Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Elif Şenel Doç. Dr. Ceylan Sebik Gündüz Dr. Öğr. Üyesi Melda Genç Dr. Öğr. Üyesi Hülya Demir Doç. Dr. Tamer Aslan *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Aker Alpaslan, Sabiha (2003). Tasarım: Mesleki Resim (1. Baskı). İstanbul: Ya-Pa Yayınları. 2. Ambrose, Gavin, Harris, Paul (2012). Grafik Tasarımın Temelleri. (Çeviren: Mehmet Emir Uslu). İstanbul: Literatür Yayıncılık. 3. Çağlarca, Sadettin (1993). Renk ve Armoni Kuralları (5. Baskı). İstanbul: İnkılâp Kitabevi. 4. Özsoy, Vedat (2006). Yöntem ve Teknikleriyle Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar (1. Baskı). Ankara: Tşof Plaka Matbaacılık San. ve Tic. A. Ş. Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları-4. 5. Öztuna, H.Yakup (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım (1. Baskı). İstanbul: Yorum Sanat ve Yayıncılık. 6. Seylan, Ali (2019). Temel Tasarım (Genişletilmiş 2. Baskı). İstanbul: Yem Yayın. 7. Parramon, Jose M. (1997). Resimde Renk ve Uygulanışı. (Çeviren: Erol Erduran). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Dersin İçeriği

Bu ders; görsel algı, tasarım düşüncesi ve yaratıcı ifade becerilerini geliştirmeye yönelik temel ilkeleri kapsamaktadır. Nokta, çizgi, yüzey, biçim, doku, yön, hareket, oran, denge, ritim ve kontrast gibi temel tasarım elemanlarıyla, iki boyutlu kompozisyonlar üzerinden denemeler yapılır. Öğrenciler, gözlem ve araştırmaya dayalı uygulamalar aracılığıyla estetik duyarlılık kazanır, biçim-zemin ilişkisi, görsel denge, görsel hiyerarşi ve görsel bir bütün oluşturma üzerine deneysel çalışmalar yürütür. Siyah-beyaz ve sınırlı renk kullanımıyla yapılan egzersizler aracılığıyla tasarım dili geliştirilir. Bu süreç boyunca öğrenciler eleştirel düşünme, problem çözme ve yaratıcı süreç yönetimi becerilerini geliştirir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere görsel düşünme, algı ve ifade becerilerinin temellerini kazandırmaktır. Öğrenciler, tasarım elemanları (nokta, çizgi, yüzey, biçim, renk, doku) ve tasarım ilkeleri (denge, ritim, kontrast, hiyerarşi, bütünlük) üzerine uygulamalı çalışmalar yaparak iki boyutlu düzlemde yaratıcı çözümler üretirler. Gözlem, deneme-yanılma ve eleştirel yorum süreçleriyle desteklenen ders, öğrencinin estetik duyarlılığını ve tasarımsal farkındalığını geliştirmeyi hedefler. Ayrıca öğrencinin kendi yaratıcı süreçlerini tanımasına, disiplinli çalışma alışkanlığı edinmesine ve tasarıma bütüncül bakış geliştirmesine katkı sağlar.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Temel kavramlar ve dersin işleyiş sürecinin açıklanması
2 Tasarım elemanlarının ve ilkelerinin tanıtılması Uygulamalı çizimler
3 Nokta ile yüzey araştırmaları Nokta ile uygulama
4 Çizgi ile yüzey araştırmaları Çizgi ile uygulama
5 Doğal, yapay ve geometrik biçimlerden tasarım uygulamaları Doğal, yapay ve geometrik biçimlerle uygulama
6 Açık-koyu değer araştırmaları Açık-koyu değer etüdü
7 Işık-gölge çalışmaları Işık-gölge etüdü
8 Doku çalışmaları Doku etüdü
9 Ara sınav
10 Genel renk bilgisi, renk teorileri Renk çemberi uygulaması
11 Konunun rengi Renk ile obje etüdü
12 Renk armonileri Renk armonileri ile uygulamalar
13 Renk kontrastlarının tanıtımı Yedi renk kontrastı ile uygulamalar (yanıltıcı kontrast, yalın kontrast, sıcak-soğuk kontrast, açık-koyu kontrast, tamamlayıcı kontrast, kalite kontrast ve miktar kontrastı)
14 Genel değerlendirme Renk kontrastları ile uygulamalara devam
15 Genel değerlendirme Renk kontrastları ile uygulamalara devam
16 Final sınavı