Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Pınar Beşevli *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Hawkins, J. (2024). A General History of the Science and Practice of Music: Vol. 1. BoD–Books on Demand.<br />Fuld, J. J. (2000). The book of world-famous music: classical, popular, and folk. Courier Corporation.<br />Jackson, J. H., & Pelkey, S. C. (Eds.). (2005). Music and history: bridging the disciplines. Univ. Press of Mississippi.<br />Cook, N., & Pople, A. (Eds.). (2004). The Cambridge history of twentieth-century music. Cambridge University Press.<br />Hauser, A. (2005). Social history of art, volume 4: naturalism, Impressionism, the film age. Routledge.<br />Griffiths, P. (2011). Modern music and after. Oxford University Press.<br />Griffiths, P. (2006). A concise history of western music. Cambridge University Press.<br />Say, A. (2010). Müzik tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.<br />Goodall, H. (2013). The story of music. Random House.Lynton N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü. (çev. C. Çapan, S. Öziş), Remzi Kitabevi<br />Kris, E., & Kurz O. (2013). Sanatçı İmgesinin Oluşumu. (çev. S. Gürses), İthaki Yayınları.<br />Shiner L. (2004). Sanatın İcadı Bir Kültür Tarihi. (çev. İ. Türkmen), Ayrıntı Yayınları.<br />Simonnet, D., Langonay, A., Clottes, J., & Guilaine, J. (2006). İnsanın En Güzel Tarihi. (çev. E. Çaykara), İş Bankası Yayınları.<br />Tunalı İ. (1984). Sanat Ontolojisi. Sosyal Yayınları.<br />Turani A. (1995). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi.<br />Chevassus, Beatrice Ramaut, Müzikte Postmodernlik, Çev.: İlhan Usmanbaş, Birinci Basım, Pan Yayıncılık, Ayhan Matbaası, İstanbul: Mayıs 2004.<br />Cook, Nicholas, Müziğin ABC'si, Çev.: Turan Doğan, Birinci Basım, Kabalcı Yayınevi, Yaylacık Matbaası, İstanbul: Kasım 1999.<br />Ergur, Ali, Portredeki Hayalet Müziğin Sosyolojisi Üzerine Denemeler, Birinci Basım, Bağlam Yayıncılık, Kardeşler Matbaası, İstanbul: Mayıs 2002.<br />Mimaroğlu, İlhan, Müzik Tarihi, Yedinci Basım, Varlık Yayınları A.Ş., Kurtiş Matbaacılık, İstanbul: 2006.<br />Stravinsky, İgor, 2004, Altı Derste Müziğin Poetikası, Çev.: Cem Taylan, İkinci Basım, Pan Yayıncılık, İstanbul: 2004.<br />Boran, İlke ve Kıvılcım Yıldız Şenürkmez, Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği, Birinci Baskı, Yapı Kredi Yayınları, Euromat, İstanbul: Şubat 2007.<br />Finkelstein, Sidney, Müzik Neyi Anlatır, Çev.: M. Halim Spatar, Birinci Baskı, Kaynak Yayınları, Gümüş Matbaası, İstanbul: Nisan 1986.<br />

Dersin İçeriği

Müzik Tarihi incelenirken, insanlığın teknolojik ve sosyal gelişiminin müziğe olan etkileri göz önünde bulundurularak müzikal tekniklerin oluşumundan enstrümanların gelişimine, müzik formlarından dönemlerine göre önemli imzaları bulunan bestecilerin yer aldığı kronolojik bir sıralama takip edilecek, ders müzikal materyaller eşliğinde görsel ve işitsel olarak sunulacaktır.

Dersin Amacı

İnsanlık tarihinin en eski sanatlarından biri olan müziğin ilk örneklerinden başlayarak Klasik döneme kadar olan zaman dilimindeki evrimini, dönemlere ayırarak, insanlığın teknolojik ve sosyal gelişimine paralel olarak incelemeyi amaçlar.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Müzik tarihinin amacı, kapsamı ve yöntemleri, İnsanlık tarihindeki teknolojik ve sosyal gelişimlerin müziğe etkisine giriş.
2 İlkel Topluluklarda Müzik ve İlk Ses Araçları
3 Antik Mezopotamya ve Mısır’da Müzik
4 Antik Yunan’da Müzik: Felsefe, Bilim ve Estetik
5 Antik Roma’da Müzik
6 Erken Hristiyanlık Dönemi ve Monofonik Geleneğin Doğuşu
7 Orta Çağ’da Notasyonun Gelişimi ve Kurumsallaşma
8 Orta Çağ Çoksesliliğinin Başlangıcı
9 Ars Antiqua ve Ars Nova
10 Rönesans Başlangıcı: Hümanizm ve Müzikal Dönüşüm
11 Rönesans Zirvesi
12 Rönesans Sonu ve Barok’a GeçişRönesans Sonu ve Barok’a Geçiş
13 Barok Dönemi: Teknik ve Estetik Yenilikler
14 Barok’tan Klasik’e Geçiş ve Formların Olgunlaşması
15 Tüm süreçlerin teknolojik-sosyal bağlamla ilişkili değerlendirilmesi Dönemler arası karşılaştırmalı tartışma