Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Dr. Osman Çolaklıoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Anlatım, soru cevap, örnek olay

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrenme güçlüklerinin erken tanılanması ve müdahalesine yönelik kuramsal ve uygulamalı çerçeveyi kapsamaktadır. İçerikte gelişimsel risk göstergeleri, erken okuryazarlık ve erken matematik becerilerinin değerlendirilmesi, tarama testleri ve gözlem temelli değerlendirme yöntemleri ele alınır. Okuma güçlüğünde fonolojik farkındalık temelli müdahaleler, akıcı okuma öğretimi; yazma güçlüğünde motor, dilsel ve bilişsel bileşenlere yönelik stratejiler; matematik güçlüklerinde sayı duyusu, problem çözme ve işlem becerilerine yönelik öğretim yaklaşımları işlenir. Ayrıca yürütücü işlev destekleri, RTI/Çok Katmanlı Destek Sistemi (MTSS) modeli, bireyselleştirilmiş müdahale planlaması, teknoloji destekli öğretim ve aile katılımını artıran erken müdahale programları tartışılır. Öğrencilerin vaka analizleri, müdahale planı taslakları ve veri temelli karar verme süreçleri üzerinde uygulamalar yapmaları beklenir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrenme güçlüğü yaşayan çocukları erken dönemde tanımlamak, risk faktörlerini analiz etmek ve erken müdahale programlarını bilimsel temellere dayalı olarak planlayıp uygulamak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Öğrencilerin okuma, yazma, matematik ve yürütücü işlev alanlarında görülen özgül öğrenme güçlüklerinin gelişimsel kökenlerini anlamaları; tarama, değerlendirme ve öğretim tasarımı süreçlerini etkili biçimde yürütmeleri hedeflenmektedir. Ders aynı zamanda aile, öğretmen ve uzman iş birliğinin erken müdahalede oynadığı kritik rolü vurgular.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin tanıtılması, öğrenme güçlüğü kavramının açıklanması ve temel özelliklerin tartışılması.
2 Öğrenme güçlüğü ile ilgili teorik yaklaşımlar ve tanı kriterlerinin ele alınması.
3 Öğrenme güçlüğü olan çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal özelliklerinin incelenmesi ve örnek vakaların tartışılması.
4 Erken müdahale kavramının tanıtılması ve öğrenme güçlüğünde erken tanı ve önlemenin önemi üzerine tartışma.
5 Tarama ve değerlendirme araçlarının incelenmesi; okul öncesi ve erken ilkokul döneminde uygulanabilir yöntemlerin değerlendirilmesi.
6 Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının (BEP) hazırlanması ve erken müdahaleye yönelik hedeflerin belirlenmesi.
7 Öğretim stratejileri ve uyarlamaların incelenmesi; öğrenme güçlüğü olan çocuklar için sınıf içi uygulama örneklerinin tartışılması.
8 Bilişsel strateji öğretimi ve akademik becerileri geliştirmeye yönelik yöntemlerin ele alınması.
9 Ara Sınav
10 Fonolojik farkındalık, okuma ve yazma becerilerinin desteklenmesi; erken okuryazarlık müdahalelerinin tartışılması.
11 Matematik ve problem çözme becerilerinin desteklenmesi; erken matematik müdahalelerine örnek uygulamaların değerlendirilmesi.
12 Sosyal-duygusal becerilerin desteklenmesi; öğrenme güçlüğü olan çocuklarda özgüven ve motivasyonun artırılmasına yönelik uygulamaların tartışılması.
13 Aile katılımının erken müdahaleye etkisi; ebeveyn eğitimi ve evde uygulama örneklerinin değerlendirilmesi.
14 Çok disiplinli ekip çalışması; öğretmen, uzman ve aile iş birliğinin erken müdahaleye katkıları.
15 Dönem boyunca öğrenilen erken müdahale stratejilerinin bütüncül olarak tartışılması ve vaka örnekleri üzerinden sentez yapılması.