Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Seyhan Cihangir *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri<br />20. Yüzyıl Müziği Dersi – Planlanan Öğrenme Etkinlikleri 1. Dinleme ve Analiz Etkinlikleri Debussy, Stravinsky, Schönberg, Bartók, Webern, Messiaen, Ligeti, Cage gibi bestecilerden seçilmiş eserlerin dinlenmesi.Ezgisel, ritmik, armonik ve biçimsel özelliklerin analiz edilmesi. Tonalitenin dönüşümü, modalite, seri teknikleri, poliritmi ve polimetri üzerine karşılaştırmalı analiz çalışmaları.Öğrencilerin dinledikleri esere ait kısa analiz raporları hazırlaması. 2. Okuma ve Tartışma Oturumları Dönemin manifestoları (Futurizm, Modernizm, Darmstadt Okulu vb.) üzerine okumalar., yüzyıl müziği estetikleri hakkında tartışma oturumları.Öğrencilerin belirli bir besteci veya akım hakkında sunum yapması. 3. Teknoloji Destekli Uygulamal Elektronik müziğin erken dönem örneklerinin incelenmesi (Musique concrète, Elektronik stüdyolar). Tarihsel Bağlam ve Sosyokültürel İnceleme yüzyıl müziğini etkileyen tarihsel olayların (savaşlar, teknolojik gelişmeler, kültürel dönüşümler) müzik üzerindeki etkisinin tartışılması. Dünya müziklerinin modern bestecileri nasıl etkilediğine dair araştırma (örneğin Bartók ve halk müziği, Debussy ve Doğu etkileri). 4.Proje ve Sunum ÇalışmalarıDönemin bir bestecisi veya akımı üzerine derinlemesine araştırma projesi. Finalde analiz veya kompozisyon ağırlıklı bir portfolyo sunumu.<br /><br />

Dersin İçeriği

Dersin İçeriği Bu ders, 20. yüzyıl boyunca ortaya çıkan müzikal akımlar, estetik yönelimler ve teknik yeniliklerin kapsamlı bir biçimde incelenmesini içerir. Ders kapsamında; Empresyonizm, Ekspresyonizm, Neue Sachlichkeit, Neoklasisizm, Atonalite, Dodekafoni, Serializm, Minimalizm, Neoromantizm, Spektral müzik ve Deneysel müzik gibi akımlar ele alınır. Stravinsky, Schoenberg, Debussy, Webern, Berg, Bartók, Messiaen, Cage, Ligeti, Boulez, Reich ve Glass gibi bestecilerin seçilmiş eserleri analiz edilir. Ayrıca elektronik müzik teknolojilerinin gelişimi, bilgisayar destekli kompozisyon yaklaşımları, ritmik–metrik yenilikler ve geleneksel müzik unsurlarının modern bağlamdaki dönüşümleri incelenir. Dinleme, analiz ve tartışma odaklı uygulamalarla öğrencilerin çağdaş müziği anlama ve yorumlama becerilerinin geliştirilmesi hedeflenir.<br /><br /><br />

Dersin Amacı

Dersin Amacı:** Bu ders, 20. yüzyıl boyunca ortaya çıkan müzikal akımları, estetik yaklaşımları ve teknik yenilikleri tarihsel bağlamı içinde incelemeyi amaçlar. Öğrencilerin, modern ve çağdaş müzik anlayışını şekillendiren atonalite, seri teknikler, modalite, minimalizm ve elektronik müzik gibi kavramları analitik bir bakışla değerlendirmeleri hedeflenir. Ders, dönemin önemli bestecilerine ait seçilmiş eserler üzerinden yapılan çözümlemeler yoluyla, öğrencilerin dinleme, yorumlama ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Ayrıca, 20. yüzyıl müziğinin toplumsal, kültürel ve teknolojik gelişmelerle ilişkisini kavratarak, öğrencilerin müzik tarihi içinde bu döneme dair kapsamlı ve bütüncül bir perspektif edinmeleri sağlanır.<br /><br />

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
2 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
3 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
4 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
5 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
6 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
7 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
8 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
9 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
10 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
11 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
12 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
13 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
14 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez
15 Modernizm Sonrası ve Avant-Garde Yaklaşımlar II. Dünya Savaşı sonrası kültürel dönüşümler Darmstadt Okulu ve Yeni Avangard 20.yüzyıl müziği II Bireyselleşme, seri-tekniklerin genişlemesi Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez