Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Adem Çalışkan Öğr. Gör. Efsun Kevser Kaya Öğr. Gör. İrfan Topal *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akar, A. (2015). Türk dili tarihi. İstanbul: Ötüken Neşriyat. Aksan, D. (2009). Her yönüyle dil. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Aksan, D. (2020). Türkçeye Yansıyan Türk Kültürü. Ankara: Bilgi Yayınevi. Banarlı, Nihad Sâmi. (2009). Türkçenin Sırları. İstanbul: Kubbealtı Neşriyât. Caferoğlu, A. (1984). Türk dili tarihi I-II. İstanbul: Enderun Yayınları. Coşkun, M. V. (2016). Türkçenin ses bilgisi. Bilge Kültür Sanat. Efendioğlu, S. ve İşcan, A. (2010). Türkçe Ses Bilgisi Öğretiminde Ses Olaylarının Sınıflandırılması. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 43, 121-143. Ercilasun, A. B. (1992). Türk dünyası üzerine incelemeler. Ankara: Akçağ Yayınları. Ercilasun, A. B. (1997). Atatürk’ün Türk Diline Verdiği Önem ve Türk Dilinin Korunması Çabaları. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, S: 552, 483-492. Ercilasun, A. B. (2007). Türk dili tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları. Ergin, M. (2009). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım Yayım Tanıtım. Ergin, M. (2009). Orhun Abideleri. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Korkmaz, Z. (2009). Türkiye Türkçesi grameri, Şekil bilgisi. Türk Dil Kurumu Yayınları. Ruhlen, M. (2012). Dilin Kökeni: Geçmişe ve Geleceğe Bakış. (A. B. Ercilasun, Çev.) Dil Araştırmaları, 10, 167-182. Şen, S. (2016). Eski uygur türkçesi dersleri. İstanbul: Kesit Yayınları. Tekin, T. (2020). Orhon yazıtları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Ulutaş, İ., Aydar, H. (2010). Dilin Kökeni: Kur’an-ı Kerim ve Diğer Kutsal Kitaplara Göre Dil Olgusu. Journal of Turkish Studies, 5(4), 679-696. Yaman, E. (2016). Türkçenin Güncel Söz Varlığı, Millî Eğitim, 210, 85-91.

Dersin İçeriği

Yoktur

Dersin Amacı

Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcısı yoktur.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 1. hafta Dilin tanımı ve özellikleri Dönem boyunca işlenilecek konuların öğrencilere açıklanması. Dilin tanımının yapılması ve özelliklerinin açıklanması.
2 2. hafta Dillerin doğuşu Günümüzde dünyada binlerce farklı dil olmasından hareketle, başlangıçta dilin nasıl ortaya çıktığının sorgulanması. Kaynak dil veya dillerin ne olabileceğinin tartışılması.
3 3. hafta Dil-kültür ilişkisi Kültürel meselelerin, toplumların yaşayışlarının ve değer yargılarının dile yansımalarının tespiti.
4 4. hafta Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri Türkçenin dünya dillerine göre konumu.
5 5. hafta Türk dilinin tarihî gelişimi-I Türk dilinin yazı ile takip edilemeyen, kuramsal dönemlerinden başlanılarak 13. yüzyıla kadar hangi süreçlerden geçtiğinin açıklanması.
6 6. hafta Türk dilinin tarihî gelişimi-II Türk dilinin 13. yüzyıldan itibaren iki ana kola ayrılmasının açıklanması. Bu durumun günümüz lehçelerine olan etkisinin açıklanması.
7 7. hafta Dil bilgisi, Türk dilinin genel morfolojik özellikleri-I Türk dilinin şekil bilgisi kurallarının açıklanması.
8 8. hafta Türk dilinin genel morfolojik özellikleri-II Türk dilinin şekil bilgisi kurallarının açıklanması.
9 9. hafta ARA SINAVLAR
10 10. hafta Ses bilgisi, Türk dilinin genel fonolojik özellikleri Türk dilinin ses bilgisi kurallarının açıklanması.
11 11. hafta Türkçenin söz varlığı-I Türkçenin söz varlığı üzerine açıklamalar ve incelemeler yapılması.
12 12. hafta Türkçenin söz varlığı-II Türkçenin söz varlığı üzerine açıklamalar ve incelemeler yapılması.
13 13. hafta Yazım kuralları Yazım kurallarının ve yazıda dikkat edilmesi gerekenlerin aktarılması.
14 14. hafta Noktalama işaretleri-I Noktalama işareti kullanımlarının amaçlarının ve sebeplerinin açıklanması.
15 15. hafta Noktalama işaretleri-II Türk dilinde noktalama işaretlerinin kullanımı.
16 16. hafta GENEL SINAVLAR