Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Rumeysa Işık Yayla *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ahmad, F. (2012) Modern Türkiye’nin Oluşumu (10. bs.). Y. Alogan (Çev.). İstanbul: Kaynak Yayınları. (1995). Altındere, H. ve Evren, S. (Ed.). (2007). User’s Manual: Contemporary Art in Turkey/Kullanma Kılavuzu: Türkiye’de Güncel Sanat 1986-2006. Frankfurt am Main: Revolver Archiv für aktuelle Kunst ve İstanbul: art-ist prodüksiyon tasarım yayıncılık. Altındere, H. ve Evren, S. (Ed.). (2011). 101 Artworks. Forty Years of Turkish Contemporary Art: 101 Sanat Yapıtı: Türkiye Güncel Sanatı’nın Kırk Yılı. Berlin: Revolver Publishing ve İstanbul: art-ist prodüksiyon tasarım ve yayıncılık. Altındere, H. ve Evren, S. (Ed.). (2015). User’s Manual 2.0: Contemporary Art in Turkey/Kullanma Kılavuzu: Türkiye’de Güncel Sanat 1975-2015. Berlin: Revolver Publishing ve İstanbul: art-ist prodüksiyon tasarım yayıncılık. Amirsadeghi, H. (Ed.). (2010). Unleashed: Contemporary Art from Turkey. London: TransGlobe Publishing. Bek, G. (2000). Bienal Etkinlikleri ve Türk Sanat Ortamındaki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Ankara. Belge, M. ve Aral, F. (Haz.). (1985). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi (6 cilt). İstanbul: İletişim Yayınları. Belge, M. (Gen. Yön.) (1996). Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi (15 cilt). İstanbul: İletişim Yayınları. Berk, N. (1943). Türkiye’de Resim. İstanbul: Güzel Sanatlar Akademisi Yayınları. Berk, N. (1972). İstanbul Resim Heykel Müzesi. İstanbul: Akbank Yayınları. Berk, N. ve Turani, A. (1981). Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi (cilt 2). İstanbul: Tiglat Yayınları. Berk, N. ve Gezer, H. (1973). 50 Yılın Türk Resim ve Heykeli. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Berk, N. ve Özsezgin, K. (1983). Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları. Bunulday Hasgüler, S. (2013). Türkiye’de Sanat Üretimi: 1975-2005. İstanbul: Parşömen Yayıncılık. Cezar, M. (1995). Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi (2 cilt). İstanbul: Erol Kerim Aksoy Kültür, Eğitim Yayınları. Duben, İ. (2007). Türk Resmi ve Eleştirisi: 1880-1950. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Duben İ. ve Yıldız E. (Ed.). (2008). Seksenlerde Türkiye’de Çağdaş Sanat: Yeni Açılımlar. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Edhem, H. (1970). Türk Resim Sanatı Tarihi: Elvah-ı Nakşiye Koleksiyonu. G. Elibal (Çev.). İstanbul: Milliyet Yayınları. Erdemci, F., Germaner, S. ve Koçak, O. (Yaz.). Modern ve Ötesi: 1950-2000 (2. bs.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Ersoy, A. (1998). Günümüz Türk Resim Sanatı. İstanbul: Bilim Sanat Galerisi. Germaner, S. (1997). 1960 Sonrası Sanat-Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Gezer, H. (1984). Cumhuriyet Dönemi Türk Heykeli. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. İnalcık, H. ve Renda, G. (Yay. Haz.). (2009). Osmanlı Uygarlığı (2 cilt) (3. bs.). Ankara: TC Kültür ve Turizm Bakanlığı. Kasaba, R. (Ed.) (2011). Türkiye Tarihi, Modern Dünyada Türkiye 1839-2010 (cilt 4). Z. Bilgin (Çev.). İstanbul: Kitap Yayınevi. Kortun, V. ve Kosova, E. (2014). Ofsayt Ama Gol! B. Çaka (Yay. Haz.). İstanbul: SALT/Garanti Kültür AŞ [Elektronik Yayın]. (2004). Madra, B. (2003). İki Yılda Bir Sanat: Bienal Yazıları 1987-2003. İstanbul: Norgunk Yayıncılık. Öndin, N. (2011). Gelenekten Moderne Türk Resmi ve Estetiği (1850-1950). İstanbul: İnsancıl Yayınları. Özdoğan Türkyılmaz, H. (2013). Çağdaş Türk Resminde Gelenek Sorunsalı. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Ankara. Özdoğan Türkyılmaz, H. (2019). Küreselleşen Türkiye'nin Kültür ve Sanat Ortamında Bir Aktör: René Block. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Ankara. Özsezgin, K. (1994). Görsel Sanatçılar Ansiklopedisi. İstanbul: Doruk Yayımcılık. Özsezgin, K. (1982). Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi (cilt 3). İstanbul: Tiglat Yayınları. Özsezgin, K. ve Aslıer, M. (1989). Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi (cilt 4). İstanbul: Tiglat Yayınları. Pelvanoğlu, B. (2009). 1980 Sonrası Türkiye’de Sanat: Dönüşümler. Doktora Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Batı Sanatı ve Çağdaş Sanat Programı, İstanbul. Renda, G. ve Erol, T. (1980). Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi (cilt 1). İstanbul: Tiglat Yayınları. Rona, Z. ve Beykan, M. (Yay. Yön.). (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (3 cilt). İstanbul: YEM (Yapı-Endüstri Merkezi) Yayınları. Shaw, W. M. K. (2011). Ottoman Painting: Reflections of Western Art from the Ottoman Empire to the Turkish Republic. Londra-New York: I.B.Tauris. Tansuğ, S. (1990). Türk Resminde Yeni Dönem. İstanbul: Remzi Kitabevi. Tansuğ, S. (1986). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi. Yardımcı, S. (2014). Kentsel Değişim ve Festivalizm: Küreselleşen İstanbul’da Bienal (2. bs.). A. Artun (Dizi Ed.). İstanbul: İletişim Yayınları. (2005). Yasa Yaman, Z. (2011). Suretin Sireti: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Sanat Koleksiyonu’ndan Bir Seçki/Beyond the Apparent: A Selection from the Art Collection of the Central Bank of the Republic of Turkey (Sergi Kataloğu). İstanbul: Pera Müzesi Yayını. Yasa Yaman, Z. (Ed.) (2012). Ankara Resim ve Heykel Müzesi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı. Yetik, S. (2017). Ressamlarımız: Sanayi-i Nefise’den Asker Ressamlara Modern Türk Resminin İlk Ustaları. A. Akan (Haz.). İstanbul: Gram Yayınevi. (1940) Zürcher, E. J. (2011). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi (26. bs.). Y. Saner (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. (1993). ***İlgili diğer güncel makale ve kitaplar

Dersin İçeriği

Ders kapsamında, Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemleri ile Cumhuriyet Dönemi’nin kültür ve sanat politikaları irdelenecek, kültürel etkileşimler temelinde Batılılaşma ile oluşan yeni görsel dil, sanat olayları ve sanat eserleri üzerinden çözümlenmeye çalışılacaktır.

Dersin Amacı

Bu ders Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde yaşanan modernleşme ve reform hareketlerinden başlayarak sanat etkinlikleri, sanat ortamı, sanat tartışmaları ve sanatçılar hakkında bilgi vermeyi amaçlar.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Tanışma, dersle ilgili bilgi verilmesi, giriş
2 Osmanlı İmparatorluğu’nda modernleşme ve reform hareketleri: III. Ahmed ve III. Selim Dönemleri. Mimari mekânlarda duvar resmi kullanımı: İstanbul ve Anadolu’dan örnekler
3 Osmanlı İmparatorluğu’nda modernleşme ve reform hareketleri: II. Mahmud, Abdülmecid, Abdülaziz Dönemleri
4 Osmanlı İmparatorluğu’nda modernleşme ve reform hareketleri: II. Abdülhamid Dönemi, Osmanlı fotoğrafçılığı, Asker Ressamlar, Primitifler
5 Osmanlı Müzeciliği ve Osman Hamdi Bey
6 Sanayi-i Nefise Mekteb-i Âlisi, Osmanlı Ressamlar Cemiyeti: Şehzade Abdülmecid Efendi, Şevket Dağ
7 Öncü Kuşak sanatçılar: Şeker Ahmet Paşa, Süleyman Seyyid. Osmanlı İzlenimcileri/Köprü Kuşak sanatçılar: Halil Paşa, Hoca Ali Rıza
8 Osmanlı İzlenimcileri/Köprü Kuşak sanatçılar: Hüseyin Zekai Paşa, Ahmet Ziya Akbulut
9 Ara Sınav
10 Osmanlı İzlenimcileri, 1914/Çallı Kuşağı
11 İnas Sanayi-i Nefise Mektebi ve ilk kadın sanatçılar
12 Cumhuriyet Dönemi’nde kültür ve sanat politikaları, Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği
13 Kübizm ve modern sanat, d Grubu. 1950’lerin kültür sanat ortamı, Doğu-Batı bireşimi
14 Yeniler Grubu, On’lar Grubu Soyut Sanat, Naif/Otodidakt Sanat, köylü gerçekçiliği
15 Cumhuriyet Dönemi’nde anıt ve heykel uygulamaları
16 Final Sınavı