Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Mansur Özgül *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Kenan Gürsoy, Mahmud Erol Kılıç, Ahmet Yaşar Ocak ve Süleyman Uludağ gibi yazarların eserlerinden seçilmiş bölümler temel kaynak olarak kullanılacaktır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında tasavvufta vahdet-i vücûd ve vahdet-i şuhûd tartışmaları, cezbe ve sülûk ilişkisi, şathiyât, melâmet, tasavvuf-fıkıh ilişkisi, kadın sûfîler gibi meseleler ele alınacaktır.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, tasavvuf tarihindeki temel teorik problemleri, kavramsal tartışmaları ve farklı yorumları tarihsel bağlamı içinde analiz etmektir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Derse Giriş: Tasavvuf problemi nedir? Problem odaklı okumaların anlamı
2 Vahdet-i Vücûd ve Vahdet-i Şuhûd tartışmaları
3 Cezbe ve Sülûk: Pasiflik ve aktifliğin birlikteliği
4 Melâmet düşüncesi ve zâhir-bâtın ilişkisi
5 Şathiyât: Sûfî söylemin sınırları ve yorumlanması
6 Tasavvuf ve Fıkıh: Çatışma mı tamamlayıcılık mı?
7 Tasavvufta Kadın: Râbi’a örneği ve kadın sûfîliğin sorunları
8 Tasavvuf eleştirileri: Zındıklık, bid’at, ifrat ve tefrît suçlamaları
9 vize
10 Tarikat ve siyaset ilişkisi: Meşruiyet, güç ve mücadele
11 Tasavvufta mürşid-mürid ilişkisi ve otorite sorunu
12 Modern dönemde tasavvuf problemleri: Sekülerleşme ve bireysellik
13 Ortodoksi ile ilişki: Tasavvuf ve Ehl-i Sünnet arasındaki gerilim
14 Tasavvufta meşrep farklılıkları ve ekol ayrımları
15 Genel değerlendirme ve öğrenci sunumları