Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Aker Alpaslan, Sabiha (2003). Tasarım: Mesleki Resim (1. Baskı). İstanbul: Ya-Pa Yayınları. 2. Ambrose, Gavin, Harris, Paul (2012). Grafik Tasarımın Temelleri. (Çeviren: Mehmet Emir Uslu). İstanbul: Literatür Yayıncılık. 3. Çağlarca, Sadettin (1993). Renk ve Armoni Kuralları (5. Baskı). İstanbul: İnkılâp Kitabevi. 4. Özsoy, Vedat (2006). Yöntem ve Teknikleriyle Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar (1. Baskı). Ankara: Tşof Plaka Matbaacılık San. ve Tic. A. Ş. Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları-4. 5. Öztuna, H.Yakup (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım (1. Baskı). İstanbul: Yorum Sanat ve Yayıncılık. 6. Seylan, Ali (2019). Temel Tasarım (Genişletilmiş 2. Baskı). İstanbul: Yem Yayın. 7. Parramon, Jose M. (1997). Resimde Renk ve Uygulanışı. (Çeviren: Erol Erduran). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Dersin İçeriği
Bu ders; görsel algı, tasarım düşüncesi ve yaratıcı ifade becerilerini geliştirmeye yönelik temel ilkeleri kapsamaktadır. Nokta, çizgi, yüzey, biçim, doku, yön, hareket, oran, denge, ritim ve kontrast gibi temel tasarım elemanlarıyla, iki boyutlu kompozisyonlar üzerinden denemeler yapılır. Öğrenciler, gözlem ve araştırmaya dayalı uygulamalar aracılığıyla estetik duyarlılık kazanır, biçim-zemin ilişkisi, görsel denge, görsel hiyerarşi ve görsel bir bütün oluşturma üzerine deneysel çalışmalar yürütür. Siyah-beyaz ve sınırlı renk kullanımıyla yapılan egzersizler aracılığıyla tasarım dili geliştirilir. Bu süreç boyunca öğrenciler eleştirel düşünme, problem çözme ve yaratıcı süreç yönetimi becerilerini geliştirir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere görsel düşünme, algı ve ifade becerilerinin temellerini kazandırmaktır. Öğrenciler, tasarım elemanları (nokta, çizgi, yüzey, biçim, renk, doku) ve tasarım ilkeleri (denge, ritim, kontrast, hiyerarşi, bütünlük) üzerine uygulamalı çalışmalar yaparak iki boyutlu düzlemde yaratıcı çözümler üretirler. Gözlem, deneme-yanılma ve eleştirel yorum süreçleriyle desteklenen ders, öğrencinin estetik duyarlılığını ve tasarımsal farkındalığını geliştirmeyi hedefler. Ayrıca öğrencinin kendi yaratıcı süreçlerini tanımasına, disiplinli çalışma alışkanlığı edinmesine ve tasarıma bütüncül bakış geliştirmesine katkı sağlar.