Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Benan ÇOKOKUMUŞ *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

BIYIKLI E. N., GÜLEN A. L., (2018). Hayal Gücü ve Yaratıcılık Kavramlarının Tasarım Sürecine Etkisi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, cilt 7, sayı 50, 1274-1275<br /><br />FLORENSKI, P. (2001),Tersten Perspektif, Sunuş: Zeynep Sayın, Çev: Yeşim Türkel, Metis Yayıncılık, İstanbul<br /><br />FOSTER, J. (2015). Fikir Nasıl Bulunur. İstanbul: MediaCat Kitapları.<br /><br />GENÇ, A. & Sipahioğlu, A. (1990), Görsel Algılama/Sanatta Yaratıcı Süreç, İzmir, 5.<br /><br />GENÇ, A. (2003), Algı Sistemleri ve Görüntü Estetiği, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı:3,Erzurum<br /><br />GOMBRICH, E.H. (1992), Sanat ve Yanılsama, Çev: Ahmet Cemal, İstanbul: Remzi Kitapevi<br /><br />HESKETT, J. (2013). Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları<br /><br />JUDKİNS, R. (2017). Yaratıcı Düşünme. İstanbul: Pegasus Yayınları.<br /><br />KARABULUT Burak. (2021).’Yapay Zeka Bağlamında Yaratıcılık Ve Görsel Tasarımın Geleceği’ Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi: Temmuz/July(2021) - Cilt/Volume:20 - Sayı/Issue:79https:// dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/1460732<br /><br />MALCOLM B. (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, Ankara: Ütopya Yayınları.<br /><br />MAY, R. (2008). Yaratma Cesareti, çev. Alper Oysal, İstanbul: Metis Yayınları.<br /><br />MOZOTA, B. B. D. (2006). Tasarım Yönetimi, çev. Sibel Kaçamak, İkinci Baskı, İstanbul: MediaCat Yayınları.<br /><br />SAN, İ. (2008). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınları.<br /><br />ÖZAŞKIN, G. A., BACANAK, A. (2016). Eğitimde Yaratıcılık Çalışmaları: Neler Biliyoruz? Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(25), 212-226.<br /><br />ÖZOL, A.( 2012), Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, İstanbul: Pastel Yayın- <br />cılık<br /><br />PİRİM, H. (2006). “Yapay Zeka”, Journal of Yaşar University, 1(1), s.81-93.<br /><br />YEĞNİDEMİR Bürde.(2018). Görsel Algının Sanatsal Yaratıcılık ve Tasarım Duyarlılığı ile Olan İlişkisinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanat Ve Tasarım Anasanat Dalı <br />Yüksek Lisans Tezi

Dersin İçeriği

Düşüncenin Bilginin gölgei sayılan algısal bilmenin yetkinleştirilmesi Öğrencinin yaratıcı ve yapıcı görsel estetik iletişimi içerisinde gerçekleştirmesini nasıl sağlayacağı ile bilgilendirilir.

Dersin Amacı

Dersin Amacı: Görsel yetiye sahip olmadan, yaratıcı düşünme ve eyleme hiçbir alanda ulaşılamaz. Gözleme, görüp-bilme,özümseme, görsel düşünme, uygulamalı deneyimlerle yaratıcı kişiliği örgütleme, Estetik nesne’yi oluşturan öğe ve ilkeleri kavrama, anlama ve yapmayla sağlanır Bu ilkelerden hareketle; öğrencinin görsel yolla kendini tanıması ve ifade etmesi yollarını keşfetmesi, görsel algı sürecindeki ve algısal bilginin görünür hale getirilmesindeki yaratıcılığının disipline edilmesi ve yetkinleştirilmesi.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Görme kavramı ve algıAlgı, duyusal verilerin bütünsel bir örüntü halinde bir araya getirilmesi ile belirdiğinin anlatılması. Algı, kendini oluşturan duyusal girdilerin toplamından daha fazla bir anlam ifade ettiğinin anlatılması
2 Görme kavramı ve algıAlgı, duyusal verilerin bütünsel bir örüntü halinde bir araya getirilmesi ile belirdiğinin anlatılması. Algı, kendini oluşturan duyusal girdilerin toplamından daha fazla bir anlam ifade ettiğinin anlatılması
3 Görsel algı, “görsel uyarıcıları fark etme ve bunların ayrımını yapabilme ve daha önceki tecrübelerle bağlantı kurmak suretiyle bu uyarıcıları deşifre edebilme yeteneğidir” Görsel algı, imge ve imgelemi etkilediği için önemli bir yer teşkil ettiğinin anlatılması. Görsel düşünme ve görsel algılama, hayal etme ve çizme sürecini açıkladığının anlatılması.
4 4.Hafta:Resim sanatına özgü bir terim olan yanılsama, “resimsel yapıtta yer alan betilerin gerçek dünyadaki nesne ve gerçeklikler olarak tanınabilmesi” anlamına geldiğinin anlatılması. Yanılsama, “gerçekliğin sanat yapıtında yeniden üretilmesi” demektir ve çoğunlukla üç boyutlu olan gerçek varlıkların iki boyutlu bir yüzey üzerinde betimlenebilmesini sağladığının anlatılması.
5 6.Hafta:Görsel algılamayı açıklayan Gestalt’ın kuramsal temelleri ve kuramına göre algısal örgütlenmenin şeklini belirleyen beş ilke 1.Yakınlık 2.Benzerlik 3.Şekil-Zemin 5.Devamlılık İlkesinin anlatılması.
6 6.Hafta:Görsel algılamayı açıklayan Gestalt’ın kuramsal temelleri ve kuramına göre algısal örgütlenmenin şeklini belirleyen beş ilke 1.Yakınlık 2.Benzerlik 3.Şekil-Zemin 5.Devamlılık İlkesinin anlatılması.
7 7.Hafta:Görsel Paradoks Görsel Yanılsama Optik yanılsamalar. M. C. ESCHER, Victor VASARELY’nin yapıtlarının incelenmesi ve bu yapıtların öğrencilerin Sanat Eğitiminde önem taşıyan algı, görsel algı ve yanılsamanın izleyici üzerinde nasıl yaratıldığı, Op Art yapıtlarda algı ve görsel algının nasıl bilinçli algı yanılsamalarına dönüştürüldüğünün anlatılması.
8 8.Hafta:Op-Art akımı psikolojideki görsel algı ve yanılsamalar ile ilgili bilgileri resim sanatında kullanan sanatçı Victor Vasarely’nin yapıtları üzerinden anlatılması
9 9.Hafta: vize sınavı
10 10.Hafta: Op-Art akımı psikolojideki görsel algı ve yanılsamalar ile ilgili bilgileri resim sanatında kullanan sanatçı Victor Vasarely’nin yapıtları üzerinden anlatılması
11 11.Hafta:“Gölge Ustası” Kumi Yamashıta Gestalt teorisinin 5 temel ilkesi ve sanatçının yapıtları
12 12.Hafta:Anamorfık Illüzyonist: Fellicini Varını yapıtlarının incelenmesi
13 13.Hafta :Konu ile ilgili seçilmiş makalelerin incelenmesi
14 14.Hafta : Anamorfık Illüzyonist: Fellicini Varını yapıtlarının incelenmesi ve benzer yapıtlarla ilişkilendirilmesi 14.Tüm Konuların genel değerlendirmesi
15 15.Hafta : Konularla ilgili karşılıklı soru cevap şeklinde dersin etkinliği
16 16.Hafta: Final sınavı