Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Ali Tomak Dr. Öğr. Üyesi Ayşe İri Öztürk *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Kırlar Barokas, S. (2011). Reklam ve retorik. İstanbul: Derin Yayınları. Barthes, R. (1999). The Old Rhetoric in The Semiotic Challenge. (Çev.: Howard, R.). New York: Hill&Wang. Özerkan, Ş., (2001). Medya, Dil ve İletişim. İstanbul: Martı Yayınları. Aristotales. (2000). Retorik. (Çev.: Doğan, M.H.). 4. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Corbett, E. (1990). Classical Rhetoric for Modern Student. 3rd Ed. New York: Oxford University Press. Yengin, H. (1996). Medyanın Dili. İstanbul: Der Yayınları. Akerson, F. (1987). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Alan Yayıncılık.

Dersin İçeriği

Bu ders, retoriğin tarihsel gelişimini ve temel kavramlarını tanıtarak başlamakta, ardından reklam iletişiminde kullanılan ikna teknikleri, söylem stratejileri ve sembolik anlatımlar üzerinde durmaktadır. Klasik retorik ilkelerinin (ethos, pathos, logos) çağdaş reklam anlayışıyla nasıl bütünleştiği tartışılırken; görsel ve metinsel öğelerin retorik açıdan çözümlemesi yapılacaktır. Reklamlarda kültürel kodlar, toplumsal değerler ve ideolojik söylemler gibi unsurlar eleştirel bir bakış açısıyla incelenecek, aynı zamanda dijital medya ve yeni reklam mecralarındaki retorik yaklaşımlar değerlendirilecektir. Ders kapsamında teorik okumalar, vaka analizleri ve uygulamalı çalışmalarla öğrencilerin hem analitik hem de yaratıcı becerileri geliştirilecektir.

Dersin Amacı

Bu ders, klasik ve modern retorik kuramlarını reklam iletişimi bağlamında ele alarak, öğrencilerin reklam metinlerini, görsellerini ve kampanyalarını eleştirel bir perspektifle çözümleme becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Retoriksel araçların, ikna stratejilerinin ve söylem yapıların reklam üretiminde ve tüketiminde nasıl işlev gördüğünü inceleyen ders, öğrencilere hem teorik hem de uygulamalı bir çerçeve sunar. Böylelikle öğrenciler, reklamın kültürel, toplumsal ve ideolojik boyutlarını değerlendirme; retorik ilkeleri kullanarak kendi reklam tasarımlarını bilimsel temellere dayalı şekilde kurgulama; dilsel, görsel ve işitsel öğeleri ikna edici bir bütünlük içinde yapılandırma yetkinliğini kazanırlar.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin Tanıtımı, Temel Kavramlar: Retorik ve Reklam İlişkisi
2 Retoriğin Tarihsel Gelişimi: Antik Yunan’dan Modern Çağa
3 Aristoteles'in Retoriği: Ethos, Pathos, Logos Kavramları
4 Söylem ve Anlam Kuramları: Reklamlarda Söylemin Rolü
5 Reklamlarda İkna Stratejileri ve Retorik Araçlar
6 Metin ve Görsel Okuma: Yazılı ve Görsel Retorik
7 Toplumsal Cinsiyet, Kimlik ve Kültürel Kodlar Bağlamında Reklam
8 İdeoloji ve Mit Analizi: Roland Barthes’ın Kuramları
9 Vize Haftası
10 Metaforlar, Alegoriler ve Sembolizm: Reklamlarda Anlatım Biçimleri
11 Dijital Çağda Retorik: Sosyal Medya ve Yeni Reklam Formatları
12 Eleştirel Medya Okuryazarlığı ve Reklam
13 Reklamlarda Etik ve Manipülasyon: Retorik Sınırları
14 Güncel Reklam Kampanyalarının Retoriksel Çözümlemesi
15 Genel Değerlendirme ve Tartışma