Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
• W.J.T. Mitchell, THE LANGUAGE OF IMAGES, The University of Chicago Press, Chicago-London
1980. • Jonathan E. Schroeder, VISUAL CONSUMPTION, Routledge, London-New York 2002. • Tony
Schirato-Jen Webb, READING THE VISUAL, Allen and Unwin, Australia 2004. • Moissej Kagan, ESTETİK
VE SANAT NOTLARI, (çev. Aziz Çalışlar), Karakalem Kitabevi, İzmir 2008. • İsmail Tunalı, ESTETİK, Remzi
Kitabevi, İstanbul 1989. • Benedetto Croce, ESTETİK (ifade bilimi ve Genel Linguistik Olarak), Remzi
Kitabevi, İstanbul 1989. • Gilbert Clark-Enra zimmerman, Teaching Talented Art Students, teacher Colloge
Press, New York 2004.
Dersin İçeriği
Bu ders, tüketim kültürünün tasarım, görsel iletişim ve medya üzerindeki estetik etkilerini eleştirel bir perspektifle inceler. Ders kapsamında; reklam estetiği, ambalaj tasarımında gösterge kullanımı, marka kimliği ve görsel iktidar ilişkileri, sosyal medya temsilleri, influencer estetiği, “lüks” ve “basitlik” gibi tüketim çelişkileri gibi konulara odaklanılır. Öğrenciler, tüketim nesnelerinin estetikle nasıl biçimlendirildiğini ve kültürel kodlarla nasıl anlam kazandığını analiz eder. Görsel analizler, okuma tartışmaları ve kavramsal proje çalışmalarıyla desteklenen ders, tüketim estetiğini hem eleştirel kuramlar hem de çağdaş tasarım pratikleriyle ilişkilendirir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilere tüketim kültürünün görsel iletişim ve tasarım üzerindeki etkilerini kavramsal ve eleştirel bir çerçevede inceleme becerisi kazandırmaktır. Öğrenciler; reklam, ambalaj, moda, sosyal medya gibi alanlardaki estetik tercihlerin arkasında yatan kültürel, ekonomik ve ideolojik dinamikleri analiz etmeyi öğrenirler. Ayrıca tüketim nesnelerinin estetikle nasıl sunulduğunu, marka stratejileriyle nasıl anlam kazandığını çözümler ve alternatif görsel ifade biçimleri geliştirmeye yönelik düşünsel altyapı oluştururlar.