Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Selda Örs Özdil *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Farklı bir isim yazıyor veya boş geliyor ise; ubs.omu.edu.tr adresinden, Öğrenci Web (Öğretim Üyesi) modülü seçilmeli,
  • Bologna Süreci -> Ders Öğretim Planları seçilmeli,
  • Açılan pencerede, ders verdiğiniz Fakülte, Bölüm, Ders seçilerek, Öğretim Üyesi (Üyeleri) alanına isminizi yazmalısınız...
Yıl: 3, Dönem: 5
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1) Doğan, N. (Ed.) (2019). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. 2) Demirtaşlı, R. N. (Ed.) (2012). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Edge Akademi. 3) Atılgan, H. (Ed.). (2006). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıcılık. 4) Başol, G. (2012). Eğitimdre Ölçme ve Değerledndirme. Ankara: Pegem Akademi. 5) Tekin, H. (2003). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayıncılık. 6) Güler, N. (2017). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.

Dersin İçeriği

Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi, ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık) , eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri, geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler) , öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, özdeğerlendirme, tutum ölçekleri) , ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemler, öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirme.

Dersin Amacı

Eğitimde ve öğretimde ölçme ve değerlendirmenin temel kavramlarını tanımlayarak bu kavramlarının önemini fark eder, farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerinin nasıl kullanacağını bilir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir ve ölçme değerlendirme amaçlı kullanılacak araçların nasıl geliştirileceğini açıklar, alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerini tanır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 - Ders programının tanıtılması - Giriş: Eğitim süreci ve eğitimde ölçme-değerlendirmenin önemi 1. Hafta.ppt
2 Ölçme ve Değerlendirme ile ilgili temel kavramlar 2. Hafta.ppt
3 Ölçme ve Değerlendirme ile ilgili temel kavramlar 3. Hafta.ppt
4 Ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık) 4.Hafta.ppt
5 Ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık) 5.Hafta.ppt
6 Davranışların sınıflandırılması - Testlerin Sınıflandırılması 6ve7.hafta.ppt
7 Klasik ölçme araçlarının özellikleri, geliştirilmesi, puanlanması ve yorumlanması - Çoktan seçmeli test, D/Y test, kısa cevaplı test, yazılı sınav, sözlü sınav
8 Klasik ölçme araçlarının özellikleri, geliştirilmesi, puanlanması ve yorumlanması - Çoktan seçmeli test, D/Y test, kısa cevaplı test, yazılı sınav, sözlü sınav
9 Ara sınav 8.Hafta.ppt
10 Tamamlayıcı / alternatif ölçme araçları ve yöntemleri 10. Hafta.ppt
11 Tamamlayıcı / alternatif ölçme araçları ve yöntemleri
12 Test geliştirme süreci ve madde istatistikleri 11. Hafta.ppt
13 Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler - Test istatistikleri
14 Standart puanlar - Z ve T puanları Ölçme Sonuçlarına Dayalı Olarak Not Verme
15 Dönem sonu sınavı

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 1 1
2 Final Sınavı 1 1 1
5 Derse Katılım 14 2 28
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 7 7
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 9 9
34 Okuma 1 14 14
54 Ev Ödevi 4 5 20

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1616735 Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır.
2 1616741 Test planını hazırlar.
3 1616736 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar.
4 1616738 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır.
5 1616734 Test geliştirme tekniklerini kullanır.
6 1616731 Öğretimde kullanılan değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir.
7 1616733 Merkezi yığılma ölçülerinin (mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım) hesaplamalarını yapar.
8 1616740 Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır.
9 1616732 Ölçmede hata türlerini yorumlar.
10 1616737 Öğrenci ürün dosyası ve performans değerlendirmenin özelliklerini tartışır.
11 1616739 Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 77250 Kimya konularında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri Kimya eğitimine uygulama becerisi kazanmak
2 77251 Kimya eğitimi alanındaki eğitim modellerini ve kuramları bilmek
3 77252 Kimya eğitimi alanında eğitim problemlerini tanıma, modelleme ve çözme becerisi kazanmak
4 77253 Özel alanda seçilen bir konuda bilimsel araştırma projesi hazırlama, veri toplama, verileri analiz etme, değerlendirme, raporlaştırma ve projeyi sunma.
5 77254 Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, Atatürk İlkeleri´ni yürüterek, anlayarak, içtenlikle benimseyip, ülkesini çağdaş düzeye taşımak için gerekli donanımlara sahip olmak.
6 77255 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme becerisi kazanmak.
7 77256 Çeşitli öğretim teknolojileri yoluyla nitelikli öğretim materyallerinin geliştirilmesi, seçilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi becerilerine sahip olmak
8 77257 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisi kazanmak.
9 77258 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi kazanmak.
10 77259 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanmak.
11 77260 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği etkili iletişim becerilerine ve Türkçeyi düzgün kullanma becerilerine sahip olmak.
12 77261 Alanındaki gelişmeleri izleyip iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak.
13 77262 Genel öğretim yöntemlerini bilerek ortaöğretime özgü özel öğretim yöntemlerini geliştirip uygulayabilmek.
14 77263 Öğrencilerin bireysel farklılıklarına, gelişim ve ihtiyaçlarına uygun bir şekilde eğitim, değerlendirme ve yönlendirme becerilerine sahip olmak.
15 77264 Yeni eğitim modellerine uygun günlük plan hazırlayabilmek, uygulama ile ilgili kayıt, belge ve raporları hazırlama becerisine sahip olmak.
16 77265 Meslek ile ilgili yeni gelişmeleri takip edebilmek, yasa ve yönetmelikleri bilmek ve mesleki-etik sorumluluk anlayışı kazanmak.
17 77266 Öğrencileri özgün, paylaşımcı, girişimci, özgüveni yüksek, kendi başına karar verebilen, başkalarının haklarına saygılı, yaratıcı, sorgulayıcı bireyler olarak gelişmelerini sağlayabilmek için gerekli donanımlara sahip olmak

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Öğrenme Çıktısı
1 3 4 5 5 5 5 4 5 4 5 5 5 4 4 5 4 4
2 5 5 4 5 5 5 5 4 5 4 5 5 5 4 5 3 5
3 5 4 4 4 5 5 5 4 5 4 5 5 5 4 5 5 4
4 4 5 5 5 5 4 4 5 4 5 5 4 4 4 5 5 5
5 5 5 5 5 4 5 5 4 5 4 5 5 4 5 5 5 5
6 4 4 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 4 5 5 5 4
7 5 4 5 5 4 5 5 4 4 5 5 4 5 5 5 5 5
8 5 5 4 5 4 5 5 5 4 5 4 5 5 5 5 4 5
9 4 5 4