Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Öğr. Gör. Emine Ceng *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2023, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları, Ankara, 2006. • Armand & Michel Mattelart, İletişim Kuramları Tarihi, çev. Merih Zıllıoğlu, İletişim Yayınları, İstanbul, 1998. • Şermin Tekinalp & Ruhdan Uzun, İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Derin Yayınları, İstanbul, 2004. • İrfan Erdoğan & Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram, Erk Yayınları, Ankara, 2002. • Metin Işık, Kitle İletişim Teorilerine Giriş, Eğitim Kitapevi, Konya, 2005. • John Fiske, İletişim Araştırmalarına Giriş, çev. Süleyman İrvan, Ark Yayınları, Ankara, 1996. • Erol Mutlu, Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yayınları, Ankara, 2005. • Judith Lazar, İletişim Bilimi, çev. Cengiz Arık, Vadi Yayınları, Ankara, 2001. • Ünsal Oskay, Kitle Haberleşme Teorilerine Giriş, DER Yayınları, İstanbul, 2000. • İrfan Erdoğan, İletişim Egemenlik Mücadeleye Giriş, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara, 1997. • Medya İktidar İdeoloji, der. Mehmet Küçük, Ark Yayınları, Ankara, 1999. • Medya Kültür Siyaset, çev. Ümit Hüsrev Yolsal, Ark Yayınları, Ankara, 1999. • Korkmaz Alemdar & İrfan Erdoğan, Popüler Kültür ve İletişim, Ümit Yayıncılık, Ankara, 1994. • Can Bilgili & Nesrin Can Akbulut, (der), Medya Eleştirileri 2007: “Gerçeğin Dışındakiler”, Beta Basım A.Ş. İstanbul, 2007. • İrfan ERDOĞAN- Esra KELOĞLU-İŞLER- Nurgül DURMUŞ, “Kitle İletişiminde Pozitivist Ampirik Geleneğin Kuruluşu: Lazarsfeld ve Yönetimsel Araştırmalar”, İletişim 2005/21. • Elisabeth Noelle-Neumann, Kamuoyu: Suskunluk Sarmalının Keşfi, çev. Murat Özkök Ohr, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 1998. • David Peterson vd., Medyanın Kamuoyu İmalatı, çev.Kolektif, Chiviyazıları Yayınevi, İstanbul, 2004. • Herbert Schiller, Zihin Yönlendirenler, çev. Cevdet Cerit, Pınar Yayınları, İstanbul, 1993.

Dersin İçeriği

Öğrencilerin kitle iletişimini, kitle iletişim araçlarının toplumda nasıl bir rol üstlendiğini ve toplumu nasıl etkilediğini kavramalarını sağlamak; konunun iletişim bilimciler tarafından ortaya konulan kuramlar çerçevesinde ve günümüz medya ekosistemi açısından tartışılmasını sağlamaktır.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin kitle iletişimini, kitle iletişim araçlarının toplumda nasıl bir rol üstlendiğini ve toplumu nasıl etkilediğini kavramalarını sağlamak; konunun iletişim bilimciler tarafından ortaya konulan kuramlar çerçevesinde ve günümüz medya ekosistemi açısından tartışılmasını sağlamaktır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Giriş, ders tanıtımı
2 “iletişim”, “medya”, “kitle iletişim araçları”, “iletişim kuramları”, “iletişim çalışmaları” ve “medya çalışmaları” kavramlarının değerlendirilmesi ve İletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar
3 Kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımları
4 Chicago Okulu’nun iletişim ve medya araştırmaları
5 Güçlü etki yaklaşımı ve şırınga/hipodermik iğne modeli (Harold Lasswell); psikoloji ve sosyal psikolojiye dayalı iletişim araştırmaları, uyutucu etki ve eşik bekçisi kavramları (Carl Iver Hovland ve Kurt Lewin)
6 Temel iletişim kuramları
7 Ekme/yetiştirme tezi ve kültürel göstergeler projesi
8 Gündem koyma/belirleme kuramı (Maxwell McCombs ve Donald Shaw); suskunluk sarmalı kuramı (Elisabeth Noelle-Neumann)
9 Vize haftası
10 Yeniliklerin yayılımı kuramı (Everett Rogers); modernleşme kuramı açısından medya (Daniel Lerner, Wilbur Schramm, Lucian Pye)
11 Maletzke'nin kitle iletişim süreci modeli
12 İletişime teknolojik yaklaşımlardan “H.A. Innis’ın Yaklaşımı ve M. McLuhan’ın Yaklaşımı”
13 Eleştirel yaklaşımlardan “Gramsci ve Hegemonya ve Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları
14 İzleyiciyi Merkez Alan Modeller
15 Kitle iletişim etkilerinin bağımlılık modeli- Bağımlılık durumu- Bağımlılığın etki süreci
16