Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Ayşe İri Öztürk *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Bahar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1) Odabaşı, Yavuz; Barış, Gülfidan. (2006). Tüketici Davranışı, MediaCat , İstanbul. 2) Odabaşı, Yavuz. (2006). Tüketim Kültürü, Sistem Yayıncılık, İstanbul. 3) Çelik, Sabahattin. (2009). Hazsal ve Faydacı Tüketim, Derin Yayınları: 136, İstanbul. 4) Zorlu, Abdülkadir. (2006). Tüketim Sosyolojisi, Glocal Yayınları, Ankara. 5) Baudrillard, Jean. (2004). Nesneler Sistemi, (Çev.: Oğuz Adanır), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul. 6) Bocock, Robert. (1997). Tüketim (Çev.: İrem Kutluk), Dost Kitabevi Yayınları, Ankara. 7) Baudrillard, Jean. (2004). Tüketim Toplumu, (Çev.: Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. 8) Mutlu, Erol. (2010). Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yayınevi, Ankara.

Dersin İçeriği

Bu derste Postmodernizmle birlikte tüketim olgusunun modernizmdeki üretim olgusu ile yer değiştirmesine bağlı olarak tüketimin üretime daha çok baskın gelmesi ve sosyal bir gösterge olarak gittikçe önem kazandığı, postmodernizmin tüketici hedef kitlesinin sembolik anlam ve imajları, bir taraftan kimlik ve sosyal statü göstergeleri için hızla tüketirken; diğer taraftan kendine ilişkin (toplum tarafından) algılanılmasını istediği değerleri üreten bir tüketici özelliği oluşturduğu konusunda bilinçlenmesi, artık imajların bir ürünü ya da bir reklâmı temsil etmek için var olmadıkları; tersine, bir endüstriyel ya da grafik ürünün, yalnızca imajların üretimi ve benimsetilmesi için tasarlandıklarının farkına varılması, metanın imajlaştırılması yerine, imajın metalaştırılması, sembolik anlamlar, ideolojiler ve temsillerin postmodernite kültürünün tüketicisi için kurgulanıldığının vurgulanması ve konvansiyonel yaklaşımların geçerliliğini yitirdiğinin bilinmesi anlatılmaktadır.

Dersin Amacı

Bu derste tüketim kültürünün, tüketici davranışlarının bileşenlerinden olan sosyo kültürel ve psikolojik etkenlerle birlikte ortaya konulmasını, pazarlama stratejileri eşliğinde ihtiyaçlar, birey ve toplumu göz önünde bulundurarak karar alma ve satın alma sürecinin ekonomik, kültürel ve sosyolojik açıdan bir bütün olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Tanışma ve dersin tanıtımıDavranış Bilimleri alanına giriş, dersin içeriği ve kapsamı hakkında bilgilendirme.
2 Tüketim, üretim, alıcı, tüketici, kültür, tüketim kültürü, tüketici kitle, modernizm, modernite, modern tüketici, modernizmin tarihçesi, postmodernism, postmodern kültür ve postmodern tüketici, tasarruf, ihtiyaç kavramlarının tanıtımı.Evrim, genetik ve davranış Doğuştan donanım ve edinilmiş donanım
3 Tüketim, üretim, alıcı, tüketici, kültür, popüler kültür, tüketim kültürü, tüketici kitle, modernizm, modernite, modern tüketici, modernizmin tarihçesi, postmodernism, postmodern kültür ve postmodern tüketici, tasarruf, ihtiyaç kavramlarının tanıtımıBir bilim ve sanat olarak psikoloji Psikolojinin alt dalları Psikolojinin yöntemleri
4 Tüketici davranışlarının pazarlama ve satın almadaki önemi, tüketici davranışı ve pazarlama stratejisi İlişkisiDavranışın gelişimi Bilişsel gelişim Sosyal gelişim
5 Tüketim, üretim, alıcı, tüketici, kültür, tüketim kültürü, tüketici kitle, modernizm, modernite, modern tüketici, modernizmin tarihçesi, postmodernism, postmodern kültür ve postmodern tüketiciÖğrenmenin ilkeleri Klasik Koşullanma Edimsel Koşullanma Bilişsel öğrenme
6 Tüketici davranışlarını yönlendirmede psiokoljik ve sosyo kültürel etkenlerİnsan Öğrenmesi ve Bellek Sözel Öğrenme Çeşitleri Öğrenme Yeteneği
7 Tüketici davranışlarını yönlendirmede psikolojik ve sosyo kültürel etkenlerÖğrenme Stratejileri Öğrenme Malzemesi Hatırlama ve Unutma
8 Tüketici davranışlarını yönlendirmede psiokoljik ve sosyo kültürel etkenlerVize sınavından önce genel tekrar
9 Ara sınavVize sınavı
10 Toplumsal sınıf, yaşam tarzı, hazsal tüketim, sembolik tüketim, faydacı tüketim, marka imajıDürtüler ve Güdülenme Birincil Güdüler Sosyal Güdüler
11 Toplumsal sınıf, yaşam tarzı, hazsal tüketim, sembolik tüketim, faydacı tüketim, marka imajıAlgı Nesne Algılama Algısal Değişmezlikler Derinlik Algısı Algıyı Etkileyen Olaylar
12 Gramsci, Stuart Hall, ideoloji ve hegemonya, reklam ve ideoloji, tüketim toplumu ideolojisi, Horkheimer ve Adorno: Kültür endüstrisiTutumlar ve Önyargı Tutumların Bileşenleri Önyargı ve Ayrım
13 Kültür endüstrisi, tüketici davranışları, tüketim toplumu ideolojisi ve reklamlarla ideoloji kapsamında reklam analiziTutumların Gelişmesi Toplumsal Hareketler
14 Kültür endüstrisi, tüketici davranışları, tüketim toplumu ideolojisi ve reklamlarla ideoloji kapsamında reklam analizine devam edilmesi, döneme ilişkin genel bir tekrar ve değerlendirme yapılmasıDavranış üzerinde sosyal etkiler Grupların davranış üzerinde üzerindeki etkileri Roller ve beklentiler Yardım etme, diğerkam ve olumlu sosyal davranış
15 Genel Tekrar
16 Final sınavı