Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Öğr. Gör. Dr. İbrahim Erensoy *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Kuramsal ders anlatımı Vaka temelli öğrenme ve analiz Uygulamalı gösterimler (terapi teknikleri) Video ve ses kayıtları ile gözlem Grup tartışmaları ve interaktif katılım Klinik vaka sunumları Rol oynama / simülasyon etkinlikleri

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında motor konuşma bozukluklarının (dizartri ve konuşma apraksisi) klinik özellikleri, sınıflandırılması, nedenleri ve ayırıcı tanıları ele alınır. Motor konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan standart testler, gözlem yöntemleri ve enstrümantel yaklaşımlar tanıtılır. Terapi sürecinde hedef belirleme, terapi teknikleri, bireye özgü müdahale planlarının oluşturulması ve terapi sürecinin izlenmesi konuları işlenir. Gelişimsel ve edinilmiş bozukluklar ile erişkin ve çocuk olgulara yönelik farklılıklar vurgulanır.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, motor konuşma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi süreci hakkında öğrencilere teorik ve uygulamalı bilgi kazandırmaktır. Öğrencilerin, dizartri ve konuşma apraksisi gibi motor konuşma bozukluklarının ayırt edilmesi, uygun değerlendirme araçlarının kullanılması ve bireye özgü terapi planlarının oluşturulması konularında bilgi ve beceri edinmeleri hedeflenmektedir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Motor konuşma bozukluklarına giriş Motor konuşma bozukluklarına giriş
2 Konuşmanın nöroanatomisi ve fizyolojisi (korteks, beyin sapı, kraniyal sinirler, motor kontrol) Konuşma organlarının palpasyonu ve hareket gözlemi
3 Dizartri türleri (spastik, flaksid, hipokinetik, hiperkientik, ataksik, miks) Ses/video örnekleri üzerinden dizartri tiplerini tanıma
4 Apraksi: Tanım, nedenler, klinik özellikler Apraksi vaka örnekleri, tipik hata analizleri
5 Motor konuşma bozukluklarında değerlendirme araçları Örnek değerlendirme formlarının doldurulması, vaka üzerinden uygulama
6 Klinik gözlem, anamnez alma ve konuşma örneği toplama Öğrencilerin birbirinden konuşma örneği alıp analiz etmesi
7 Terapi yaklaşımlarına giriş (davranışsal, kompensatuvar, cihaz destekli, farmakolojik destekler) Basit kompensatuvar tekniklerin (konuşma hızı yavaşlatma, solunum desteği) uygulanması
8 Vize sınavı
9 Dizartri terapisi – solunum, fonasyon ve rezonans çalışmaları Diyafram nefesi egzersizleri, fonasyon güçlendirme çalışmaları
10 Artikülasyon terapisi – hedef ses çalışmaları, prosodi düzenlemeleri Artikülasyon egzersizleri, ritim ve vurgu çalışmaları
11 Apraksi terapisi – motor planlama temelli yaklaşımlar (Rosenbek, Melodik İntonasyon Terapisi vb.) Basit motor planlama egzersizleri, MIT örnekleri
12 İleri terapi teknikleri (biofeedback, bilgisayar destekli uygulamalar vb.) temel uygulama denemeleri, yazılım örnekleriyle çalışma
13 Özel hasta gruplarında terapi (inme, Parkinson, ALS, çocukluk apraksisi) Grup çalışmasıyla vaka analizleri, uygun terapi seçimi
14 Terapi programı oluşturma, hasta ve aile eğitimi Öğrencilerin kendi hazırladığı terapi programını sunması
15 Final sınavı