Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Emre Pınarbaşı *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

 İslam Dünyasında Kindi ile birlikte musiki ilminin yüzyıllar bazında gelişimine destek olan filozof-müzisyenlerin eserleri ekseninde Türk Müziği Nazariyatını anlamaya çalışmaktır.

Dersin İçeriği

Türk Müziği Nazariyat Tarihi 1 Dersi İçin Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri Bu derste öğrencilerin aktif katılımını ve derinlemesine öğrenmeyi sağlamak amacıyla çeşitli yöntemler kullanılacaktır. Düz Anlatım ve Sunumlar: Konuların temel bilgilerini aktarmak, kavramları açıklamak ve tarihsel süreci özetlemek için öğretim elemanı tarafından ders anlatımları ve görsel sunumlar yapılacaktır. Tartışma ve Soru-Cevap: Öğrencilerin konular hakkındaki görüşlerini paylaşmaları, akıllarına takılan soruları sormaları ve farklı bakış açılarını değerlendirmeleri için sınıf içi tartışmalar düzenlenecektir. Örnek Eser İncelemeleri: El-Kindi'den günümüze kadar gelen önemli nazariyatçıların eserlerinden seçilen metinler ve notasyon örnekleri üzerinden incelemeler yapılacak, böylece teorik bilgilerin somutlaşması sağlanacaktır. Araştırma ve Sunum Ödevleri: Öğrencilere belirli nazariyatçılar, dönemler veya kavramlar hakkında araştırma ödevleri verilecek ve bu araştırmalarını sınıf içinde sunmaları istenecektir. Bu, hem araştırma becerilerini geliştirecek hem de konuyu derinlemesine öğrenmelerine yardımcı olacaktır. Dinleme ve Analiz Etkinlikleri: İlgili dönemlere ait müzik eserleri dinletilecek ve bu eserlerin nazari yapısı (makam, usul vb.) hakkında analizler yapılacaktır. Bu yöntemlerle, öğrencilerin Türk Müziği nazariyatının tarihsel gelişimini sadece ezberlemek yerine, anlamlı bir şekilde kavramaları ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Amacı

 El-Kindi ile başlayıp günümüze kadar gelişim sürecini sürdüren Türk Müziği nazariyatının dönem dönem ayrıntılı olarak nazari incelenmesi.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 1. 19. yüzyıl Türk müziği nazari yaklaşımlarına giriş
2 2. Hamparsum notasının ortaya çıkışı ve etkileri
3 3. Geç Osmanlı dönemi teorik metinleri
4 4. Rauf Yekta’nın nazariyat görüşleri
5 5. Arel–Ezgi–Uzdilek sistemine giriş
6 6. AEU makam tanımları ve özellikleri
7 7. AEU perde dizgesi ve aralık anlayışı
8 8. AEU usul sınıflandırması
9 9. Yekta–Ezgi–Arel karşılaştırması
10 10. 20. yüzyıl sonrası makam teorisi tartışmaları
11 11. Modern yaklaşımlar: mikrotonalite ve yeni analiz yöntemleri
12 12. Spektral analiz ve makam müziğine uygulanabilirliği
13 13. Dijital çağda makam teorisi ve bilgisayar destekli analiz
14 14. Nazariyat kaynaklarının dönemsel karşılaştırılması
15 15. Genel değerlendirme ve dönem sonu tartışması