Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Özlem Genç *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

anlatım, soru-cevap

Dersin İçeriği

Bu ders, Orta Çağ boyunca farklı kültürlere mensup seyyahların bıraktığı yazılı anlatılar üzerinden dönemin toplumsal yapısını çok boyutlu olarak incelemeyi amaçlar. İbn Fadlan, Marco Polo, Benjamin of Tudela, William of Rubruck gibi seyyahların metinleri üzerinden; dinî hayat, ticaret yolları, kent dokusu, halk yaşamı, kadınların toplumsal rolleri, azınlıkların konumu ve yabancıya bakış gibi temalar ele alınır. Ders boyunca hem metin çözümleme hem de tarihsel bağlama yer verilir; böylece öğrenciler seyahatnameyi bir tarihsel kaynak olarak değerlendirme becerisi geliştirir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Orta Çağ’a ait farklı coğrafyalardan kaleme alınmış seyahatnameler aracılığıyla dönemin toplumsal yapısını, kültürel etkileşimlerini ve günlük yaşam pratiklerini değerlendirmektir. Öğrenciler, hem Batılı hem de Doğulu seyyahların gözünden Orta Çağ toplumlarının çeşitliliğini, önyargılarını ve karşılıklı algılarını analiz etme becerisi kazanacaklardır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Seyahatname türü ve tarih yazıcılığı açısından önemi
2 Orta Çağ’da seyahat etmenin anlamı
3 Hac seyahatleri ve dini motivasyonlar
4 İbn Fadlân ve Orta Asya toplumları
5 Marco Polo’nun gözünden Moğol İmparatorluğu
6 Seyyahların anlatılarında kent yaşamı
7 Orta Çağ’da yolculuk koşulları ve güvenlik
8 Ara sınav
9 Seyahatnamelerde kadınlar ve toplumsal roller
10 Coğrafi hayal gücü: bilinmeyen topraklar ve halklar
11 Batılı seyyahların Doğu toplumlarına bakışı
12 Doğulu seyyahların Batı izlenimleri
13 Seyahatnamelerde sosyal sınıflar ve gündelik yaşam
14 Seyahatnamelerin tarihsel kaynak olarak kullanımı