Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Ruveyde Aydın *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2023, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Acaroğlu R, Kaya H. (2017). NANDA Hemşirelik Tanıları: Tanımlar & Sınıflandırma 2015-2017. Nobel Tıp Kitapevi. 2. Beji, N.K. (Edt) (2015). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 3. Beji NK (2015). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 4. Bulechek G.M., ButcherH.K, Dochterman J.M., ve Wagner C.(2017).Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması(NIC). Çeviri editörleri: Erdemir F. Kav S. Akman Yılmaz A., Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. * 5. Burkhardt, M.A., Nathaniel, A.K. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev: Alpar, Ş.E., Bahçecik, N. ve Karabacak, Ü., İstanbul Medikal Yayıncılık Çeviri Eserler Dizisi, İstanbul. 6. Carpenito-Moyet, L.J. (2012) Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Çev: Erdemir F., Nobel Tıp Kitabevleri. 2. Baskı. İstanbul. * 7. Coşkun, A. (2014). Hemşire ve Ebeler İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 8. Coşkun, A., Ekizler, H. ve İnanç, N. (2000). Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, 2. Baskı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, Birmat Matbaacılık, İstanbul. 9. Davidson, M.R., London, M.L. &Ladewig, P.A.W. (2015). Olds' Maternal-Newborn Nursing &Women's Health AcrosstheLifespan, 10 th Edition, Pearson Education, UpperSaddleRiver. 10. Erdoğan S., Nahcivan N., Esin M.N., (2014). Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitapevi. Ankara. 11. Fawcett J. (2015). Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing ModelsandTheories. F.A. Davis Company. 12. Gilbert, E. S. &Harmon, S. H. (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum. Çev. Edt: Taşkın, L., Palme Yayıncılık, Ankara.* 13. Johnson, J.Y. (2012). Anne-Yenidoğan Hemşireliği, Kendi Kendine Öğrenme Rehberi, Çev. Edt: Çiçek, N., Taşkın, L., Palme Yayıncılık, Ankara. 14. Kadayıfçı, O. (2005). Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Kitabevi, Adana. 15. Karaca Saydam B. (2015). Olgularla Jinekolojik Hastalıklarda Bakım. Nobel Kitabevi. Ankara 16. Kömürcü, N. (2012). Akış şemaları ile Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul. 17. Kömürcü, N., Ergin, A.B. (2008). Doğum Ağrısı ve Yönetimi, Bedray Basın Yayıncılık, 1. Baskı İstanbul. 18. London M, Ladewig P, Ball J, Bindler R. (2016). Maternal& Child Nursing Care. Pearson. 19. Lowdermilk D.L., Perry S.E., Cashion M.C., AldenK.(2016). “Maternity&Women’s Health Care”, Elsevier. USA. 20. Mattson, S. And Smith, J.E. (2017). CoreCurriculumforMaternal-Newborn Nursing, 5th Edition, Saunders. USA. 21. McKinney, E..S., James, S..R., Murrar, S.S. &Ashwill J.W. (2018), Maternal-Child Nursing. Elsevier. USA. 22. Okumuş, H. ve Mete, S. (Edt) (2014). Anne ve Babalar İçin Doğuma Hazırlık (Sağlık Profesyonelleri İçin Rehber), Deomed, 2. Baskı, İstanbul. 23. Olds, S.B et all. (2003). “Maternal-Newborn Nursing andWomen's Health Care”, Philadelphia, Seven Edition, USA. 24. Pektekin Ç. (2013) Her Alanda Kadın Olmak. İstanbul Tıp Kitabevi. 25. Posner, G.D., Dy, J., Black, A. and Jones, G.D. (2014). Eylem ve Doğum, Çev. Editörleri: Demir, S.C., Güleç, K.Ü., Akademisyen Tıp Kitabevi, 6. Baskı. Ankara. 135 26. Rathfisc, G. (2012). Doğal Doğum Felsefesi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 27. Robson E., Waugh J. (2016). Gebelikte Tıbbi Problemler Ebeler İçin El Kitabı. Çeviri Edit: Soğukpınar N. Nobel Kitabevi. Ankara. 28. RoweKaakinen J, PadgettCoehlo D, Steele R, Robinson M., (2018). Family Health Care Nursing: Theory, Practice, andResearch F.A. Davis Company. 29. Ruth C. McgillisBındler , Jane W. Ball , Marcia L. London , Michele R. Davıdson , Pearson. (2014). Anne ve Çocuk Hemşireliği Klinik Uygulama Becerileri Kitabı. Çev.Ed: Canbulat Şahiner N., Açıkgöz A., Demirgöz Bal M., Nobel Tıp Kitapevi. 30. Serçekuş P. İşbir G.G., (2016). Anne Babalar İçin Doğal Doğum. Deomed Medikal Yayıncılık. 31. Sevil Ü, Ertem G. (2016). Perinatoloji ve Bakım. Nobel Tıp Kitabevleri. Ankara. 32. Simpson, K.R. &Creehan, P.A. (2001). Perinatal Nursing, 2nd Ed., LippincottCompany, Philadelphia, New York. 33. Simkin P, AnchetaR.. (2016). Doğum Süreci El kitabı. Çev. Ed. Mete S. Nobel Tıp Kitapevi. 34. Sönmez V. (2000). Bilim Felsefesi. Anı Yayınları. 35. Şentürk, S.E. (2013). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 36. Şirin, A. ve Kavlak, O. (Edt) (2015). Kadın Sağlığı. Nobel Tıp Kitapevi, 1. Baskı İstanbul. 37. Taşkın, L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 16. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.* 38. Taşkın, L., Eroğlu, K., Terzioğlu, F., Vural, G. ve Kutlu, Ö. (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık, Ankara. 39. Tokat, M.A.( Edt) (2013). Gebelikte ve Doğum Eyleminde Elektronik Fetal İzlem, Deomed, 1. Baskı, İstanbul. 40. Yamaç K., Gürsoy R. ve Çakır N. (2002). Gebelik ve Sistemik Hastalıklar. Medikal & Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul. 41. Wheeler L. (2002). “Nurse-MidwiferyHandbook : A PracticalPrenatalandPostpartumCare”, Second Edition, USA. 42. Woollands A. Wilson B. BarrettD.(2014). Bakımın Planlanması “Hemşire ve Hemşire Öğrenciler İçin Rehber”. Ed: Okumuş H. Palme Yayınevi. * Dersin Temel Kaynak Kitaplar

Dersin İçeriği

Bu ders, kadın üreme sağlığına temellenir ve kadın sağlığının bir parçası olan gebelik, doğum ve postpartum süreçler ile yaygın jinekolojik durumlara ilişkin teorik temel oluşturur. Kadın üreme sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici hemşirelik yaklaşımlarına ilişkin becerileri, bakım bilimi, toplumsal cinsiyet farkındalığı, yasal ve etik konuları da dikkate alarak uygulamalı olarak öğretir.HEM301 Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi kapsamında eğitim “hemşire gibi düşünme ve davranmayı öğretme” ve öğrenci odaklı olarak düzenlenmektedir.Dersler öğrenmeyi destekleyici eğitim araçlarının (Doğum Maketleri, Otomatik Yazılımlı Doğum Simülatörü, Videolar ve Filmler) kullanımı ve uzman hemşire profesyonellerin (Laktasyon Hemşireliği, IVF Hemşireliği gibi) katılımıyla zenginleştirilmektedir. Seçili becerilerde, kliniğe hazırlık amaçlı laboratuvar uygulaması yapma fırsatı sunulmaktadır.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrenciye sağlıklı/hasta kadın, fetüs, yenidoğan ve ailenin sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için kanıta dayalı, güvenli, yetkin, şefkatli, etik, bütüncül, çevreye ve kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilmesi becerisini kazandırmaktır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Doğum Öncesi Bakım ve İzlem Fetal Sağlığın DeğerlendirilmesiDoğurganlığın DüzenlenmesiGebeliğin Oluşumu ve Fetüsün Fizyolojisi Gebelikte Annenin FizyolojisiÜreme Sisteminin FizyolojisiÜreme Sistemi AnatomisiKadın Sağlığı ile İlgili Temel Kavramlar ve Kadın Sağlığının ÖnemiDoğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersine Giriş
2 Doğum Eyleminin Fizyolojisi, Bakım ve İzlemDoğum Sonu Dönem ve BakımıYenidoğanın BeslenmesiYenidoğan Fizyolojisi, Yenidoğan Hemşirelik BakımıKadın ve Erkekte Cinsellik, Cinsel Sağlık ve Hemşirelik BakımıKadın Doğum Hemşireliğinde Bakım Standartları ve Literatür TaramaBakım Felsefesi
3 Doğum Sonu Dönemde Riskli DurumlarDoğurganlığın DüzenlenmesiYaşam Boyu Kadın Sağlığı AİLE PLANLAMASI LABORATUVAR ÇALIŞMASILABORATUVAR ÇALIŞMASI
4 Riskli Gebelikler 2Kadın Sağlığında Etik Konular ve HemşirelikJinekolojik DeğerlendirmeMüdahaleli doğumda bakımRiskli Gebelikler 1 Etik Vaka Analizleri Etik Vaka: Begüm Hanım’ın Suçu Ne?
5 Üreme Sağlığı Sorunları Olan Kadının Hemşirelik Bakımı
6 Üreme Sağlığı Sorunları Olan Kadının Hemşirelik Bakımı
7 Klimakterium ve Menopoz
8 Klimakterium ve Menopoz
9 ARASINAV
10 İyi Huylu Jinekolojik Değişimler ve Hemşirelik Bakımı
11 Jinekolojik Kanserler ve Bakım
12 Jinekolojik Kanserler ve Bakım
13 UYGULAMA SINAVI
14 Kadına Yönelik Şiddet
15 Özel gruplarda kadın sağlığı (öğrenci etkinliği)
16 YARIYILSONU SINAVI