Dersin İçeriği
Bu ders, üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin eğitiminde tartışmalı, çözümü çok boyutlu ve disiplinler arası değerlendirme gerektiren konuları ele alır. İçerikte tanılama süreçlerinde adalet ve kültürel duyarlılık, fırsat eşitsizliklerinin üstün yeteneklilik alanına etkileri, hızlandırma ve sınıf atlatma politikaları, zenginleştirme modellerinin güçlü ve sınırlı yönleri, 2E öğrenciler için uyarlanmış programlar ve duygusal-sosyal zorluklar gibi alanlar incelenir. Ayrıca üstün yeteneklilikte etiketleme sorunları, popüler bilim ve yanlış inanışların eğitim politikalarına etkisi, üstün yetenekli öğrencilerde motivasyon ve tükenmişlik, aile dinamikleri, öğretmen yetkinlikleri ve okul politikaları tartışılır. Uluslararası uygulamalar (ABD, Avrupa, Asya modelleri), eğitimde kapsayıcılık tartışmaları, etik karar verme süreçleri ve geleceğe yönelik eğilimler vaka analizleriyle desteklenir. Öğrencilerden eleştirel inceleme raporları, politika analizleri ve program değerlendirmeleri hazırlamaları beklenir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin eğitiminde karşılaşılan güncel tartışmaları, karmaşık etik ve pedagojik sorunları, politika temelli yaklaşımları ve uygulama süreçlerindeki eleştirel meseleleri derinlemesine incelemektir. Öğrencilerin üstün yetenekliliğin tanılanması, eğitimde fırsat eşitliği, hızlandırma ve zenginleştirme uygulamaları, iki kere farklı (2E) öğrencilerin desteklenmesi gibi alanlarda eleştirel bir perspektif geliştirmeleri hedeflenmektedir. Ders, uluslararası literatürde tartışılan politik, etik ve sosyo-kültürel boyutları değerlendirerek öğrencilerin kanıta dayalı ve etik açıdan duyarlı kararlar alabilmelerini amaçlar.