Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Nurdan Kaya Yılmaz *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2023, Dönem: Bahar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Dökmen, Ü.,(1996) İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık, İstanbul. Geçtan, E., (1994) İnsan Olmak, Remzi Kitabevi, İstanbul. Öz F.(2004) Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara. Özcan, A., (1996) Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitabevleri, İzmir. Terakye, G., (1993) Hemşirelikte İletişim ve Hasta Hemşire İlişkileri, Se&Ra Matbaacılık, Ankara. Bulduklu Y, Koçak A. 2010, Sağlık İletişimi. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. Ünal S. 2013, İletişim, İç., Hemşirelik Esasları Cilt 1, (Ed. Aştı, TA. ve Karadağ A.). Akademi Basın ve Yayıncılık. Özvarış ŞB. 2015, Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi, İç. Halk Sağlığı Temel Bilgiler (ed. Güler, Ç. ve Akın, L.) , Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara. Beadle M, Townend S. 2015, Chapter 2: Team Working, İns. Fundamentals of Midwifery: A Textbook for Students, 1st. Ed. Lewis L. John Wiley & Sons, United Kingdom. Varney H, Kriebs JM, Gegor CL. 2004, Chapter 2: Independent and Collaborative Management of Carein. Varney’s midwifery, Jones and Bartlett Publishers, Inc Deane-Gray T. 2014, Chapter 1:Effective Communication. In. The Student’s Guide to Becoming a Midwife, Second Edition. (Ed. Ian Peate and Cathy Hamilton) John Wiley & Sons. Mezuniyet Öncesi Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (EUÇEP), 2016. Dolgun G. (Başkan). Erişim Adresi: http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30571835/ebelik.pdf Elgünler TÇ, Fener TÇ. 2011, İletişimin Kalitesini Etkileyen Engeller ve Bu Engellerin Giderilmesi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 1(1): 35-39. Arifoğlu B, Razı GS. 2011, Birinci Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve İletişim Becerileriyle İletişim Yönetimi Dersi Akademik Başarı Puanı Arasındaki İlişki. DEUHYO ED; 4(1):7-11. Erci B, Çokbekler N, Işık K. 2017, Aile Sağlığı Merkezlerinde Çalışmakta Olan Ebe ve Hemşirelerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Bozok Tıp Derg ;7(1): 49-53. Avcı İA, Altay B, Uğur HG, Yılmaz A, Güzel N. 2012, Temel Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Ebelerin İletişim Becerileri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 15(3): 161-166. Korkut F. 2005, Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28:143-149. Cevahir R, Çınar N, Sözeri C, Şahin S, Kuğuoğlu S. 2008. Ebelik Öğrencilerinin Devam Ettikleri Sınıflara Göre Empatik Becerilerinin Değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi;3(7): 3-15. Demir S, Şahin NH. 2014, Perinatal Hasta Güvenliğinde Hasta Teslimi: Kullanılan İletişim Teknikleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 11(3): 32-37. Çankaya S, Ak A, Polat Y, Filiz F, Künduro F, Mızrak F, Yurday H, Gülbahar B, Han E. 2014, Doğum için başvuran gebelerin empatik iletişim beklentilerinin ebeler tarafından karşılanma durumu. Genel Tıp Derg; 24:7-14. Pınar ŞE, Aksoy ÖD, Cesur B, Dağlar G. 2017, Ebelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve iletişim becerileri: Yıllara göre izlem çalışması. Journal of Human Sciences; 14(2),1117-1128. Aktaş S, Pasinlioğlu T. 2016, Ebenin Empatik İletişim Becerisinin Doğum Eylemine ve Doğum Sonrası Döneme Etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 19(Özel Sayı): 38-45. Timur S, Şahin NH. 2010, Kadınların Doğumda Sosyal Destek Tercihleri ve Deneyimleri, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi; 12(1): 29-40. Aydın M, Yurdakul M, Erdoğan S. 2013, Ebelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Balikesir Saglik Bil Derg; 2(1): 30-35. Kantek F, Öztürk N, Gezer N. 2010, Bir Sağlık Yüksekokulunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications; 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey ; 186-190. Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E. 2009, Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi; 16(1): 39-46. Yıldırım B, Koç ŞÖ, Karabudak SS. 2014, Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Öğrenme Biçemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi; 3(3): 859-882.

Dersin İçeriği

1. hasta-ebe iletişiminin önemini ve öğelerini kavramak 2. iletişimin tanımını ve çeşitlerini kavramak 3. iletişim kuramlarını kavramak 4. ebe-hasta iletişiminde iletişimin amacını belirlemek 5. empati ile hasta davranışını anlamak 6. bazı özel durumlarda iletişim kurmayı ve özel durumlara yönelik girişimde bulunmayı öğrenmek 7. etkisiz iletişim şekillerini belirlemek

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere; insanı ve insan davranışlarını anlamasını, kendini tanımasını, iletişim becerileri kazanmasını bunları kendi yaşantılarında ve klinik uygulamalar sırasında kullanmalarını, yaşamda karşılaştıkları çeşitli sorunları fark edebilmelerini, bunların çözümündeki yolları öğrenebilmelerini ve uygulayabilmelerini sağlayacak bilgi ve becerileri kazandırmaktır

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 derse giriş
2 İletişim nedir?, • İletişimin önemi, • İletişimin Ebelik Mesleğinde Önemi ve Kullanım
3 İletişim Çeşitleri, • İletişim Düzeyleri
4 • Etkili İletişim ve İletişimdeki engeller
5 • İletişimi Kolaylaştırıcı Yaklaşımlar
6 • Etkili Dinleme
7 • Problem Çözme Becerileri
8 • Eleştirel Düşünme Becerileri
9 • Empati ve Empatik İletişim
10 • Kendini Tanıma
11 • Atılganlık ve Girişkenlik
12 • Özel Durumlarda İletişim- Hasta ve Ailesi
13 • Özel Durumlarda İletişim- Hasta ve Ailesi
14 • Özel Durumlarda İletişim- Hasta ve Ailesi