Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Merve Ar Prof. Dr. Mahmut Aydın Prof. Dr. Cengiz Batuk *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2023, Dönem: Bahar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ali İhsan Yitik, Hint Dinleri, İzmir, 2005 Ananda K. Coomaraswamy, Hinduizm ve Budizm , İstanbul, 2000 Anna Marie Schimmel, Dinler Tarihine Giriş, İstanbul 1999 Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Isparta, 2004. Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi: Tarih, İnanç ve İbadet Boyutlarıyla, İstanbul: Ensar Yayınları, 2010. Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, İstanbul: İsam Yayınları, 2008. Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, İstanbul: Pınar Yayınları, 2002. Reuven Firestone, Yahudiliği Anlamak: İbrahim’in Çocukları, İstanbul, 2004. Kürşat Demirci, Dinler Tarihinin Meseleleri, İstanbul,1997 Mircea Eliade, Dinler Tarihine Giriş, İstanbul 2003. Mircea Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, I-III, İstanbul 2003. Mustafa Alıcı, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, İstanbul: İz Yayıncılık, 2007. Şinasi Gündüz (ed.), Yaşayan Dünya Dinleri, Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara, 2007. Ünver Günay- Harun Güngör, Türklerin Dini Tarihi, Rağbet Yayınları, 2007.Adem Özen, Yahudilikte İbadet, İstanbul, 2001. Ali Erbaş, Hıristiyan Ayinleri (Sakramentler), İstanbul, 1998. Şinasi Gündüz, Pavlus: Hıristiyanlığın Mimarı, Ankara, Ankara Okulu, 2001 Fuat Aydın, Dinleri Tarihleriyle Okumak, İstanbul: Ensar, 2007. Ali Şeriati, Dinler Tarihi, I-II, Ankara: Fecr, 2010.

Dersin İçeriği

Bu derse din tanımı, dinlerin sınıflandırılması ve dinleri anlamak için geliştirilen yöntemlerle dünyada ve Türkiye'de dinler tarihinin gelişimi konularında genel bir bilgi verildikten sonra Hint alt uzak-doğu, uzak-doğu ve orta-doğu kökenli dinsel gelenekler ana hatlarıyla inceleme konusu yapılmaktadır.

Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı bu dersi alan öğrencilere dini araştırmalar ve dinler tarihi ilgili gerekli kavramsal yapıyı kazandırarak onların her türlü önyargıdan arınmış olarak hem insanlığın dinsel tarihinin bir bütün olarak hem de her bir dinsel geleneği ayrı fenomenler olarak oldukları gibi tanıyıp bilmelerini ve kavramalarını sağlamaktır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Giriş: Din bilimleri alanında Dinler Tarihinin ayrı bir bilim dalı olarak ortaya çıkış serüveni. Dünyada ve Türkiye'deki Gelişimi. Dinler Tarihi alanında İslam dünyasında ve Türkiye'de yapılan belli başlı çalışmalar. Dinin Tanım, Tabiatı,Sınıflandırılması. Din Araştırmalarında Yöntem Sorunu.
2 Gnostik Karakterli Dinler ve Temel Özellikleri
3 Hint Kökenli Dinlere Giriş Hinduizm'in Tarihsel Gelişimi. Hinduizm'in İnanç Sistemi (Hindu İnançları)
4 Budizm'in Tarihsel Gelişimi. Budist İnanç Sistemi
5 Çin Dinlerine Giriş Konfüçyüsçülük Taoizm
6 Japon İnançları: Şintoizm. Eski Türk İnançları
7 Yahudiliğe Giriş ve Yahudiliğin Temel Özellikleri. Yahudiliğin Tarihsel Gelişimi I: Patriyarklar, Kutsal Kitap ve I. Mabed Dönemleri
8 Yahudiliğin Tarihsel Gelişimi II: Sürgün ve Mabed Dönemleri ve Rabbinik Yahudilik. Yahudilikte Tanrı ve Kutsal Kitap İnancı
9 Vize Sınavı HaftasıVize Sınavı Haftası
10 Hıristiyanlığa Giriş ve Hıristiyanlığın Genel Özellikleri. Hıristiyanlığın Tarihsel Gelişimi: İsa- Mesih'in ve Pavlus'un Öğretileri
11 Hıristiyanlığın Tarihsel Dönemleri: Yeni-Ahit Dönemi Patristik Dönem Orta-Çağ Dönemi
12 Hıristiyanlıkta Reform Hareketleri: Luther, Calvin, Zwingli ve diğer reformcular. Katolik Karşı Reformu Hıristiyan Aydınlanması
13 Hıristiyan İnanç Esasları: İnklarnasyon, Teslis ve Kefaret Doktrinleri. Hıristiyan Kutsal Metinleri.
14 Hıristiyan İbadetleri ve Dinsel Uygulamaları Genekl Değerlendirme