Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Metin Eker *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

ARTUT, Kazım. Sanat Eğitimi (Kavramları ve Yöntemleri), Anı Yayıncılık, II. Baskı, 2002 Ankara ATALAYER, Faruk. Görsel Sanatlarda Estetik İletişim, Anadolu Üniv. Yayınları, 1994 Eskişehir. EYUBOĞLU, Bedri Rahmi. Resme Başlarken, Bilgi Yayın evi, 1986 Ankara. GOMBRRICH, E. H. Sanatın Öyküsü, Çev: Bedrettin COMERT, Remzi Kitapevi 1999 İstanbul. KANDINSKI, V. Sanatta Zihinsellik Üstüne, Çev: Tevfik TURAN, YKY II. Baskı 1993 İst. LAWRY, Bates. Sanatı Görmek, Çev: Necla YURTSEVER-Zahir GÜVEMLİ İş Bank Yay. I. Basım1972 İstanbul. MULLER, J. Emile. Modern Sanat, Çev: Mehmet TOPRAK, Remzi Kitapevi 1972 İstanbul. ŞENYAPILI, Önder. Görsel Sanatlar ve İletişim, Sanatyapım Yayıncılık, 1996 Ankara. TURANİ, Adnan. Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, 1992 Ankara. WÖLFFLİN, Heinrich. Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Remzi Kitapevi, 1985 Ankara.

Dersin İçeriği

Bu ders: Atölye içi obje ve figürden gerçekçi çalışmaları, Farklı yüzey-zemin, malzeme, araç-gereç ve yöntemlerle tanışmayı, Görsel ve plastik deneyimleri pekiştirip derinleştirmeyi, Estetik deneyimler esnasında korkusuzca yanlış ve hata yapmayı, Sanatsal kavram ve terimlerle düşünebilmeyi, Resim sanatı konusunda kuramsal, teknik, estetik ve tarihsel bilgi ve görgüyü arttırmayı, Çalışmaları dosyalama ve korumaya dönük teori ve uygulamaları içerir

Dersin Amacı

Temel sanat eğitiminin öngördüğü görselleştirme altyapısına dönük genel değerlendirmeleri yapmak; Görselleştirme sürecinin teknik içeriklerini öğrenmek; resim sanatını ve ressamları sanat tarihsel kategorilerde ve üslupsal ayrımlarda irdelemek; temel aktarım ve görselleştirme sürecini tasnif ve standardize edebilmek; optik-objektif aktarma yöntemlerini kavramak; ve bir prototip ve görsel örneklem üzerinde analitik çalışma gerçekleştirebilmek; bu dersin ilk dönemine ait amaçları olarak gösterilebilir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Tanışma. Dersin kapsamına ve niteliğine dair açıklama. Derste kullanılacak araç-gereç ve malzemenin tanıtımı. Bu ilk hafta öğrencinin mevcut kapasitesini tespit etmek için, öğrenciye hiçbir anlatım ve bilgi verilmeksizin boyar çizer malzemelerle bir çalışma yaptırılır. Bu çalışma öğrencinin daha sonra yapacağı çalışmalarla karşılaştırılmak üzere dosyalanıp muhafaza altına alınır. Dönem sonunda ilk işle son işler karşılaştırılarak, öğrencinin kazanımlarını kendi yapıtı üzerinden somut olarak görmesi sağlanmış olur. Bu durum tespit çalışmasından sonra programa devam edilir.
2 Resim kâğıdı üzerine karakalem tekniğiyle natürmort çalışmalar. Kompozisyon, kadraj, saydam görme, farklı ton ve yapıda çizgi değerlerinin anlatımı ve uygulanma. Ders sonunda işler topluca incelenerek, öğrencilerin ağırlıklı olarak hangi türde kompozisyon kurduklarına bakılır, özgün ve anonim kompozisyonlara vurgu yapılır.
3 Dokulu kâğıt üzerine karakalem tekniğiyle natürmort çalışmalar. Tarama, açık-orta-koyu leke değeri, ışık gölge, görsel doku ve açık kompozisyon uygulama. Ders esnasında her öğrenciye bireysel eleştiri ve önerilerde bulunma.
4 Dokulu kâğıt üzerine füzen tekniğiyle canlı modelden çalışmalar, Mekan-figür ilişkisi, bakış açısı, denge, ritim ve kapalı kompozisyon uygulama. Çalışmaları fiksatif spreyle vernikleme. Rönesans Resim anlayışı üzerine soru-cevap, açıklama, değerlendirme.
5 Live model studies on textured paper with charcoal technique, Space-figure relationship, perspective, balance, rhythm and closed composition application. Varnishing the studies with fixative spray. Question-answer, explanation, evaluation on the Renaissance painting concept.
6 Renkli kağıt üzerine pastel boyayla natürmort çalışmalar, Uyumlu renk armonisi, ışık gölge, hacim, simetrik kompozisyon uygulama.
7 Dokulu kağıt üzerine pastel boyayla portre çalışmalar, Boyasallık, dokunsal doku, sıcak soğuk renk armonisi, artistik kompozisyon uygulama. Ders sonunda işlerin topluca değerlendirilmesi.
8 Kraft kağıt üzerine lavi tekniğiyle figür ve natürmort çalışmalar, Düzeltme ve güzelleştirmeye gitmeden hızlı hareketlerle lekeler ve açık-koyu kontrastı uygulama.
9 Ara Sınav.
10 Sulu boya kağıdı üzerine lavi tekniğiyle figür ve natürmort çalışmalar, Işık-gölge, açık-orta-koyu ton değeri, hacim yaratma. Örnekler üzerinde inceleme ve değerlendirme.
11 Normal kağıt üzerine sulu boya tekniğiyle portre çalışmalar, Leke değerleri ile modle uygulama. Örnekler üzerinde inceleme ve değerlendirme.
12 Sulu boya kağıdı üzerine, sulu boya tekniğiyle figüratif çalışmalar, Leke değerleri ile ışık-gölge uygulama. Barok Resim anlayışı üzerine soru-cevap, açıklama, değerlendirme.
13 Kolaj çalışmalar, 1) Hazır görüntüleri dekupe ederek kompozisyonlar oluşturma. 2) Sadece düz renkli kağıtları keserek, yırtıp yapıştırarak form-hacim ve mekan ilişkileri yaratmak. Örnekler üzerinde inceleme ve değerlendirme. Atık kağıtlarla yapılan resmin değeri üzerine tartışma.
14 Dönem başında seviye tespit amacıyla yapılan çalışmalar son işlerle karşılaştırılarak, kazanımlar, öğrencinin kendi yapıtları üzerinden somut olarak görmesi sağlanır. Bu gelişim tespit çalışmasından sonra dersin uygulamasına devam edilir. Kolaj çalışmalar, İronik kompozisyonlar oluşturma. Modern Sanat anlayışı üzerine soru-cevap, açıklama, değerlendirme.