Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM, et al. Principles of Neural Science, McGraw-Hill.
Latash ML. Neurophysiological Basis of Movement, Human Kinetics.
Shumway-Cook A, Woollacott M. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice, Lippincott Williams & Wilkins.
Dersin İçeriği
Hareketin sinir sistemi tarafından nasıl düzenlendiğini hücresel ve sistem düzeyinde ele alır. Ders kapsamında öncelikle motor kontrol kavramı ve kas-iskelet sistemiyle etkileşim kuran temel nörofizyolojik yapılar tanıtılır. Motor birimlerin yapısı ve kas fizyolojisinin temelleri aktarıldıktan sonra, omurilik düzeyindeki refleks yolları, spinal kordun segmental organizasyonu ve refleks mekanizmaları incelenir. Ardından, motor korteksin anatomik ve fonksiyonel özellikleri, beyin sapı merkezleri, bazal ganglionlar ve serebellumun motor kontroldeki rolleri detaylandırılır. Duyu-motor entegrasyonu, postüral kontrol, denge mekanizmaları ve proprioseptif geri bildirim süreçleriyle birlikte istemli ve istemsiz hareketlerin organizasyonu irdelenir. Dersin ileri haftalarında motor öğrenme, sinaptik plastisite, adaptasyon süreçleri ve motor sistemdeki yaşa bağlı değişiklikler ele alınır. Ayrıca Parkinson hastalığı, serebellar bozukluklar ve motor nöron hastalıkları gibi klinik tablolar üzerinden fizyopatolojik süreçler tartışılır. Öğrencilere motor kontrol alanındaki güncel araştırmalar, nörogörüntüleme yöntemleri ve rehabilitasyon uygulamaları da tanıtılarak kuramsal bilgiler uygulamalı bir perspektifle bütünleştirilir.
Dersin Amacı
Hareketin sinirsel denetimini fizyolojik düzeyde anlamaktır. Kas-iskelet sistemi ile merkezi ve periferik sinir sistemi arasındaki etkileşimi inceleyerek istemli ve istemsiz hareketlerin nasıl oluştuğunu açıklamak hedeflenmektedir. Öğrenciler, motor bir yanıtın planlanması, başlatılması, yürütülmesi ve kontrolünde görev alan yapıları ve süreçleri fizyolojik temelleriyle kavrayacaklardır.