Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1- Sosyal Duygusal Gelişim Prof. Dr. Zarife Seçer, Dr. Öğr. Üyesi Aysel Çağdaş, Dr. Öğr. Üyesi Duygu Yalman
2- Yaşam Boyu Gelişim - Santrock, J. (2018). Ankara: Nobel Yay.
3- Miller, P. (2017). Gelişim psikolojisi kuramları. İstanbul: İmge Yay.
4- Berk, L. (2020). Bebekler ve çocuklar doğum öncesinden orta çocukluğa. Ankara: Nobel Yay.
Dersin İçeriği
Sosyal ve Duygusal Gelişim dersinin içeriğinde, bireylerin sosyal gelişim süreçleri ve bu süreçleri etkileyen çeşitli faktörler ele alınır. Psikanalitik, psikososyal, olgunlaşma ve davranışçı kuramlar gibi farklı teorik yaklaşımlar üzerinden kişilik ve sosyal gelişim arasındaki ilişkiler incelenir. Pavlov, Skinner, Watson, Bandura, Piaget, Bruner ve Vygotsky gibi önemli kuramcıların görüşleri tartışılırken, dil, ahlak ve bilişsel gelişimin sosyal gelişime olan etkisi değerlendirilir. Ayrıca, John Bowlby’nin bağlanma kuramı ve bağlanma stilleri üzerinde durularak sosyal duygusal gelişimde iletişimin önemi ve çatışma çözme yöntemleri aktarılır.
Dersin Amacı
Sosyal ve Duygusal Gelişim dersinde amaç, bireylerin sosyal gelişim süreçlerinin anlaşılması ve bu süreçleri etkileyen kuramsal yaklaşımların analiz edilmesidir. Ders kapsamında, sosyal gelişimin temel kavramları ve evrelerinin ele alınması, psikanalitik, davranışçı, bilişsel ve psikososyal kuramlar üzerinden kişilik ve sosyal gelişim arasındaki ilişkinin tartışılması hedeflenir. Ayrıca, dil ve ahlak gelişimi gibi unsurların sosyal gelişime etkisinin incelenmesi, bağlanma kuramı ve bağlanma stillerinin birey üzerindeki rolünün değerlendirilmesi amaçlanır. Son olarak, sosyal duygusal gelişimde iletişimin ve çatışma çözme yöntemlerinin öneminin vurgulanmasıyla, bireylerin sağlıklı sosyal ilişkiler kurabilme becerilerini edinmesi desteklenir.