Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
ANA KAYNAKLAR M. Alıcı - S. Turan (Ed.), Dinler Tarihi I-II, İstanbul: Lisans Yay. 2018. Mahmut Aydın, Dinler Tarihi: Tarih, İnanç ve İbadet, İstanbul: Ensar Yayınları, 2018. Şinasi Gündüz (ed.) Yaşayan Dünya Dinleri, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017.
YARDIMCI KAYNAKLAR Mircea Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, I-III, İstanbul 2003. Abdurrahman Küçük vd. Dinler Tarihi, Ankara: Berikan Yay. 2009. Anna Marie Schimmel, Dinler Tarihine Giriş, İstanbul 1999 Ali Şeriati, Dinler Tarihi, I-II, Ankara: Fecr, 2012. Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Isparta, 2004. Ananda K. Coomaraswamy, Hinduizm ve Budizm , İstanbul, 2000 Mircea Eliade, Dinler Tarihine Giriş, İstanbul 2003. Henry Arvon, Budacılık, Ankara: Dost Kitabevi Yay., 2006. Mustafa Alıcı, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, İstanbul: İz Yayıncılık, 2007. Ünver Günay- Harun Güngör, Türklerin Dini Tarihi, Rağbet Yayınları, 2007.Adem Özen, Yahudilikte İbadet, İstanbul, 2001.
Dersin İçeriği
Din Nedir? sorusuyla başlayan Dinler Tarihi dersinde ilk olarak dinin kökeni ve anlaşılmasıyla ilgili belli başlı teoriler ve dinlerin sınıflandırılması inceleme konusu yapılmaktadır. İkinci olarak diğer dinleri etkileme boyutu olan Mezopotamya ve Mısır inanışları ana hatlarıyla ele alınmaktadır. Üçüncü olarak yerel kabile inançlarına örnek olarak Afrika inanışları incelenmektedir. Daha sonra ise “Yaşayan Dünya Dinler”olarak da adlandırılan dinler Hint Kökenli Dinler (Hinduizm, Budizm, Jaynizm, Sihizm), Uzak Doğu Kökenli Dinler (Çin Dinleri- Daoizm ve Konfüçyanizm- Şintoizm ve Yakın Doğu Kökenli Dinler (Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam) başlıkları altında ele alınmaktadır. Bu derse inceleme konusu yapılan tüm dinler ortaya çıkışları, tarihi gelişimleri, temel inanç ve ibadetleri çerçevesinde mensuplarının yaşamlarında yansımasını buldukları gibi ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Öğrenciler kültür ve din bağlamında insan davranışlarının etkisini tanıyıp bilir. Öğrenciler çeşitli kültürlerdeki bireylerin, grupların ve fikirlerin rollerinin farkında olur. Öğrenciler çeşitli beşeri tecrübelerin değeri ve katkısını tanıyıp bilir. Öğrenciler, başlanıçından itibaren insanlık tarihini şekillendiren olay ve beşeri tecrübeleri yakından tanıma imkanı bulur. Öğrenciler kutsal, kötülük, acı ve ıstırab, sevgi ve merhamet, hikmet, adalet, ahiret, kurtuluş ve özgürlüğe ulaşma gibi beşeri tecrübenin ortak konuları hakkında bilgi sahibi olurlar.