Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Dr. Recep Nur Uzun *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Gülle, K. (2019). Türk Spor Kültürü ve Geleneksel Sporlar. UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Türkiye Listesi – Geleneksel Sporlar.

Dersin İçeriği

Ders; okçuluk, cirit, güreş, atlı sporlar, mangala, aba güreşi, kızak oyunları gibi Türk kültürüne özgü geleneksel sporların tarihsel kökenlerini, kurallarını, uygulanış biçimlerini ve kültürel özelliklerini kapsar. Ayrıca UNESCO somut olmayan kültürel miras kapsamında yer alan geleneksel spor unsurları incelenir. Ders kapsamında hem teorik anlatımlar hem de temel uygulamalı faaliyetler yer alır.

Dersin Amacı

Bu ders, Türk geleneksel sporlarının tarihsel gelişimini, kültürel önemini, uygulama biçimlerini ve günümüzdeki yerini öğrencilere aktarmayı amaçlar. Öğrencilerin geleneksel spor dallarını tanımaları, uygulamalı temel becerileri öğrenmeleri, kültürel miras bilinci kazanmaları ve geleneksel sporların modern spor anlayışıyla ilişkisini kavrayabilmeleri hedeflenmektedir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Derse giriş, geleneksel spor kavramı
2 Türk geleneksel sporlarının tarihsel gelişimi
3 Yağlı güreş – tarihçesi ve temel kuralları
4 Cirit – kökeni, kuralları ve oyun yapısı
5 Geleneksel okçuluk – teknikler ve malzemeler
6 Mangala ve zeka oyunları
7 Atlı sporlar – tarihsel işlev ve kültürel anlam
8 Ara sınav / video analizi
9 Aba güreşi ve diğer bölgesel güreş türleri
10 Kış sporları ve geleneksel oyunlar (kızak vb.)
11 UNESCO somut olmayan kültürel miras bağlamında sporlar
12 Geleneksel spor etkinliği planlama
13 Modern sporlarla karşılaştırma
14 Kültürel miras bilinci ve spor turizmi ilişkisi
15 Genel değerlendirme ve dönem sonu uygulamaları