Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Şuayip Çelemoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2023, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

>Altun, Ara. (1978). Anadolu'da Artuklu Devri Türk Mimarisinin Gelişmesi. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları. >Arseven, Celal Esad. (1984). Türk Sanatı. İstanbul. >Arslan, Muhammet. (2017). Anadolu'da Selçuklu Çağı Cami ve Mescit Mimarisi (Plan-Mimari-Süsleme). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı Doktora Tezi. >Aslanapa, Oktay. (2007). Anadolu'da İlk Türk Mimarisi Başlangıcı ve Gelişmesi. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. >Berktay, Halil, Hassan, Ümit., & Ödekan, Ayla. (2009). Türkiye Tarihi 1 (Osmanlı Devletine Kadar Türkler) (10 b., Cilt 1). (S. Akşin, Dü.) İstanbul: Cem Yayınevi. >Canbaz, Mustafa & Abak, Şaban. (2016). Türkiye Ulu Camileri - Albüm, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. >Çaycı, Ahmet. (2017). İslam Mimarisinde Anlam ve Sembol. Konya: Palet Yayınları. >Eyice, Semavi. (1993). Cami - II. Mimari Tarihi. TDV İslam Ansiklopedisi (C.7, 56-90). İstanbul: TDV İslam Araştırmaları Merkezi. https://islamansiklopedisi.org.tr/cami#2-mimari-tarihi >Kuban, Doğan. (1982). Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları. >Mülayim, Selçuk. (1982). Anadolu-Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler. Ankara. >Ögel, Semra. (1966). Anadolu Selçukluları'nın Taş Tezyinatı. Ankara: Türk Tarih Kurumu. >Önkal, A., & Bozkurt, N. (1993). Cami - I. Dini ve Sosyokültürel Tarihi. TDV İslam Ansiklopedisi (Cilt 7, s. 46-56). İstanbul: TDV İslam Araştırmaları Merkezi. https://islamansiklopedisi.org.tr/cami#1-dini-ve-sosyokulturel-tarihi >Sönmez, Zeki (1995). Başlangıcından 16. Yüzyıla Kadar Anadolu Türk-İslam Mimarisinde Sanatçılar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. >Sözen, Metin & Tanyeli, Uğur. (1999). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü (5 b.). İstanbul: Remzi Kitabevi. >Şahin, Mustafa Kemal. (2014). Anadolu'da Selçuklu Dönemi Camileri-I [Boyuna (Derinlemesine/Dikine) Düzenlemeli Camiler) (Anadolu Selçuklu Devleti'nin Yıkılışına Kadar). Ankara: Merdiven Yayın. >Şahin, Mustafa Kemal. (2015). Anadolu'da Selçuklu Dönemi Camilerinin Çözümlemeli Plan İrdelemesi. Ankara: Merdiven Yayın. >Turan, Osman. (1997). Selçuklular ve Beylikler Döneminde Anadolu. İslam Tarihi, Kültürü ve Medeniyeti (Ed.: P. M. Holt, A. S. Lambton, & B. Lewis), (Çev.: K. Turhan), (2. b.) Cilt 1, s. 241-269). İstanbul: Kitabevi Yay. >Yetkin, Suut Kemal. (1984). İslam Ülkelerinde Sanat. İstanbul

Dersin İçeriği

Anadolu Selçukluları’nda cami mimarisinin gelişimi, Anadolu Selçuklu Camileri’nin plan, malzeme ve süsleme özellikleri; makan tasarımında, tipolojide gelişim, değişim, uygulama varyasyonları, bölgesel-kronolojik-tipolojik temsiliyeti olan başlıca örnekler üzerinden incelenmektedir.

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilerin Anadolu Selçukluları’nda (11-14. yüzyıl) bir ibadet mekanı olarak cami mimarisinin gelişimi ile plan ve süsleme özelliklerini öğrenmelerini; dönemin yapısal karakterini çözümleyerek kavramalarını amaçlar.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Anadolu Selçuklu Tarih ve Coğrafyası, Önemli Selçuklu Şehirleri
2 Diyarbakır Ulu Camii (Emevi mimarisi ile etkileşim)
3 Siirt Ulu Camii, Bitlis Ulu Camii, Silvan Ulu Camii
4 Harput Ulu Camii, Kızıltepe Ulu Camii
5 Niksar Ulu Camii, Urfa Ulu Camii, Sivas Ulu Camii
6 Erzurum Ulu Cami, Erzurum Klale Camisi, Divriği Kale Mescidi, Divriği Ulu Camii
7 Erzurum Ulu Cami, Erzurum Klale Camisi, Divriği Kale Mescidi, Divriği Ulu Camii
8 ARA SINAV
9 Kayseri Huand Hatun Camii, Kayseri Hacı Kılıç Camii, Konya Alaaddin Camii, Niğde Alaaddin Camii, Amasya Gök Medrese Camisi, Amasya Burmalı Minare Camisi
10 Kayseri Huand Hatun Camii, Kayseri Hacı Kılıç Camii, Konya Alaaddin Camii, Niğde Alaaddin Camii, Amasya Gök Medrese Camisi, Amasya Burmalı Minare Camisi
11 Ahşap Destekli Camiler:(tarihçe; mimari, tasarım, süsleme özellikleri)
12 Ahşap Destekli Camiler:(tarihçe; mimari, tasarım, süsleme özellikleri)
13 Tek Kubbeli Camiler ve Mescitler: Ör.: Erzurum Kale Mescidi; Divriği Kale Mescidi; Alanya-Akşebe Sultan Mescidi; Konya Sırçalı Mescid (tarihçe; mimari ve süsleme özellikleri)
14 DEĞERLENDİRME: Anadolu Selçuklu Cami mimarisinde tipoloji, mekan örgütlenişi, “külliye” olgusu ve gelişimi. (Benzerlikler, özgünlükler, etkileşimler…)
15 DEĞERLENDİRME: Malzeme, Süsleme, Sanatçılar (benzerlikler, özgünlükler, kompozisyonlar, repertuar, etkiler, etkileşimler…)