Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Dursun Demir Doç. Dr. Muhammet Memiş *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akyol, H. (2007) İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Ankra: Kök. Karatay, H. (2011). Okuma Eğitimi: Kuram ve Uygulama: Ankara: Berikan. Balcı, A (2013). Okuma ve Anlama Eğitimi. Ankara: PegemA. Temizkan, M. (2009). Metin türlerine göre okuma eğitimi. Ankara: Nobel.

Dersin İçeriği

Okuma eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); okumanın fiziksel ve zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek, anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek); okuma kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; okuma kusurları; okuma süreçleri; okuma becerisinin geliştirilmesi; akıcı okuma (sesli ve sessiz akıcı okuma teknikleri); metin türlerine göre okuma, okuma becerisine yönelik eğitim ortamları; okuma yöntem ve teknikleri; okuma becerisini ölçme ve değerlendirme; okuma etkinlikleri tasarlama.

Dersin Amacı

Okuma eğitimi ile ilgili temel bilgi ve becerileri kazandırma; ortaokul öğrencilerinin okumadaki sorunlarını belirleme, sağaltma ve genel olarak okuduğunu anlama becerilerini geliştirme konusundaki bilgi ve becerilerini geliştirme.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dil eğitiminin temel kavramları / Temel dil becerileri / Okumanın diğer dil becerileriyle ilişkisi
2 Okuma nedir? Okuduğunu anlama nedir? Okumanın fiziksel, zihinsel ve toplumsal yönü
3 Okuma engelleri / Okuma ilke ve yöntemleri
4 Türkçe öğretim programlarında okuma eğitimi
5 Türkçe eğitimi programına göre okumanın temel amaçları ve okuma kazanımları
6 Okuma türleri veya teknikleri
7 Okuma eğitimi süreçleri / Okuma öncesi, sırası ve sonrası etkinlikleri
8 Okuma eğitimi süreçleri / Okuma öncesi, sırası ve sonrası etkinlikleri
9 Ara Sınav
10 Okuma eğitiminde kullanılabilecek okuma stratejilerinin eğitimi
11 Metin türleri ve okuma eğitimi / Metinde konu ve ana fikri bulma eğitimi
12 Yapay zeka araçlarının okuma eğitimi sürecinde kullanımı
13 Yapay zeka araçları ve okuma alışkanlığı geliştirme yolları
14 Okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesi
15 Genel değerlendirme