Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Dr. Osman Çolaklıoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Anlatım, soru cevap, örnek olay

Dersin İçeriği

Bu ders, üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin eğitiminde tartışmalı, çözümü çok boyutlu ve disiplinler arası değerlendirme gerektiren konuları ele alır. İçerikte tanılama süreçlerinde adalet ve kültürel duyarlılık, fırsat eşitsizliklerinin üstün yeteneklilik alanına etkileri, hızlandırma ve sınıf atlatma politikaları, zenginleştirme modellerinin güçlü ve sınırlı yönleri, 2E öğrenciler için uyarlanmış programlar ve duygusal-sosyal zorluklar gibi alanlar incelenir. Ayrıca üstün yeteneklilikte etiketleme sorunları, popüler bilim ve yanlış inanışların eğitim politikalarına etkisi, üstün yetenekli öğrencilerde motivasyon ve tükenmişlik, aile dinamikleri, öğretmen yetkinlikleri ve okul politikaları tartışılır. Uluslararası uygulamalar (ABD, Avrupa, Asya modelleri), eğitimde kapsayıcılık tartışmaları, etik karar verme süreçleri ve geleceğe yönelik eğilimler vaka analizleriyle desteklenir. Öğrencilerden eleştirel inceleme raporları, politika analizleri ve program değerlendirmeleri hazırlamaları beklenir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin eğitiminde karşılaşılan güncel tartışmaları, karmaşık etik ve pedagojik sorunları, politika temelli yaklaşımları ve uygulama süreçlerindeki eleştirel meseleleri derinlemesine incelemektir. Öğrencilerin üstün yetenekliliğin tanılanması, eğitimde fırsat eşitliği, hızlandırma ve zenginleştirme uygulamaları, iki kere farklı (2E) öğrencilerin desteklenmesi gibi alanlarda eleştirel bir perspektif geliştirmeleri hedeflenmektedir. Ders, uluslararası literatürde tartışılan politik, etik ve sosyo-kültürel boyutları değerlendirerek öğrencilerin kanıta dayalı ve etik açıdan duyarlı kararlar alabilmelerini amaçlar.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin tanıtılması ve üstün zekâlılar eğitiminin tarihçesi ile temel kavramlarının açıklanması.
2 Üstün zekâlı ve yetenekli çocukların tanımlanması; tanılama ve belirleme süreçlerinin ele alınması.
3 Üstün zekâlı çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal özelliklerinin tartışılması ve eleştirel yaklaşımların incelenmesi.
4 Etik konular ve kapsayıcılık ilkelerinin üstün zekâlılar eğitimine yansımalarının tartışılması.
5 Üstün zekâlıların sosyal-duygusal ihtiyaçlarının değerlendirilmesi ve okul ortamında destekleme stratejilerinin incelenmesi.
6 Farklı kültürel ve sosyoekonomik bağlamlarda üstün zekâlılık tanımı ve eğitimi üzerine eleştirel tartışmalar.
7 Program türlerinin (hızlandırma, zenginleştirme, yetenek odaklı programlar) incelenmesi ve eleştirel değerlendirme yapılması.
8 Üstün zekâlılar eğitimi politikalarının ve yasa düzenlemelerinin analizi; uygulamadaki güçlü ve zayıf yönlerin tartışılması.
9 Ara Sınav
10 Öğretim stratejileri ve öğretmen yeterliklerinin eleştirel olarak değerlendirilmesi; etkili ve etik uygulama örneklerinin tartışılması.
11 Üstün zekâlı öğrencilerde yaratıcılık ve problem çözme becerilerinin desteklenmesine yönelik eleştirel yaklaşımlar.
12 Sosyal adalet perspektifinden üstün zekâlı çocukların eğitime erişimi ve fırsat eşitliği üzerine tartışma.
13 Ailelerin üstün zekâlı çocuk eğitimindeki rolü; ebeveyn beklentileri, destek ve rehberlik yaklaşımlarının incelenmesi.
14 Teknoloji ve dijital araçların üstün zekâlılar eğitiminde kullanımı ve eleştirel değerlendirme.
15 Dönem boyunca incelenen eleştirel konuların bütüncül değerlendirilmesi, vaka analizlerinin yapılması ve sentez oluşturulması.