Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Emrah Gülboy *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Anlatım (sunu/lecturing) Soru-cevap Tartışma Örnek olay incelemesi (case study) Görsel materyallerle desteklenmiş sunumlar (örnek FBA raporları, grafikler, video analizleri)

Dersin İçeriği

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2020). Applied Behavior Analysis (3rd ed.). Pearson. O’Neill, R. E., Albin, R. W., Horner, R. H., Storey, K., & Sprague, J. R. (2015). Functional Assessment and Program Development for Problem Behavior (3rd ed.). Cengage. Miltenberger, R. G. (2016). Behavior Modification: Principles and Procedures (6th ed.). Cengage.

Dersin Amacı

İşlevsel Davranışsal Değerlendirme (İDD) dersi amacı, öğrencilerin problem davranışların altında yatan nedenleri (davranışın işlevini) bilimsel temelde belirlemelerini ve bu bilgilere dayalı olarak etkili, etik ve kanıta dayalı müdahale planları geliştirmelerini sağlamaktır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Davranış analizi ve davranışın tanımı Uygulamalı davranış analizinin temel ilkeleri Problem davranış kavramı ve önemi NA NA
2 İşlevsel davranışsal değerlendirmenin tanımı, amacı ve tarihsel gelişimi İDD’nin özel eğitimdeki yeri ve yasal dayanakları Yoktur Yoktur
3 Davranışların işlevleri: kaçma/kaçınma, dikkat/ilgi kazanma, nesne/etkinlik erişimi, duyusal uyarım İşlevsel sınıflandırma örnekleri Yoktur Yoktur
4 Davranış öncesi (A), davranış (B) ve davranış sonrası (C) analiz modeli ABC kayıt teknikleri ve veri toplama formları Yoktur Yoktur
5 Dolaylı değerlendirme yöntemleri: Görüşmeler (örn. FAI, QABF) Anket ve ölçek kullanımı Sosyal geçerlik kavramı Yoktur Yoktur
6 Doğrudan gözlem teknikleri Olay kayıt, süre, sıklık, aralık kayıtları Veri toplama güvenilirliği (IOA) Yoktur Yoktur
7 şlevsel analiz (FA) türleri: Tek koşullu analiz Çok koşullu analiz Geri çekilme ve kontrol koşulları Yoktur Yoktur
8 Ara sınav / uygulamalı değerlendirme yoktur yoktur
9 Toplanan verilerin analizi ve grafikle gösterimi Hipotez oluşturma süreci Yoktur Yoktur
10 Hipoteze dayalı davranış müdahale planı (Behavior Intervention Plan – BIP) geliştirme Alternatif davranışların öğretimi (DRA, FCT vb.) yoktur yoktur
11 Pozitif davranış destek (PBS) çerçevesinde FBA kullanımı Önleyici stratejiler ve çevresel düzenlemeler Yoktur Yoktur
12 Müdahale sürecinde etik ilkeler Gizlilik, onam ve uygulama bütünlüğü Yoktur Yoktur
13 Gerçek vaka örnekleri üzerinde FBA uygulamaları Farklı yetersizlik gruplarında (OSB, ZY, DEHB) FBA örnekleri Yoktur Yoktur
14 FBA raporu yazımı Sonuçların paylaşımı, aile ve ekip iş birliği Yoktur Yoktur
15 Genel değerlendirme ve proje sunumları Yoktur Yoktur