Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Fatma Münevver Şenduran *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Zorunlu Kaynaklar: Signell, K. (1977). Makams of Turkish Art Music. Seattle. Tura, Y. (1990). Türk Musikisi Nazariyatı. Ezgi, S. (1933–1953). Nazarî ve Amelî Türk Musikisi. Önerilen Ek Kaynaklar: Ayangil, R. (Ed.). Türk Müziği Solfej ve Dikte Çalışmaları. Öztürk, O. (2015). Türk Halk Müziğinde Dikte Teknikleri. TRT Türk Sanat Müziği / THM repertuvar kayıtları Müzik işleme yazılımları (MuseScore, Sibelius, EarMaster vb.)

Dersin İçeriği

Gelişmiş makam yürüyüşlerinin dikte edilmesi Uzun ve karışık usûl kalıplarının işitsel çözümlemesi Geçkili ezgilerde dikte teknikleri Türk müziğinde varyasyon, süsleme ve nüansların işitsel olarak yazımı Birden fazla sesin veya heterofonik yapıların diktesi Öğrencinin performansına dayalı dikte çalışmaları Repertuvardan seçilmiş zor seviyedeki eserlerin dikte analizi Teknoloji destekli dikte yazılımı ile uygulamalar

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin Türk müziğinde ileri düzey dikte (işitme–yazma) becerilerini geliştirmelerini sağlamak; karmaşık makamsal seyirleri, usûl kalıplarını, geçkileri, varyasyonları ve çok sesli dikte uygulamalarını doğru ve hızlı şekilde yazıya aktarabilme yeterliliğini kazandırmaktır. Öğrencilerin işitsel algı, makam-usûl çözümleme ve notasyon becerilerini profesyonel seviyeye taşımak hedeflenir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 ürk Müziğinde İleri Dikte Tekniklerine Giriş Makam–usûl temelinin pekiştirilmesi, işitsel analiz stratejileri.
2 Orta–İleri Düzey Makam Seyirlerinin Diktesi Uşşak, Hüseyni, Hicaz vb. makamlarda seyir çözümlemesi.
3 Türk Müziğinde Geçkilerin İşitimi ve Diktasyonu I Yakın makam geçkilerinin tespiti ve yazımı.
4 Türk Müziğinde Geçkilerin İşitimi ve Diktasyonu II Karmaşık modülasyonlar ve çok bölümlü seyirler.
5 Uzun Usûl Dikteleri I Aksak, Sofyan, Yürük usûllerin ritmik işitimi ve yazımı.
6 Uzun Usûl Dikteleri II Ağır Aksak, Devr-i Kebir gibi geniş zamanlı usûller.
7 Makam–Usûl Bütünleşik Dikte Uygulamaları Melodi–ritim eş zamanlı çözümleme.
8 Ara Sınav (Uygulamalı Dikte) Makam + geçki + usûl içeren karma dikte.
9 Türk Müziğinde Heterofonik Yapıların Diktasyonu I Ana ses–yardımcı ses ilişkisi.
10 Türk Müziğinde Heterofonik Yapıların Diktasyonu II Toplu icralardan dikte uygulamaları.
11 Performans Temelli Dikte Uygulamaları I Öğretim elemanı icrasından nüans–süsleme işitimi.
12 ürk Müziğinde Yapay Zekâ Destekli Dikte Uygulamaları AI tabanlı frekans/pitch analizi Yapay zekâ transkripsiyon yazılımlarının test edilmesi Makam–usûl kuramına göre doğruluk değerlendirmesi AI çıktılarının düzeltilmesi Öğrenci ses kaydı yükleyerek kendi diktesini analiz eder
13 Bireysel Dikte Projesi Geliştirme Seçilen eserin tam transkripsiyonuna hazırlık.
14 Bireysel Proje Sunumları ve Değerlendirme Makam–usûl–seyir analizi eşliğinde sunumlar.
15 Final Uygulaması (Kapsamlı Dikte Sınavı) Makam + geçki + heterofoni + uzun usûl bileşik dikte.