Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1 Ağcakaya, Hilal ve Can, İpek Itır. 2019. Somut Olmayan Kültürel Miras Kapsamında Mutfak Kültürünün Sürdürülebilirliği: Türkiye'deki Gastronomi Müzeleri Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research 4(3), 788-804. <br />2 Akşit, İlhan. 2019. Anadolu Uygarlıkları ve Türkiye'nin Antik Kentleri. Ankara: TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. <br />3 Aral, A. E. (2020). Somut Olmayan Kültürel Miras/Örgün, Yaygın ve Sargın Eğitim.<br />Ankara: Geleneksel Yayıncılık.<br />4 Bağcı, S., Çağman, F., Renda, G. ve Tanındı, Z. (2019). Osmanlı Resim Sanatı (3.<br />Baskı). Ankara: T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.<br />5 Cansever, Meltem. 2011. Türkiye’nin Kültür Mirası/100 Mimari Şaheser. İstanbul: NTV Yayınları.<br />6 Dinç, Bünyad ve Güngör, Yıldırım. 2010. Türkiye’nin Kültür Mirası/100 Doğa Harikası. İstanbul: NTV Yayınları. <br />7 Diyarbekirli, N. (1972). Hun Sanatı. İstanbul: MEB Devlet Kitapları.<br />8 Dunkley, Chris and van Der Hallen, Geert. 2020. Museums and Intangible Cultural Heritage/Towards a Third Space in the Heritage Sector. Bruges: Stevens Print nv.<br />9 Ekici, Metin. 2018. Unesco Soküm Temsili Listesinde Türkiye'nin Çok Uluslu Dosyaları. Milli Folklor 120, 81-89. <br />10 Eraslan, Şehnaz. 2020. Unesco Dünya Miras Listesinde Arkeolojinin Temsiliyeti: Türkiye Örneği. Journal of Awareness 2(5), 119-134. <br />11 Işık, İ., Gören, R. ve Akca, G. (2020). Hamza Üstünkaya Tasarımlarıyla Kütahya<br />Desenleri. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. <br />12 İçöz, Orhan, Uysal, Muzaffer, Tuna, Muharrem ve Başoda, Alaaddin. (Ed.). 2020. Conference on Managing Tourism Across Continents/Kıtalararası Turizm Yönetimi Konferansı Bildiriler Kitabı. Ankara: Detay Anatolia Akademik Yayıncılık. <br />13 Kaplan, Melike. 2020. COVID-19 Küresel Salgın Sürecinde Geleneksel ve Tamamlayıcı Tedavi Uygulamaları. Milli Folklor 127, 35-45. <br />14 Kasapoğlu Akyol, Pınar. 2020. COVID-19 Küresel Salgın Dönemi ve Sonrası Müze Etkinlikleri. Milli Folklor 127 (Güz 2020), 72-86.<br />15 Koca, Nusret ve Ersöz Tüğen, Arzu. 2020. Somut Olmayan Kültür Miras Listesinde Bir Değer Olan Türk Kahvesine Coğrafya Perspektifinden Bakış. Troyacademi 5(1), 347-362. <br />16 Metin Basat, Ezgi. 2013. Somut ve Somut Olmayan Kültürel Mirası Birlikte Koruyabilmek. Milli Folklor 100, 61-71. <br />17 Tanrıkulu, M. 2018. Coğrafya ve Kültür. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.<br />18 Tüzel, Bilge. 2020. COVID-19 Salgını Sürecinde El Sanatları Geleneği Deneyimleri. Milli Folklor 127, 87-100. <br />19 Oğuz, Mehmet Öcal. 2018. Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir? Ankara: Geleneksel Yayınları. <br />20 Pekin, Faruk ve Yılmaz, H. Fehmi. 2009. Türkiye’nin Kültür Mirası/100 Kale. İstanbul: NTV Yayınları.<br />21 Pulhan, Gül. 2009. Kültürel Miras Bilgi Kartları. Düşünme Gücü: Soran ve Sorgulayan Gençlik İçin Öğretmen Eğitimi Destek Projesi. MEB, Ankara.<br />22 Pulhan, Gül. 2009. World Heritage in Turkey. İstanbul: The Banks Association of Turkey.<br />23 Uslu, R. (2015). Selçuklu Topraklarında Müzik. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı<br />Yayınları<br />24 Yağmur, Önder ve Tuzci, Kadir. 2020. Günümüz Ebru Sanatı ve Endemik Bitkilerin Kullanılması. Bayburt Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dergisi 6, 83-96.<br />25 Zeren Akbulut, M. G. (2021). Instructional Content Design on The Cultural<br />Geographical History of Miniature Art. In M. Shelley, I. Chiang, T. Öztürk (Eds.),<br />Proceedings of International Conference on Research in Education and Science (ICRES<br />2021) (pp. 73-89). Turkey, Antalya: ISTES Organization.<br />26 Zeren Akbulut, M. G. (2021). Somut Olmayan Kültürel Mirasın öğretim Uygulamalarıyla Aktarımı Kapsamında Korunması: Geleneksel Türk Okçuluğu Örneği” Millî Folklor 131 (Güz 2021): 176-189.
Dersin Amacı
İnsan ve topluluklar tarafından yaşatılarak aktarılan somut olmayan miraslar, zihinlerinin gerçek yansımasıdır. İnsanın yarattığı çok az sayıda yapı ise gezginlere nesiller boyu esin kaynağı olabilen kalıcı bir değere sahiptir. Bu derste, zamana karşı direnmeyi başaran veya daha yakın dönemlerde inşa edilen yapılar düşünüldüğünde, büyük olasılıkla dayanacak olan, UNESCO Dünya Miras Listesi'nde Türkiye tarafından temsil edilen somut insanlık miraslarının kültürel açıdan evrensel önem, görkemli sanatsallık, yaratıcılık, fiziksel açıdan muazzam boyut niteliklerinin incelenmesinin yanında; dil, din, efsane, gelenek, tören, dans ve müzik gibi kültür unsurlarını içeren somut olmayan kültürel miraslar ele alınarak; çevre problemleri, yönetim hataları ve turizm baskısı nedeniyle kırılganlıklarının öne çıkarılması amaçlanmakta; kültürel miras yoluyla öğrenmenin sağladığı bağlam odaklı eğitimin önemi vurgulanmaktadır.