E. A. (Eds.). (1989). The teaching and assessing of mathematical problem solving. Lawrence Erlbaum.
Lester, F. K. (1985). Methodological considerations in research on mathematical problem-solving instruction. Teaching and learning mathematical problem solving: Multiple research perspectives, 41-69.
Lester, F. K., & Cai, J. (2016). Can mathematical problem solving be taught? Preliminary answers from 30 years of research. Posing and solving mathematical problems, 117-135.
Polya, G. (1945). How to solve it. Princeton, NJ.
Posamentier, A. S., & Krulik, S. (Eds.). (2009). Problem solving in mathematics, grades 3-6: powerful strategies to deepen understanding. Corwin Press.
Schoenfeld, A. H. (2014). Mathematical problem solving. Elsevier.
Van De Walle, John. (1989). Elementary School Mathematics. New York: Longman.
Wilson, J. W., Fernandez, M. L., & Hadaway, N. (1993). Mathematical problem solving. Research ideas for the classroom: High school mathematics, 57-78.
Dersin İçeriği
Problem ve problem çözme, problem türleri, problem çözme öğretiminin önemi, matematiksel problem çözme stratejileri, farklı problem çözme stratejileri ile çözülebilecek problem örnekleri, problem çözmenin değerlendirilmesi; problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi, problem kurma stratejileri, ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem çözme sürecinde farklı düşünme becerilerinin önemi
Dersin Amacı
Problem çözme, tanımı, doğası ve aşamalarına ilişkin bilgi sahibi olma, matematik öğretiminde kullanımlarını amaçlarına göre inceleme ve probleme dayalı öğrenme ile öğrenme ortamları hazırlayabilme