Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Oktay Uygun, Demokrasi (Tarihsel, Siyasal, Felsefi Boyutlar); Faruk Ataay, Türkiye Demokrasi Tarihi (1789’dan Günümüze); Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi (Sosyal, Kültürel, Ekonomik Temeller); Fatih Mehmet Sancaktar, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Anayasa, Seçim ve Meclis Tecrübesi (1876-1923); Mete Tunçay, Türkiye Cumhuriyeti’nde Tek-Parti Yönetimi’nin Kurulması 1923-1931; Ahmet Demirel, Tek Partinin İktidarı Türkiye’de Seçimler ve Siyaset (1923-1946); Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi; Tarık Zafer Tunaya, Türkiye'de Siyasi Partiler 1859-1952; Eik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi; Feroz Ahmad, Modern Türkiye’nin Oluşumu; Server Tanilli, Devlet ve Demokrasi; Tevfik Çavdar, Türkiye'nin Demokrasi Tarihi (Cİlt-1 1839-1950); Emre Kongar, İmparatorluktan Günümüze Türkiye'nin Toplumsal Yapısı; Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Mehmet Kabasakal, Türkiye’nin Demokrasi Sınavı; Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri; Mustafa Erdoğan, Türkiye'de Anayasalar ve Siyaset; William Hale, Türkiye'de Ordu ve Siyaset; Ahmet Yeşil, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası; Cem Emremce, Serbest Cumhuriyet Fırkası.
Dersin İçeriği
Demokrasi kavramı ve tarihte ortaya çıkış süreci; Avrupa’da demokratik yönetimlerin ilk kez uygulanma biçimleri; Osmanlı Devleti’nin yenileşme hareketleri ve demokratikleşme yönünde ilk adımlar; Türkiye Cumhuriyeti’nin demokratikleşme çabası; Tek Parti Dönemi’nden Çok Partili Döneme geçiş süreci; Türkiye’de cumhuriyet yönetiminin demokratik-otoriter ve totaliter rejimler bakımından değerlendirilmesi.
Dersin Amacı
Dünyada demokrasinin tarihsel gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olup Türkiye’de demokratikleşme amacıyla yaşanan gelişmelere hâkim olmak. Tarihi serüven içerisinde dünyada ve Türkiye’deki uygulamalar üzerinden mevcut demokratik gelişim düzeyini tartabilmek, demokrasinin idealize ettiği devlet ve toplum düzenine ulaşabilmenin yollarını aramak. Kişisel gelişim, tutum ve siyasal tercihlerini bu eksende gerçekleştirebilmek.