Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Abdullah Özkan (ed.) (2015). Siyasal İletişimin Odağı. Seçim Kampanyaları. Konya: Eğitim Kitabevi. Erol Çankaya (2015). Siyasal İletişim. Dünya'da ve Türkiye'de. Ankara: İmge Kitabevi. Toplumsal Tarih dergisi makaleler Tarih ve Toplum dergisi makaleler Fevzi Demir (2007). Osmanlı Devleti'nde II. Meşrutiyet Dönemi Meclisi Mebusan Seçimleri. Ankara: İmge Kitabevi. Ahmet Yaşar (ed.) (2009). Osmanlı Kahvehaneleri. Mekân, Sosyalleşme, İktidar. İstanbul: Kitap Yayınevi. Cengiz Kırlı (2009). Sultan ve Kamuoyu. Osmanlı Modernleşme Sürecinde 'Havadis Jurnalleri' (1840-1844). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Serdar Öztürk (2005). Osmanlı İmparatorluğu'nda Kamusal Alanın Dinamikleri, İletişim. (96-124).
- Ünür, E. (2024). Siyasal pazarlama süreçlerinde dijital kampanyalar: 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26 (1), 139-176.
- Ulusoy, H., & Kaya İlhan, Ç. (2025). Siyasal İletişimde Yapay Zekâ Etkisi ve Deepfake (Derin Sahte)
Dezenformasyonu: 2024 ABD Başkanlık Seçimleri Örneği. TRT Akademi, 10(23), 42-73. https://doi.
org/10.37679/trta.1563828
- Kılıç, M. (2021). Twıtter’da Suni Gündem ve Astroturf Faaliyetler: Türkiye’deki Siyasi Parti
Liderlerinin Etiketlendiği Tweetler Üzerine Bir Araştırma. Journal of Communication Science
Researchs, 2 (2), 98-116.
- Tosyalı, Hikmet (2021). Dijital Çağda Siyasal İletişim: Algoritmalar ve Botlar. Communication and Technology Congress – CTC 2021 (April 12th-14th, 2021 – Turkey, Istanbul)
- YANIK Hayrullah, (2024). “Sosyal Medyanın Türk Seçmeninin Bilgilenme ve Oy
Verme Davranışındaki Etkisi”. Muhafazakâr Düşünce Dergisi. Yıl: 20 Sayı: 67. (74-102)
- Kaya S (2024). ‘Dijital Siyaset’ Bağlamında 23 Haziran 2019 İBB Seçimlerinde Ekrem 617
İmamoğlu'nun Yürüttüğü Seçim Sürecinin Twitter Özelinde İncelenmesi. Mülkiye
Dergisi, 48(4), 619-653.
- Yeşim Sürlü - Oğuz Göksu (2024). Siyasal iletişimin dijital dönüşümü: Eğlenceli siyaset ve TikTok. Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi - Nosyon: International Journal
of Society and Culture Studies 2024, 14, 18-43.
- Akmeşe, Başak; Taşçıoğlu, Raci (2024). Dijital Propagandanın Yeni Bir Versiyonu: Ukrayna-Rusya Savaşı Örneğinde Deepfake Dokümanlar Üzerine Bir Analiz. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Sayı Vol. 66, Bahar Spring.
- İlknur Doğu Öztürk, Burcu Zeybek (2020). Siyasal İletişim Kampanya Aracı Olarak Video İçerik Paylaşım Ağı YouTube: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçimi Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi • Yıl/Year: 2020 • Sayı/Issue: 35 ss/pp. 92-114.
- Bünyamin AYHAN & Enes BALOĞLU (2024). Dijital Siyasal İletişim: Bilişimsel Propaganda ve Siyasi Botlar. Kitap Bölümü. Tablet Kitabevi.
- Barış Yetkin (2020). Siyasal İletişimde Bilişimsel Propaganda: Türkiye’de 23 Haziran 2019
İstanbul Yerel Seçimleri ve Botlar, Cyborglar, Troller. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 52 / Kış 2020.
- Şeyma Filiz, Gaye Demren (20239. Stratejik İletişim Bağlamında Dijital Lobicilik: Vote Leave Kampanyasının Astroturf Taktikler Üzerinden Niteliksel Analizi. Yeni Medya Dergisi. Sayı Vol., 14, Bahar Spring, (2023).
- Çaha, Ö., ve Akgül, F. İ. (2024). Türkiye’de Seçmen Davranışı ve 2024 Seçimlerine Yansıması. Toplum ve Kimlik Dergisi, 1(1), 1-29. Doi: 10.5281/zenodo.13133858.
- Mustafa Sadakaoğlu (2024). Dijital Retorik: Sosyal Paylaşım Ağlarından İcra Edilen Siyasal
İletişim Faaliyetlerine İlişkin Bir İnceleme. Akademik Hassasiyetler.
Dersin İçeriği
- Osmanlı'da Kamusal Alan, Kamuoyu ve Kamusal Alanın Dinamikleri - Havadis Jurnalleri ve Osmanlı'da Kamuoyunun Keşfi - Kahvehane ve Kahvehane Reklamcılığı - Osmanlı'da seçim dönemleri ve siyasal iletişimin ilk örnekleri - 1908 seçimleri ve siyasal iletişim faaliyetleri - 1912 seçimleri ve siyasal iletişim faaliyetleri - 1946 ve 1950 seçim dönemlerinde siyasal iletişimden enstantaneler - Siyasal iletişim dönemlerinden kesitler ve örnekler - Günümüzde siyasal iletişim. Siyasal iletişimde veriye dayalı eğilimler - Siyasal iletişimde dijital botlar
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; toplumsalı inşa eden ve ondan etkilenen bir olgu olarak siyasetin iletişimi ve kamuoyu arasındaki ilişkiyi hem tarihsel bir bağlamda hem de aktüel bir bağlamda ele almak ve analiz etmektedir. Bu bağlamda Osmanlı İmparatorluğunda kamusal alanın ve kamuoyunun dinamiklerinden 1908 ve 1912 seçimlerindeki siyasal iletişim faaliyetlerine ve oradan günümüzün yeni medya ve dijital iletişim ekosisteminde kamuoyunu ve kamusal alanı şekillendiren dinamiklere, enstrümanlara ve mecralara odaklanılacaktır.