Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi Pınar Beşevli *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Müzik tarihinde klasik dönemden 20. yüzyıla kadar olan süreçte, insanlığın teknolojik ve sosyal gelişiminin müziğe olan etkileri göz önünde bulundurularak müzikal tekniklerin oluşumundan enstrümanların gelişimine, müzik formlarından dönemlerine göre önemli imzaları bulunan bestecilerin yer aldığı kronolojik bir sıralama takip edilecek, ders müzikal materyaller eşliğinde görsel ve işitsel olarak sunulacaktır.

Dersin İçeriği

Hawkins, J. (2024). A General History of the Science and Practice of Music: Vol. 1. BoD–Books on Demand.<br />Fuld, J. J. (2000). The book of world-famous music: classical, popular, and folk. Courier Corporation.<br />Jackson, J. H., & Pelkey, S. C. (Eds.). (2005). Music and history: bridging the disciplines. Univ. Press of Mississippi.<br />Cook, N., & Pople, A. (Eds.). (2004). The Cambridge history of twentieth-century music. Cambridge University Press.<br />Hauser, A. (2005). Social history of art, volume 4: naturalism, Impressionism, the film age. Routledge.<br />Griffiths, P. (2011). Modern music and after. Oxford University Press.<br />Griffiths, P. (2006). A concise history of western music. Cambridge University Press.<br />Say, A. (2010). Müzik tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.<br />Goodall, H. (2013). The story of music. Random House.Lynton N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü. (çev. C. Çapan, S. Öziş), Remzi Kitabevi<br />Kris, E., & Kurz O. (2013). Sanatçı İmgesinin Oluşumu. (çev. S. Gürses), İthaki Yayınları.<br />Shiner L. (2004). Sanatın İcadı Bir Kültür Tarihi. (çev. İ. Türkmen), Ayrıntı Yayınları.<br />Simonnet, D., Langonay, A., Clottes, J., & Guilaine, J. (2006). İnsanın En Güzel Tarihi. (çev. E. Çaykara), İş Bankası Yayınları.<br />Tunalı İ. (1984). Sanat Ontolojisi. Sosyal Yayınları.<br />Turani A. (1995). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi.<br />Chevassus, Beatrice Ramaut, Müzikte Postmodernlik, Çev.: İlhan Usmanbaş, Birinci Basım, Pan Yayıncılık, Ayhan Matbaası, İstanbul: Mayıs 2004.<br />Cook, Nicholas, Müziğin ABC'si, Çev.: Turan Doğan, Birinci Basım, Kabalcı Yayınevi, Yaylacık Matbaası, İstanbul: Kasım 1999.<br />Ergur, Ali, Portredeki Hayalet Müziğin Sosyolojisi Üzerine Denemeler, Birinci Basım, Bağlam Yayıncılık, Kardeşler Matbaası, İstanbul: Mayıs 2002.<br />Mimaroğlu, İlhan, Müzik Tarihi, Yedinci Basım, Varlık Yayınları A.Ş., Kurtiş Matbaacılık, İstanbul: 2006.<br />Stravinsky, İgor, 2004, Altı Derste Müziğin Poetikası, Çev.: Cem Taylan, İkinci Basım, Pan Yayıncılık, İstanbul: 2004.<br />Boran, İlke ve Kıvılcım Yıldız Şenürkmez, Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği, Birinci Baskı, Yapı Kredi Yayınları, Euromat, İstanbul: Şubat 2007.<br />Finkelstein, Sidney, Müzik Neyi Anlatır, Çev.: M. Halim Spatar, Birinci Baskı, Kaynak Yayınları, Gümüş Matbaası, İstanbul: Nisan 1986.

Dersin Amacı

Bu ders, müziğin Klasik dönemden 20. yüzyıla kadar uzanan tarihsel evrimini dönemlere ayırarak incelemeyi; insanlık tarihindeki teknolojik ve sosyal gelişmelerle paralel biçimde müzikal tekniklerin, biçimlerin, çalgıların ve bestecilik anlayışlarının dönüşümünü değerlendirmeyi amaçlar.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Klasik Döneme Giriş ve Temel Estetik İlkeler
2 Klasik Dönemde Biçim ve Yapı Week 2 – Form and Structure in the Classical Period
3 Haydn ve Klasik Stilinin Kurumsallaşması
4 Mozart ve Klasik Üslubun Doruk Noktası
5 Beethoven: Klasik Dönemden Romantizme Köprü
6 Erken Romantizm: Yeni Duygusallık ve Ulusal Kimlik Arayışı
7 Eserlerde form, ifade ve genişleme
8 Romantizm ve Virtüözite Kültürü
9 Romantik Dönem Senfonizmi ve Programlı Müzik
10 Ulusal Okullar ve Halk Müziği Etkileri
11 Orta Avrupa ve İskandinav ulusal akımları
12 Operada Yenilikçi Yaklaşımlar ve Wagner Estetiği
13 Geç Romantizm ve Büyük Formların Genişlemesi
14 Modernizmin Doğuşu: Tonalitenin Sınırları
15 Genel Değerlendirme ve Dönemlerarası Karşılaştırma