Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Sibel Demir Kaçan Dr. Öğr. Üyesi Aslı Sarışan Tungaç *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ders Kitabı: Türkiye’de kullanılmakta olan güncel fen bilgisi ders kitapları (Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış kitaplar) Ders Malzemeleri: Fen bilgisi öğretim programları Ders kitabı değerlendirme ölçekleri Ulusal ve uluslararası eğitim standartları Örnek ders kitapları (Türkiye ve farklı ülkelerden) Bilim eğitimi ile ilgili makaleler ve araştırmalar Görsel ve dilsel analiz için materyaller Önerilen Kaynaklar: Demirel, Ö. (2017). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Pegem Akademi. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Keser, H. (2015). Eğitimde Materyal Geliştirme ve Kullanımı. Anı Yayıncılık. Chiappetta, E. L., & Koballa, T. R. (2010). Science Instruction in the Middle and Secondary Schools. Pearson. AAAS (1993). Benchmarks for Science Literacy. Oxford University Press. OECD (2018). PISA 2018 Science Framework.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında fen bilgisi ders kitaplarının incelenmesi ve değerlendirilmesi üzerine çalışmalar yapılacaktır. Dersin içeriği aşağıdaki konuları kapsamaktadır: Ders kitaplarının eğitimdeki rolü ve önemi Fen bilgisi öğretim programları ve ders kitapları ilişkisi Ders kitaplarının pedagojik ve bilimsel açıdan değerlendirilmesi Ders kitaplarında kavram yanılgıları ve öğrenci merkezli öğrenme ilkeleri Ders kitaplarında kullanılan öğretim stratejileri ve yöntemler Görsel ve dilsel unsurların değerlendirilmesi Fen bilimleri ders kitaplarının ulusal ve uluslararası standartlara uygunluğu Ders kitaplarının eleştirel analizi ve geliştirilmesi üzerine öneriler Bu ders, öğrencilerin fen bilgisi ders kitaplarını eleştirel bir bakış açısıyla incelemelerini sağlamak, öğretim materyallerinin etkin kullanımını artırmak ve bilimsel doğruluk, pedagojik uygunluk gibi önemli unsurları değerlendirmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, fen bilgisi öğretim programı çerçevesinde kullanılan ders kitaplarını pedagojik, bilimsel ve görsel tasarım açısından incelemektir. Öğrenciler, ders kitaplarının içerik, öğretim stratejileri, kavram yanılgıları ve öğrenci merkezli öğrenme ilkeleri açısından değerlendirilmesini yaparak eleştirel bir bakış açısı kazanacaklardır. Ayrıca, ders kitaplarının bilimsel doğruluk, görsel ve dilsel yeterlilik gibi yönleri üzerinde durulacak ve öğretim sürecine etkileri tartışılacaktır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin Tanıtımı, Amaç ve İçeriği, Fen Bilgisi Ders Kitaplarının Eğitimdeki Rolü Öğrencilerle ders kitapları üzerine genel bir değerlendirme
2 Fen Bilgisi Öğretim Programları ve Ders Kitapları Öğretim programları ve ders kitapları arasındaki bağlantının analizi
3 Ders Kitaplarında Pedagojik Uygunluk ve Öğrenme Teorileri Farklı öğrenme teorilerine göre ders kitabı içeriklerinin analizi
4 Ders Kitaplarında Bilimsel Doğruluk ve Kavram Yanılgıları Seçilen bir ders kitabında bilimsel doğruluk analizi
5 Ders Kitaplarında Kullanılan Öğretim Stratejileri Ders kitaplarında yer alan etkinliklerin öğretim stratejileri açısından analizi
6 Ders Kitaplarında Görsel ve Dilsel Tasarım Seçilen kitaplarda görsel tasarımın etkili kullanımı ve öğrenci seviyesine uygunluğu
7 Uluslararası Ders Kitabı İnceleme Kriterleri PISA, TIMSS gibi uluslararası standartlara göre ders kitabı değerlendirme
8 Ders Kitaplarının Öğretmen ve Öğrenci Açısından Değerlendirilmesi Öğretmen ve öğrenci geri bildirimleriyle ders kitaplarının güçlü ve zayıf yönleri
9 Ara Sınav Dersin ilk 8 haftasında öğrenilenlerin değerlendirilmesi
10 Fen Bilimleri Ders Kitabı Hazırlama Komisyonu ile Tanışma ve Tartışma Uzmanlarla ders kitabı hazırlama ve değerlendirme süreci hakkında tartışma
11 Ders Kitaplarının Güncellenmesi ve Revizyon Süreci Ders kitaplarının güncellenme süreçleri ve yayınevlerinin rolü
12 Alternatif Öğretim Materyalleri Tasarlama Eksik yönleri tamamlamak için alternatif materyaller geliştirme
13 Ders Kitaplarının Eğitimdeki Geleceği ve Dijital Materyaller Dijital ders kitapları ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitime etkisi
14 Ders Kitabı İnceleme Raporlarının Hazırlanması Öğrencilerin kendi ders kitabı analiz raporlarını hazırlamaları
15 Öğrenci Sunumları ve Geri Bildirim Öğrenciler, ders kitaplarını değerlendiren raporlarını sunarlar
16 Final Değerlendirmesi Bütün sürecin değerlendirilmesi, genel tartışma ve geribildirim