Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Hayrunnisa Turan *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

S. Kemal Yetkin,İslam Mimarisi, AÜ İlahiyat Fakültesi Yay., Ankara, 1965. S. Kemal Yetkin,İslam Ülkelerinde Sanat, Cem Yayınevi, İstanbul, 1984. Robert Hillenbrand, Islamic Architecture- Form- Function and Meaning, Colummbia Uni. Marcus Hattstein, Peter Delius, İslam Sanatı ve Mimarisi, Literatür. Oleg Grabar,İslam Sanatının Oluşumu, çev. N. Yavuz, Yapı-Kredi Yay., İstanbul, 1998. archnet.org CRESWELL, K.A.C: "The Origin.of the Cruciform Plan of Cairene Madrasas", Bulletin de l'InstitutFrançais d'Archeologie Orientale du Caire, 21, 1923, s. 1-54. CRESWELL, K.A.C: Müslim Architecture of Egypt, I. Ikhshids and Fatimids. Oxford, 1952. CRESWELL, K.A.C: The Müslim Architecture of Egypt. II. Ayyubids and early Bahrite Mamluks.Oxford, 1959. HAUTECOEUR, L. - WIET, C: Les Mosquees du Caire. Paris, 1932. HERZFELD, E.: "Damascus: Studies in Architecture", Ars Islamica, IX, 1942, s. 1-53; X, 1943, s. 13-70;XI-XII, 1946, s. 1-72; XIII-XIV, 1958, s. 118-138. WIET, Gaston: Les mosquees du Caire, C.I., Paris 1966. SAUVAGET, J,: "Architecture musulmane en Syrie, ses caracteres, son evolution", Revue des Arts Asi-atiques, 8, 1934, s. 19-52. Göyünç, Nejat, Memlük Devri'nde (Eski) Malatya'da Bir Aile, İ.Ü.E.F. Türkiyat Araştırma Merkezi, İstanbul1986. Kopraman, Kazım Yaşar, Mısır Memlükleri Tarihi, Kortantamer, Samira, Bahri Memluklar'da Üst Yönetim Mensupları ve Aralarında ilişkiler, Ege Ü. Edebiyat Fakültesi, İzmir 1993. Necip Asım, Celalüddin Harezamşah, M.V., Ankara 1934. Taneri, Aydın, Harzemşahlar, T.D.V. Yay., Ankara 1993. Taneri, Aydın, Celalüddin Harizmşah ve Zamanı, K.B. Yay., Ankara 1977. Togan, Zeki Velidi, Horezm Kültür Vesikaları, İ.Ü.E.F., İstanbul 1951. Geyikoğlu, Hasan, “Anadolu'da Kalan Harezmliler (Horzumlular)”, T.K., 35/410, Ankara 1997. Bayur, Hikmet, “Harizmşah Alaü’d-din “Tekiş”in Adı hakkında”, Belleten, 14/56, Ankara 1950. Kılıç, Mustafa, “Celaleddin Harzimşah’tan Sonra Anadolu ve Suriye’de Harizmliler”, C.Ü.İ.F.D., 5/2, Sivas 2001.

Dersin İçeriği

İslam inancını benimsemiş toplumlarda, mimari ve görsel sanat ürünleri biçim, biçem ve içerik sorunları Sanatçı-hami ilişkileri ve üretim süreçleri İslam inancının yönlendirdiği kültür ve uygarlığın sanata yansıması Yerel ve komşu kültürlerin sanat gelenekleri ve ifade biçimleriyle ilişkileri

Dersin Amacı

Eyyubiler, Harşemşahlar, Guri Sultanlığı, Memlûkler, İlhanlılar, Timurlular, Altınorda Hanlığı ve Delhi Sultanlığı dönemi mimarisi ile çevre kültürler karşılaştırmalı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Ortaçağ İslam Sanatına Giriş Kaynak ve Yayınlar
2 Sanatçı-hami ilişkileri ve üretim süreçleri
3 Eyyubiler Dönemi
4 Guri Sultanlığı Dönemi
5 Harzemşahlar Dönemi
6 İlhanlılar Dönemi
7 İlhanlılar Dönemi
8 Memlükler Dönemi
9 Ara sınav
10 Memlükler Dönemi
11 Timurlular Dönemi
12 Timurlular Dönemi
13 Altın Orda Hanlığı Dönemi
14 Delhi Sultanlığı Dönemi
15 Delhi Sultanlığı Dönemi
16 Final sınavı