Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dışarıdan Görevlendirme *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Farklı bir isim yazıyor veya boş geliyor ise; ubs.omu.edu.tr adresinden, Öğrenci Web (Öğretim Üyesi) modülü seçilmeli,
  • Bologna Süreci -> Ders Öğretim Planları seçilmeli,
  • Açılan pencerede, ders verdiğiniz Fakülte, Bölüm, Ders seçilerek, Öğretim Üyesi (Üyeleri) alanına isminizi yazmalısınız...
Yıl: 2, Dönem: 4
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

• Nazife Güngör, İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara, 2013 • Nazife Güngör, İletişim Kuramlar Yaklaşımlar Giriş, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara, 2013 • İrfan Erdoğan, İletişimi Anlamak, Pozitif Matbaacılık, geliştirilmiş 4. Baskı, Ankara, 2011 • Hacı Mustafa Açıköz, İletişim Felsefesine Giriş, Elis Yayınları, • Gary P. Radford, On the Philosophy of Communication, Thomson Wadsworth, USA, 2005

Dersin İçeriği

İletişim, dil, kültür, felsefe, iletişim felsefesi, iletişim türleri, kitle iletişimi ve kitle iletişim araçlarına ilişkin terminoloji bilgisi ve genel kapsamın edinilmesi; gösterge, göstergebilim ve anlamlandırma arasındaki bileşkeye bağlı olarak kitle iletişim araçlarında yer alan reklamlar ile diğer ticari, kültürel göstergeler ekme ve yetiştirme kuramıyla ilişkilendirme yapılması; popular kültür, tüketim kültürü reklamlar ve ideoloji, kapitalizm ve hegemonya, medya okuryazarlığı, internet ve sosyal medya gibi alanların disiplinler arası kapsamda birlikteliğinin insan, toplum ve sosyoloji açısından ortaya koyduğu yaklaşım, kuram ve değerlere ilişkin farkındalık kazandırılması.

Dersin Amacı

İletişim, dil, kültür, felsefe, iletişim felsefesi, iletişim türleri, kitle iletişimi ve kitle iletişim araçlarına ilişkin terminoloji bilgisi ve genel kapsamın edinilmesi; gösterge, göstergebilim ve anlamlandırma arasındaki bileşkeye bağlı olarak kitle iletişim araçlarında yer alan reklamlar ile diğer ticari, kültürel göstergeler ekme ve yetiştirme kuramıyla ilişkilendirme yapılması; popular kültür, tüketim kültürü reklamlar ve ideoloji, kapitalizm ve hegemonya, medya okuryazarlığı, internet ve sosyal medya gibi alanların disiplinler arası kapsamda birlikteliğinin insan, toplum ve sosyoloji açısından ortaya koyduğu yaklaşım, kuram ve değerlere ilişkin farkındalık kazandırılması amaçlanmaktadır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin dönem süresince nasıl yürütüleceğine ilişkin bilgi verilmesi, iletişim kavramı, iletişim türleri, İletişim ve dil, iletişim ve insan, iletişim ve toplum, iletişim ve kültür, uygarlık ve medeniyet, kitle iletişiminin temel özellikleri, kitle iletişim araçları
2 iletişim kavramı, iletişim türleri, İletişim ve dil, iletişim ve insan, iletişim ve toplum, iletişim ve kültür, uygarlık ve medeniyet, kitle iletişiminin temel özellikleri, kitle iletişim araçları
3 Felsefe, felsefenin konuları, amaçları, felsefe disiplinleri, iletişim ve felsefe, bilim ve felsefe, sanat ve felsefe
4 Göstergebilim Okulu: İletişim, anlam ve göstergeler, anlam, anlamlandırma ve dil arasındaki ilişkilerin tartışılması.
5 Göstergebilim Okulu: İletişim, anlam ve göstergeler, anlam, anlamlandırma ve dil arasındaki ilişkilerin tartışılması.
6 Kitle iletişim araçlarının toplumsal etkisi, kitle toplumu ve meta izleyiciler, etkinin sürdürülmesinde izleyicinin rolü, kültürel göstergeler ekme ve yetiştirme kuramı, iletişimin ekonomi politiği, Karl Marx ve yabancılaşma
7 Kitle kültürü, Frankfurt Okulu ve kültür, halk kültürü, alt kültür, aşağı kültür, işçi sınıfı kültürü, popüler kültür, kültür emperyalizmi
8 Popüler kültür, tüketim kültürü, hegemonya ve kamuoyu, küreselleşme ve medya, iletişim, temsil ve ideoloji arasındaki ilişkilerin anlatılması, propaganda ve ikna,
9 Ara sınav
10 Althusser, ideoloji ve devletin ideolojik aygıtları, Stuart Hall ve ideoloji, kapitalizm ve bilinç endüstrisi
11 Gramsci, ideoloji ve hegemonya, reklam ve ideoloji, Horkheimer ve Adorno: Kültür endüstrisi, iletişim reklam ideolojileriyle görsel iletişim tasarımı uygulamalarının bağıntısının kurulması ve reklamları yorumlayabilme
12 Gramsci, ideoloji ve hegemonya, reklam ve ideoloji, Horkheimer ve Adorno: Kültür endüstrisi, iletişim reklam ideolojileriyle görsel iletişim tasarımı uygulamalarının bağıntısının kurulması ve reklamları yorumlayabilme
13 Medya Okuryazarlığı tanımı ve kapsamı, internet ve sosyal medya, kamusal alanı dönüştürme, popüler kültürün üretimine görsel iletişim tasarımı uygulamalarıyla katkı
14 Döneme ilişkin genel bir tekrar ve değerlendirme yapılması

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 1 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 1 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 1 1
2 Final Sınavı 1 1 1
5 Derse Katılım 13 2 26
29 Bireysel Çalışma 8 2 16
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 2 16
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 8 2 16

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1527369 İletişim, dil, kültür, felsefe, iletişim felsefesi, iletişim türleri, kitle iletişimi ve kitle iletişim araçlarına ilişkin terminoloji bilgisi ve genel kapsama ilişkin bilgi edinir.
2 1527370 Gösterge, göstergebilim, anlam ve anlamlandırma arasındaki bileşkeye bağlı olarak kitle iletişim araçlarında yer alan reklamlar ile ticari ve kültürel göstergeler ekme ve yetiştirme kuramıyla ilişkilendirme yapılması arasındaki bağıntıyı açıklayabilir.
3 1527371 Popüler kültür, reklamlar ve ideoloji, kapitalizm ve hegemonya gibi kavramları Karl Marx, Althusser, Gramsci ve Hall gibi düşünürlerin ideolojilerini görsel iletişim tasarımıyla bağıntılayabilir ve reklamları yorumlayabilir.
4 1527372 Medya okuryazarlığı, internet ve sosyal medya gibi alanların disiplinler arası kapsamda birlikteliğinin insan, toplum ve sosyoloji açısından ortaya koyduğu yaklaşım, kuram ve değerlere ilişkin farkındalık kazanabilir.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 77838 Sanat ve tasarımı ortak bir temelde değerlendirebilecek terminoloji, problem çözme becerileri, teknik ve yöntem bilgisi ile uygulama yeterliği kazanırlar.
2 77839 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler.
3 77840 Grafik Tasarım disiplininin geçmişten bugüne geçirdiği değişim ve gelişim süreçlerini bilir ve bildiklerini güncel sorunlara transfer edebilirler.
4 77841 Görsel iletişimin gerçekleşme süreçlerini bilir, etkili görsel iletişim için doğru kodlamalar yapabilirler.
5 77842 Görsel iletişim başlığı altında toplanabilecek alt disiplinler hakkında bilgi sahibi olur ve tasarım sorunları tanımlama ve çözme yeterliği kazanırlar.
6 77843 Grafik Tasarım disiplininin geçmişten bugüne geçirdiği değişim ve gelişim süreçlerini bilir ve bildiklerini güncel sorunlara transfer edebilirler.
7 77844 Çağa uygun tasarım araçlarını etkili şekilde kullanırlar.
8 77845 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler.
9 77847 Gerçekleştirdikleri uygulamalarını bilimsel ve felsefi açıdan temellendirebilirler.
10 77846 Yabancı kaynakları, gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilirler.
11 77848 Meslek yaşamında kendini sürekli geliştirebilecek, yeniliklere açık, ekip çalışmasına uygun, sorumluluklarının farkında, sosyal becerileri gelişmiş davranış özellikleri kazanırlar.
12 77849 Toplumun güncel sorunlarına duyarlılık kazanır ve çözüm önerileri geliştirebilirler.
13 77850 Görsel İletişim Tasarımına disiplinlerarası bir bakış açısı kazanır, bilgilerini farklı disiplinlerin çözümleri için kullanabilirler.
14 77851 Tasarımlarını etkili bir şekilde sunacak uygulama ve iletişim becerileri kazanırlar.
15 77852 Mesleği ile ilgili hukuksal ve etik kuralları bilirler.
16 77853 Türkçeyi doğru ve etkin olarak kullanabilirler.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Öğrenme Çıktısı
1 5
2
3
4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek

İletişim Bilgileri

Adres:
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Rektörlük Binası Kurupelit Kampüsü, 55139 Atakum / SAMSUN
Telefon:
(362) 312 19 19
Eposta:
iletisim@omu.edu.tr