Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Ali TOMAK, Öğr. Gör. Abdulkerim TURKAYA *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Farklı bir isim yazıyor veya boş geliyor ise; ubs.omu.edu.tr adresinden, Öğrenci Web (Öğretim Üyesi) modülü seçilmeli,
  • Bologna Süreci -> Ders Öğretim Planları seçilmeli,
  • Açılan pencerede, ders verdiğiniz Fakülte, Bölüm, Ders seçilerek, Öğretim Üyesi (Üyeleri) alanına isminizi yazmalısınız...
Yıl: 1, Dönem: 2
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1) Uçar, Tevfik Fikret. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitapevi. 2) Becer, Emre. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Yayınevi. 3) Twemlow, Alice. (2011). Grafik Tasarım Ne İçindir? (Çev.: Dalsu Özgen), Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 4) Weill, Alain. (2009). Grafik Tasarım (Çev.: Orçun Türkay), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 5) Bowers, John. /2011). Introduction to Graphic Design Methodologies and Processes: Understanding Theory and Application, John Wiley ve Sons, Inc., USA. 6) Arntson, Amy E. (2012). Graphic Design Basics, Wadsworth Cengage Learning, USA.

Dersin İçeriği

Bu derste grafik, grafik sanatlar, grafik tasarım, tasarım, iletişim tasarımı, görsel iletişim tasarımı gibi kavramlara ilişkin açıklama yapılması; bu alanın kapsamı ve içeriği hakkında detaylı bilgi verilmesi; göstergebilim disiplini kapsamında kodlama, kod çözümleme, yananlam, düzanlam, anlamlandırma gibi temel konuların kavratılması anlatılmaktadır. Başarılı reklam uygulamaları üzerine analizler yapılarak görsel iletişim tasarımı ürünlerinin amaçlanan iletişime uygun çözümlenebilmesi için tasarım süreci, tasarım ilke ve öğelerine ilişkin kuramsal bilgiler ışığında çeşitli uygulamalar gerçekleştirilir. Ayrıca kavramların simgeleştirilmesi ve çeşitli figüratif öğelerin (kara, hava ve deniz canlıları ile bitkilerin) yalınlaştırılarak (stilizasyon) biçimlendirilmeleri sağlanır. Öğrencilerin çözümlenmesi gereken tasarım problemine görsel iletişim ve yönbilgi (brief) içeriği doğrultusunda yaratıcı, işlevsel ve estetik açıdan en uygun çözümleme üretebilmesi gösterilmektedir.

Dersin Amacı

Bu derste grafik, grafik sanatlar, grafik tasarım, tasarım, iletişim tasarımı, görsel iletişim tasarımı gibi kavramlara ilişkin açıklama yapılması; bu alanın kapsamı ve içeriği hakkında detaylı bilgi verilmesi; göstergebilim disiplini kapsamında kodlama, kod çözümleme, yananlam, düzanlam, anlamlandırma gibi temel konuların kavratılması amaçlanır. Başarılı reklam uygulamaları üzerine analizler yapılarak görsel iletişim tasarımı ürünlerinin amaçlanan iletişime uygun çözümlenebilmesi için tasarım süreci, tasarım ilke ve öğelerine ilişkin kuramsal bilgiler ışığında çeşitli uygulamalar gerçekleştirilir. Ayrıca kavramların simgeleştirilmesi ve çeşitli figüratif öğelerin (kara, hava ve deniz canlıları ile bitkilerin) yalınlaştırılarak (stilizasyon) biçimlendirilmeleri sağlanır. Öğrencilerin çözümlenmesi gereken tasarım problemine görsel iletişim ve yönbilgi (brief) içeriği doğrultusunda yaratıcı, işlevsel ve estetik açıdan en uygun çözümleme üretebilmesine ilişkin yaklaşımlar amaçlanır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin dönem süresince nasıl yürütüleceğine ilişkin bilgi verilmesi, grafik, grafik sanatlar, grafik tasarım, tasarım, iletişim tasarımı, görsel iletişim tasarımı gibi kavramlara ilişkin açıklama yapılması, bu alanın kapsamı ve içeriği hakkında detaylı bilgiler verilmesi. Literatür hazırlığı GTG_Sunu_1.pdf
2 Grafik, Grafik tasarım, tasarım, iletişim tasarımı, görsel iletişim tasarımı gibi kavramlara ilişkin açıklama yapılması, bu alanın kapsamı ve içeriği hakkında detaylı bilgiler verilmesi. Sunum hazırlığı GTG_Sunu_2.pdf
3 Göstergebilim disiplini kapsamında kodlama, kod çözümleme, yananlam, düzanlam, anlamlandırma gibi temel konuların kavratılması. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_3.pdf
4 Göstergebilim disiplini kapsamında kodlama, kod çözme, yananlam, düzanlam, anlamlandırma gibi temel konuların kavratılması. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_4.pdf
5 Görsel iletişim tasarımı ürünlerinin amaçlanan iletişime uygun çözümlenebilmesi için tasarım süreci, tasarım ilke ve öğelerine ilişkin kuramsal bilgiler ışığında çeşitli uygulamalar gerçekleştirilmesi, başarılı reklam uygulamaları üzerine kuramsal analizler yapılarak görsel iletişim tasarımı ürünlerinin amaçlanan iletişime uygun çözümlenebilmesi. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_5.pdf
6 Görsel iletişim tasarımı ürünlerinin amaçlanan iletişime uygun çözümlenebilmesi için tasarım süreci, tasarım ilke ve öğelerine ilişkin kuramsal bilgiler ışığında çeşitli uygulamalar gerçekleştirilmesi, başarılı reklam uygulamaları üzerine kuramsal analizler yapılarak görsel iletişim tasarımı ürünlerinin amaçlanan iletişime uygun çözümlenebilmesi. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_6.pdf
7 Görsel iletişim tasarımı ürünlerinin amaçlanan iletişime uygun çözümlenebilmesi için tasarım süreci, tasarım ilke ve öğelerine ilişkin kuramsal bilgiler ışığında çeşitli uygulamalar gerçekleştirilmesi, başarılı reklam uygulamaları üzerine kuramsal analizler yapılarak görsel iletişim tasarımı ürünlerinin amaçlanan iletişime uygun çözümlenebilmesi. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_7.pdf
8 Öğrencilerin çözümlenmesi gereken tasarım problemine görsel iletişim ve içerik açısından en uygun çözümleme üretebilme ve böylece yaratıcı, işlevsel ve estetik bir tasarımcı kimliği kazanmalarına yönelik yaklaşımlar üzerinde durulması, kavramların simgeleştirilmesi, çeşitli figüratif öğelerin (kara, hava ve deniz canlıları ile bitkilerin) yalınlaştırılarak (stilizasyon) biçimlendirilmeleri için bilgi ve deneyim kazandırılması. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_8A.pdf
GTG_Sunu_8B.pdf
GTG_Sunu_8C.pdf
9 Ara sınav ARA SINAV UYGULAMASI.pdf
10 Öğrencilerin çözümlenmesi gereken tasarım problemine görsel iletişim ve içerik açısından en uygun çözümleme üretebilme ve böylece yaratıcı, işlevsel ve estetik bir tasarımcı kimliği kazanmalarına yönelik yaklaşımlar üzerinde durulması, kavramların simgeleştirilmesi, çeşitli figüratif öğelerin (kara, hava ve deniz canlıları ile bitkilerin) yalınlaştırılarak (stilizasyon) biçimlendirilmeleri için bilgi ve deneyim kazandırılması. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_10.pdf
11 Öğrencilerin çözümlenmesi gereken tasarım problemine görsel iletişim ve içerik açısından en uygun çözümleme üretebilme ve böylece yaratıcı, işlevsel ve estetik bir tasarımcı kimliği kazanmalarına yönelik yaklaşımlar üzerinde durulması, kavramların simgeleştirilip, çeşitli figüratif öğelerin yalınlaştırılarak (stilizasyon) biçimlendirilmelerine ilişkin uygulamaların gerçekleştirilebilmesine yönelik bilgi ve deneyim kazandırılması. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_11.pdf
12 Öğrencilerin çözümlenmesi gereken tasarım problemine görsel iletişim ve içerik açısından en uygun çözümleme üretebilme ve böylece yaratıcı, işlevsel ve estetik bir tasarımcı kimliği kazanmalarına yönelik yaklaşımlar üzerinde durulması, kavramların simgeleştirilmesi, çeşitli figüratif öğelerin (kara, hava ve deniz canlıları ile bitkilerin) yalınlaştırılarak (stilizasyon) biçimlendirilmeleri için bilgi ve deneyim kazandırılması. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_12.pdf
13 Öğrencilerin çözümlenmesi gereken tasarım problemine görsel iletişim ve içerik açısından en uygun çözümleme üretebilme ve böylece yaratıcı, işlevsel ve estetik bir tasarımcı kimliği kazanmalarına yönelik yaklaşımlar üzerinde durulması çeşitli figüratif öğelerin (kara, hava ve deniz canlıları ile bitkilerin) yalınlaştırılarak (stilizasyon) biçimlendirilmeleri için bilgi ve deneyim kazandırılması. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_13.pdf
14 Öğrencilerin çözümlenmesi gereken tasarım problemine görsel iletişim ve içerik açısından en uygun çözümleme üretebilme ve böylece yaratıcı, işlevsel ve estetik bir tasarımcı kimliği kazanmalarına yönelik yaklaşımlar üzerinde durulması ve çeşitli figüratif öğe stilizasyonlarının tamamlanması, döneme ilişkin genel bir değerlendirme yapılması. Araştırma, inceleme GTG_Sunu_14A.pdf
GTG_Sunu_14B.pdf
GTG_Sunu_14C.pdf

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 40 1
6 Uygulama/Pratik 4 60 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 2 2
2 Final Sınavı 1 2 2
5 Derse Katılım 13 2 26
29 Bireysel Çalışma 1 4 4
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 3 6
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 3 2 6
34 Okuma 1 4 4

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1523855 Grafik, grafik sanatlar, grafik tasarım, tasarım, iletişim tasarımı, görsel iletişim tasarımı gibi kavramlara ilişkin açıklama yapabilir.
2 1523856 Göstergebilim disiplini kapsamında kodlama, kod çözümleme, yananlam, düzanlam, anlamlandırma gibi temel konuları kavrayabilir, açıklayabilir.
3 1523857 Görsel iletişim tasarımı ürünlerinin amaçlanan iletişime uygun çözümlenebilmesi için, tasarım süreci, tasarım ilke ve öğelerine ilişkin kuramsal bilgiler ışığında çeşitli uygulamalar gerçekleştirebilir.
4 1523858 Çözümlenmesi gereken tasarım problemine görsel iletişim ve içerik açısından en uygun yaratıcı, işlevsel ve estetik çözümleme üretebilir.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 77838 Sanat ve tasarımı ortak bir temelde değerlendirebilecek terminoloji, problem çözme becerileri, teknik ve yöntem bilgisi ile uygulama yeterliği kazanırlar.
2 77839 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler.
3 77840 Grafik Tasarım disiplininin geçmişten bugüne geçirdiği değişim ve gelişim süreçlerini bilir ve bildiklerini güncel sorunlara transfer edebilirler.
4 77841 Görsel iletişimin gerçekleşme süreçlerini bilir, etkili görsel iletişim için doğru kodlamalar yapabilirler.
5 77842 Görsel iletişim başlığı altında toplanabilecek alt disiplinler hakkında bilgi sahibi olur ve tasarım sorunları tanımlama ve çözme yeterliği kazanırlar.
6 77843 Grafik Tasarım disiplininin geçmişten bugüne geçirdiği değişim ve gelişim süreçlerini bilir ve bildiklerini güncel sorunlara transfer edebilirler.
7 77844 Çağa uygun tasarım araçlarını etkili şekilde kullanırlar.
8 77845 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler.
9 77847 Gerçekleştirdikleri uygulamalarını bilimsel ve felsefi açıdan temellendirebilirler.
10 77846 Yabancı kaynakları, gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilirler.
11 77848 Meslek yaşamında kendini sürekli geliştirebilecek, yeniliklere açık, ekip çalışmasına uygun, sorumluluklarının farkında, sosyal becerileri gelişmiş davranış özellikleri kazanırlar.
12 77849 Toplumun güncel sorunlarına duyarlılık kazanır ve çözüm önerileri geliştirebilirler.
13 77850 Görsel İletişim Tasarımına disiplinlerarası bir bakış açısı kazanır, bilgilerini farklı disiplinlerin çözümleri için kullanabilirler.
14 77851 Tasarımlarını etkili bir şekilde sunacak uygulama ve iletişim becerileri kazanırlar.
15 77852 Mesleği ile ilgili hukuksal ve etik kuralları bilirler.
16 77853 Türkçeyi doğru ve etkin olarak kullanabilirler.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Öğrenme Çıktısı
1 3
2 4
3 5
4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek

İletişim Bilgileri

Adres:
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Rektörlük Binası Kurupelit Kampüsü, 55139 Atakum / SAMSUN
Telefon:
(362) 312 19 19
Eposta:
iletisim@omu.edu.tr