Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Benan ÇOKOKUMUŞ *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

ABACI Z.(2023) Resim Sanatı Ve Müzikte Eşzamanlılık Kavramı: Cezanne, Pıcasso Ve Stravınsky Balkan Müzik ve Sanat Dergisi Ekim 2023 Cilt 5 Sayı 2 (59-75) 59 DOI: 10.47956/bmsd.1354975<br /><br /><br />CANCAN Derya Aysun( 2020) Wassıly Kandınsky Eserlerinde Müzik Etkileşimi Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 49, Aralık 2020, s. 505-514 ISSN: 2149-0821 Doi Number:http://dx.doi. org/10.29228/SOBIDER. 48141<br /><br /><br />İPŞİROĞLU, N. (2006). Resimde Müziğin Etkisi, Remzi Kitapevi, İstanbul.<br /><br />İPŞİROĞLU, N. (1998). Sanattan Güncel Yaşama, Pan Yayıncılık, İstanbul.<br /><br />,JEWANSKI, J. (2012), Colour and music, Grove Music, 1-11, http://www.musictheory21.com/jae-sung/syllabus/graduate/rameau-studies/2002 1/documents/color-and-music.pdf, (11.10.2012).<br /><br /> <br />KANDİNSKY, W. (2001). Sanatta Ruhsallık Üzerine, (çev.), Gülin Ekinci, Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul.<br /><br /><br />KLINE, K. (t.y.). Rhythm and Color in Art as Influenced by Jazz, file:///C:/Users/user/ Downloads/ Truman_Kline.pdf, (11.10.2012).<br /><br /><br /><br />KORKMAZ, Y. (2007). Görsel ve işitsel sanatlar arasında ritm kavramının etkileşiminin 6.7.8. sınıflarda resim-iş eğitimi dersine katkısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.<br /><br />M. AYÇA Onal ( 2018 )Müzik Ve Resim İlişkisi: Resim Sanatında Müziğin Yeniden üretimine İlişkin Örnekler İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi DOI: 10.16950/iujad.468576 <br /><br /><br /><br />MİLLEİ, S. (2002). Visible Deeds of Music, Yale University Press, İstanbul<br /><br /><br /><br />ÖZDEMİR Asuman, İZ BÖLÜKOĞLU Hülya, ŞENTÜRK Nezihe(2015).Temel Sanat Eğitiminde Disiplinlerarası Yaklaşıma Dayalı (Müzik Destekli) Uygulamanın Öğrenci Tutum Düzeyine Etkisi (*)EKEV AKADEMİ DERGİSİ Yıl: 19 Sayı: 63 (Yaz 2015)<br /><br /> TURHAL, S. (2005). İlköğretim II. kademe altıncı sınıf resim dersi öğrencilerinin yaratıcılığının gelişmesinde müzik dinletisinin resme etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya<br /><br /> UYSAL Hüseyin( 2021) “Gauguin’in Resimlerindeki Renk Orkestrasyonu”. ulakbilge, 61 (2021 Haziran): s. 865–880. doi: 10.7816/ulakbilge-09-61-05 <br /><br /> UYSAL Hüseyin( 2021) Henri Matisse’ in “Dans” ve “Müzik” Resimlerindeki Müziksel Öğelerin İncelenmesi January 2021Journal of Turkish Studies Volume 16 Issue 4(Volume 16 Issue 4):1335-1350 DOI:10.7827/TurkishStudies.52000<br />

Dersin İçeriği

Dersin İçeriği:Modern süreci oluşturan sanatçıların etkilendikleri ve üretken oldukları kaynakların araştırılıp incelenmesi. “Dizisellik” kavramını resimlerinde uygulayan sanatçıların yapıtlarında kullandıkları teknik ve yöntemin nasıl uygulanmaya çalışıldığının araştırılması .Günümüz sanat teorileri ve yaklaşımları ile birlikte karşılaştırmalı olarak incelenmesi

Dersin Amacı

Dersin Amacı:Modern sanat 20.yüzyılın başlarında yapılan radikal değişimler, modern resim için tamamen yeni yaklaşımların kapısını açtı. Avusturyalı besteci Arnold Schoenberg'in icat ettiği on iki ton besteleme tekniği, 20. yüzyıldaki bu yeni yaklaşımların en etkilisi oldu.Teknoloji çağında Sanatcılara eserlerinde renkleri organize etmenin yeni yollarını sunan bu sistemde, geleneksel tonal yapı terk edilerek resimde matematiksel kurgunun zeminini hazırlamıştır.Özellikle İsviçreli grafiker ve sanatcı Richard Paul lohse’nin 1940 sonlarında İtalyan Mimar Padovanın “Golden Number” sistemini uygulayan “Concrete Art (Beton Sanatı)” benimsemesinden kısa bir süre sonra. Sanatcının eserlerinde uygulamış olduğu “dizisellik” kavramıyla 20.yüzyılda sistematik-yapıcı sanatın kurucularından birisi olmuştur. Modern sanat içerisinde yaşanan bu ara sürecin çok iyi bir şekilde özümsenmesi gerekmektedir

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 1.Hafta Müzik,resim, heykel, mimari, yapıt ilişkisi
2 2.Hafta:"Sanat ve Yanılsama" insanın farklı algılama özelliğinin de etkisiyle ressamların müziği görselleştirmesi.
3 3.Hafta:Barok müzik, karşıtlık (kontrast),Barok resim sanatı, Besteci Antonio Vivaldi, heykeltıraş Heykelci G. Bernini’nin Rokoko, Johann Sebastian Bach; İtalyan Ressam Gaspare Traversi – Konser
4 4.Hafta:Rokoko, Johann Sebastian Bach; İtalyan Ressam Gaspare Traversi – Konser Reim ile ilişkisi
5 5.Hafta: Romantizm, 19. yy. ve 20yy. Ressam Gaspar David Fredrich, William Turner, Goya Besteci Wagner, Chopin,Schuman, Liszt, Berlioz, Müziği Etkileyen Başlıca Romantik Dönem Ressamları
6 6.Hafta:İzlenimcilik sanat akımı ve müzikte de 20. yüzyıl başlarında etkinleşimi
7 7.Hafta:Müzikte on iki ton tekniğini ilk uygulayan Besteciler (atonal) Alban Berg, Walter Schönberg, Anton Weber , Arnold Schönberg’ in atonal besteleri , Kandinsky ve Franz Marc
8 8.Hafta:Müzik ve Renk İlişkisi, Ressam Paul Klee, Besteci Mozart
9 9.Hafta:Vize sınavı
10 10.Hafta:J.S. Bach ve Kübist sanatçı Braque “Georges Braque Bach Violin”yapıt incelemesi. Resim ilişkisi
11 11.Hafta:“Der Blaue Reiter grubu”, August Macke, Alexej Jawlensky ve Paul Klee , Dışavurumcu grup arasında müzikle bağlantı
12 12.Hafta:“Der Blaue Reiter grubu”, August Macke, Alexej Jawlensky ve Paul Klee , Dışavurumcu grup arasında müzikle bağlantı
13 13.Hafta:İsviçreli besteci Arthur Honegger Pacifik 231 (1923) adlı senfonik bölümde 120 mil hızla giden bir treni konu alır. Honegger duran bir motorun yorgun soluk alıp vermesini, kalkışını, hız kazanırken geçirdiği aşamaları ve yola koyulunca üç yüz tonluk bir gürültünün gecenin karanlığında yitip gitmesini sergiler. Ressam Luigi Russolo gelecekçi müziğin de öncü bestecilerinden biri olarak tanınır. Her çeşit sesin müziksel bir gereç olabileceğini ileri süren sanatçı
14 İsviçreli besteci Arthur Honegger Pacifik 231 (1923) adlı senfonik bölümde 120 mil hızla giden bir treni konu alır. Honegger duran bir motorun yorgun soluk alıp vermesini, kalkışını, hız kazanırken geçirdiği aşamaları ve yola koyulunca üç yüz tonluk bir gürültünün gecenin karanlığında yitip gitmesini sergiler. Ressam Luigi Russolo gelecekçi müziğin de öncü bestecilerinden biri olarak tanınır. Her çeşit sesin müziksel bir gereç olabileceğini ileri süren sanatçı Fütürizm sanat akımı sanatçılarının müzik ile ilişkii
15 15.Hafta.: Tüm konuların genel bir tekrarı