Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Emine Şendurur *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Farklı bir isim yazıyor veya boş geliyor ise; ubs.omu.edu.tr adresinden, Öğrenci Web (Öğretim Üyesi) modülü seçilmeli,
  • Bologna Süreci -> Ders Öğretim Planları seçilmeli,
  • Açılan pencerede, ders verdiğiniz Fakülte, Bölüm, Ders seçilerek, Öğretim Üyesi (Üyeleri) alanına isminizi yazmalısınız...
Yıl: 1, Dönem: 1
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Çağıltay, K. (2011). İnsan-bilgisayar etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği usability.org

Dersin İçeriği

Bilgisayarla etkileşimde insan davranışları, insan algı modelleri ve bilişsel modeller, görev analizi, interaktif tasarım, prototiplendirme, buluşsal (heuristic) değerlendirme ve diğer kullanılabilirlik teknikleri, evrensel tasarım ilkeleri ve kullanılabilirlik prensipleri.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğretim teknolojileri alanında uzman olacak öğrenciler için insan-bilgisayar etkileşiminin tasarlanması ve kullanımıyla ilgili temel teori ve modelleri vererek bunların gerçek hayatta nasıl uygulanacağını tecrübe etmelerini sağlamak. İnteraktif ortamda insan davranışlarını tanımlama, ona uygun tasarım yapma ve kullanılabilirlik metodlarını uygulama da bu dersin amaçları arasındadır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Tanışma. İnsan-bilgisayar etkileşiminin tarihi. Tarihteki önemli olaylar ve alanın gelişmesine katkıları
2 İnsan-bilgisayar etkileşimi bileşenleri: insan algısı, davranışları ve teknoloji. Bilişsel modeller.
3 Etkileşim nedir? Arayüz türleri nelerdir? Kullanıcı tipleri nelerdir?
4 İnteraktif tasarım nedir? İnteraktif tasarım türleri ve ilkeleri.
5 Görev analizi nedir, nasıl yapılır?
6 Hızlı prototiplendirme modeli: teori ve uygulama
7 Prototip çeşitleri ve kullanım alanları: yüksek ve düşük gerçeklikte prototipler
8 Ara sınav
9 Kullanılabilirlik prensipleri ve insan becerileri. Evrensel tasarım nedir?
10 Nielsen’in buluşsal değerlendirmesi (10 heuristics): teori ve uygulama
11 Değerlendirme ve kullanılabilirlik testleri.
12 Sosyal açıdan etkileşimli tasarım
13 Etik açısından etkileşimli tasarım
14 Duyuşsal açıdan etkileşimli tasarım

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
39 Rapor Sunma 1 30 1
40 Proje Hazırlama 1 30 1
41 Proje Sunma 1 10 1
43 Proje Tasarımı/Yönetimi 1 30 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 2 2
5 Derse Katılım 13 3 39
20 Rapor Hazırlama 2 20 40
21 Rapor Sunma 2 2 4
22 Proje Hazırlama 1 20 20
25 Proje Tasarımı /Yönetimi 1 30 30
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
34 Okuma 14 2 28

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1554560 Tasarım aşamasında prototiplerin nasıl kullanılacağını bilme.
2 1554561 Arayüz değerlendirmesinde sezgiselleri kullanabilme.
3 1554562 Görev analizi yapabilme.
4 1554563 Kullanıcı davranışını tanımlayabilme.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 78972 Temel araştırma yöntemlerini bilir.
2 78973 Eğitim teknolojileri alanyazınını bilir.
3 78974 Eğitsel yazılım geliştirir.
4 78977 Eğitim teknolojileriyle ilgili bilimsel yayın yapabilir.
5 78975 Proje tasarımı, yönetimi ve değerlendirmesini yapabilir.
6 78976 Alanyazındaki Türkçe ve İngilizce kaynakları tarayabilme.
7 78978 Ekip çalışması yapabilir.
8 78979 Kavram yanılgılarının farkına varır.
9 78980 Eğitim teknolojileriyle ilgili trendleri takip eder.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Öğrenme Çıktısı
1 5 5
2 5 4
3 5 5 5 3
4 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek

İletişim Bilgileri

Adres:
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Rektörlük Binası Kurupelit Kampüsü, 55139 Atakum / SAMSUN
Telefon:
(362) 312 19 19
Eposta:
iletisim@omu.edu.tr