Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Dr. Osman Çolaklıoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Anlatım, soru cevap, örnek olay

Dersin İçeriği

Bu ders, özel gereksinimli çocukların ailelerinin yaşadığı psikososyal süreçleri, ailelere yönelik eğitim ve rehberlik modellerini ve aile profesyonel iş birliğinin önemini kapsamaktadır. Ders kapsamında aile sistemleri ve aile döngüsü kuramları, aile stres–başa çıkma modelleri, aile merkezli erken müdahale yaklaşımı, aile eğitimi programlarının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi, kültürel farklılıkların aile süreçlerine etkisi ile profesyoneller için etik sorumluluklar ele alınmaktadır. Ayrıca ailelerle etkili iletişim kurma, danışmanlık ilkelerini uygulama, aile yönlendirmesi, aile güçlendirme stratejileri, ev temelli müdahale ve geçiş planlamasında aile katılımı gibi uygulamalı içerikler de dersin önemli bileşenlerini oluşturmaktadır.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel gereksinimli çocukların ailelerinin eğitim ve rehberlik süreçlerinde karşılaştıkları ihtiyaçları anlamak, ailelerle etkili iletişim ve iş birliği kurma becerilerini geliştirmek ve aile odaklı müdahale programlarını planlayıp uygulayabilecek profesyonel yeterlikleri kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler, aile sistemleri kuramı, güçlendirme yaklaşımı, aile stres ve başa çıkma modelleri gibi temel kuramsal çerçeveleri öğrenerek ailelere yönelik kanıt temelli destek süreçlerini yapılandırmayı öğreneceklerdir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin tanıtılması, aile eğitimi ve rehberliğinin temel kavramlarının açıklanması ve özel eğitimdeki önemi üzerine tartışma yapılması.
2 Ailelerin özel gereksinimli çocuklara ilişkin bilgi ve destek ihtiyaçlarının değerlendirilmesi; aile odaklı hizmet yaklaşımının tanıtılması.
3 Aile sistemleri kuramının ele alınması ve ailelerin dinamiklerinin özel gereksinimli çocuk bağlamında tartışılması.
4 Ailelerin duygusal tepkilerinin (inkâr, öfke, suçluluk, kabullenme) değerlendirilmesi ve rehberlik stratejilerinin tartışılması.
5 Aile rehberliğinde iletişim becerilerinin (etkin dinleme, empati, açık uçlu sorular) incelenmesi ve örnek uygulamaların değerlendirilmesi.
6 Aile eğitiminde bilgi sağlama süreçleri; özel eğitimde haklar, süreçler ve yasal çerçevenin açıklanması.
7 Ailelerin güçlendirilmesi ve desteklenmesi; aile odaklı program örneklerinin tartışılması.
8 Ailelerle birlikte hedef belirleme ve bireyselleştirilmiş aile eğitim planlarının hazırlanması uygulaması.
9 Ara Sınav
10 Kültürel ve sosyoekonomik faktörlerin aile eğitimi ve rehberliğine etkisi; farklı bağlamlarda ailelerin değerlendirilmesi.
11 Problem davranışları olan çocukların ailelerine yönelik rehberlik uygulamalarının tartışılması ve vaka analizlerinin yapılması.
12 Ailelere ev ortamında uygulanabilecek öğretimsel ve davranışsal desteklerin planlanması ve örnek aile eğitim oturumlarının değerlendirilmesi.
13 Çok disiplinli ekip çalışmasında aile rehberliğinin rolü ve ekip–aile iletişim stratejilerinin tartışılması.
14 Kriz durumlarında aile rehberliği; tanı sonrası süreçler, davranış krizleri ve okul geçişlerinde rehberlik yaklaşımlarının incelenmesi.
15 Dönem boyunca geliştirilen aile eğitimi ve rehberlik becerilerinin bütüncül değerlendirilmesi ve örnek bir rehberlik sürecinin yapılandırılması.