Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Özgür ATAKAN *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Farklı bir isim yazıyor veya boş geliyor ise; ubs.omu.edu.tr adresinden, Öğrenci Web (Öğretim Üyesi) modülü seçilmeli,
  • Bologna Süreci -> Ders Öğretim Planları seçilmeli,
  • Açılan pencerede, ders verdiğiniz Fakülte, Bölüm, Ders seçilerek, Öğretim Üyesi (Üyeleri) alanına isminizi yazmalısınız...
Yıl: 1, Dönem: 2
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ünsal, S., Çetin, A. (Ed.). (2019). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Nobel.

Dersin İçeriği

Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay, vd; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, E. Durkheim, M. Weber, vd. ) eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji açısından) ve eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din ekonomi siyaset) ve eğitim; Türkiye'de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem olarak okul.

Dersin Amacı

Sosyolojinin bir alt disiplini olan eğitim sosyolojisinin temel kavram ve kuramlarını incelemek ve bu kavram ve kuramlar çerçevesinde eğitimin sorunlarını tartışmak.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Öğrencilerle tanışma. Sosyolojinin temel kavramları (Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd).
2 Sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte) ve eğitim görüşleri.
3 Sosyolojinin öncüleri (K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri.
4 Temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı) açısından eğitim.
5 Temel sosyolojik teoriler (eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim.
6 Toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma) ve eğitim.
7 Toplumsal süreçler (sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim.
8 Toplumsal kurumlar (aile, din) ve eğitim.
9 ARA SINAV
10 Toplumsal kurumlar (ekonomi, siyaset) ve eğitim.
11 Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu).
12 Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.).
13 Kültür ve eğitim.
14 Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.
15 FİNAL SINAVI

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 1 1
2 Final Sınavı 1 2 2
5 Derse Katılım 14 2 28
8 Rehberli Problem Çözümü 13 1 13
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 2 16
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 5 2 12

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1548394 Sosyolojinin temel kavram ve kuramlarını tanır.
2 1548395 Eğitim sosyolojisinin kavram ve kuramlarını bilir.
3 1548396 Eğitimi temel toplumsal süreçlerle ilişkilendirerek düşünür.
4 1548397 Eğitimi diğer toplumsal kurumlarla ilişkilendirerek düşünür.
5 1548398 Sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin Türkiye'deki gelişim sürecini bilir.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 71030 Tarih, coğrafya, sosyoloji ve vatandaşlık bilgilerini sosyal bilgiler eğitimine uygulama becerisi.
2 71031 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlama, modelleme ve çözme becerisi.
3 71032 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleme ve tasarlama becerisi.
4 71033 Küresel ve toplumsal çerçevede eğitim problemlerinin özellikle sağlık, güvenlik ve çevre konularına etkilerinin göz önünde tutularak kapsamlı bir eğitim verilmesi.
5 71034 Sosyal bilgiler eğitimi alanında verilerin çözümlenmesi, özel öğretim yöntemlerinin uygulanması ve sosyolojik perspektif kazanma ve toplumsal olayları yorumlama becerisi.
6 71035 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme becerisi.
7 71036 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisi.
8 71037 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi.
9 71038 Yaşam boyu öğrenme davranışını kazandırma.
10 71039 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazandırma.
11 71040 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazandırma.
12 71041 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlar hakkında bilgi sahibi olma.
13 71042 Kalite konularında bilgi sahibi olma.

İletişim Bilgileri

Adres:
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Rektörlük Binası Kurupelit Kampüsü, 55139 Atakum / SAMSUN
Telefon:
(362) 312 19 19
Eposta:
iletisim@omu.edu.tr