Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Merve Görkem Zeren Akbulut *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ders Kitapları: 1 Büyüköztürk, Şener, Kılıç Çakmak, Ebru, Akgün, Özcan Erkan, Karadeniz, Şirin ve Demirel, Funda. 2019. Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. 2 Cemaloğlu, Necati. (Ed.). 2020. Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. 3 Çıkla, Selçuk. 2021. Dil ve Edebiyat Araştırmalarında Ahlak ve Yöntem. Ankara: Akçağ. 4 Day, Robert A. 2001. Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? (Çev. Gülay Aşkar Altay). Ankara: Tübitak Yayınları. 5 Karagöz, Yalçın ve Mesci, Muammer. (Ed.). 2019. Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 6 Kaya, İlhan. 2014. Nitel Araştırmalarda Etik. Yılmaz Arı ve İlhan Kaya (Ed.). Coğrafya Araştırma Yöntemleri. (s. 298-301). Balıkesir: A Grafik 7 Yılmaz, Kürşat ve Arık, Recep Serkan. (Ed.). 2019. Bilim ve Araştırma Etiği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Makale ve bildiriler: 1 Aydın, İnayet. 2006. Sosyal Bilimlerde Araştırmadan Yayına Etik Değerler. TÜBİTAK/ULAKBİM I. Ulusal Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık Kurultay Bildirileri. Kasım Karakütük (Ed.)., 2-3 Kasım 2006, Ankara, 71-80. 2 Çobanoğlu, Nesrin.2020. Bireysel, Profesyonel, Toplumsal, Bilimsel ve Siyasal Etiği Yeniden Sorgulatan COVID-19 Pandemisi. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, Özel Sayı: 1 (25), 36-42. 3 Ecevit, Mehmet C. 2006. Bilimsel Pratikte Etik Sorunların Toplumsal Birkaç Yönü. TÜBİTAK,ULAKBİM I. Ulusal Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık Kurultay Bildirileri. Kasım Karakütük (Ed.)., 2-3 Kasım 2006, Ankara, 81-88. 4 Erdem, Ali Rıza. 2012. Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1(2), 25-32. 5 Erdoğan, Mustafa. Bilimsel Makale Yazma Etiği. TÜBİTAK,ULAKBİM I. Ulusal Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık Kurultay Bildirileri. Kasım Karakütük (Ed.)., 2-3 Kasım 2006, Ankara, 95-98. 6 Keskin, Uğur. 2017. Bilimsel Etik İhlallerinin Kökenine İlişkin Bir Değerlendirme. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/4, 653-674. 7 Ongun, M. Tuba. 2006. Araştırma ve Yayın Etiği. TÜBİTAK,ULAKBİM I. Ulusal Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık Kurultay Bildirileri. Kasım Karakütük (Ed.)., 2-3 Kasım 2006, Ankara, 89-94.

Dersin İçeriği

Ders içeriği ilk haftalarda bilim, bilimsel yöntem ve özellikleri, bilimsel araştırma süreci ve araştırma desenleri; ilerleyen haftalarda ise ahlak, kişilik, karakter, değer sistemi, etik ve özellikle bilimsel araştırma ve yayın etiği, ilgili düzenlemeler, ihlaller, etik ikilemler ve karar verme süreci, araştırma ve yayın etiği ile ilgili yasal mevzuat ve kurullar temelinde oluşturulmuştur.

Dersin Amacı

Türkiye'de öğretmen yetiştirme programları gerek lisans gerekse lisansüstü düzeyde 21. yüzyıl yetkinlikleri çerçevesinde sürekli olarak izlenmekte ve belirli aralıklarla güncellenmektedir. Lisansüstü düzeydeki çalışmalar kapsamında, YÖK tarafından gerçekleştirilen, 20.04.2016 tarih ve 29690 sayılı Resmi Gazete’ de yayınlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ile bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularının yer aldığı en az bir dersin lisansüstü programlarda yer alması düzenlemesinin gereği olarak "Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik" dersi Türkiye’de bütün bölümlerde lisansüstü programların zorunlu dersler kataloğuna eklenmiştir. Bu derste; bilim, bilimin doğası, gelişimi, bilimsel araştırma süreci, akademik araştırmalarda literatür taraması ve yazım aşamaları, örnekleme yöntemleri, veri toplama teknikleri, etik kavramı ve etik kuramları, iş etiği, bilimsel araştırma ve yayın etiği, uluslararası dergilerde yayın yapma, tez önerisi hazırlama ve öneri örnekleri, araştırma sürecinde etik ilkeler ve ihlaller, bu ihlalleri önlemeye dönük yöntemler, yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar, taraflı yayın, editörlük, hakemlik ve etik, yayın sürecinde etik dışı davranışlar, araştırma ve yayın etiği ile ilgili yasal mevzuat ve kurullar ve etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar ile ilgili konuların teorik analizleri yapılarak, etik problemlerin pratik çözüm önerilerinin tartışılması amaçlanmakta, belirtilen konular ile ilgili materyaller kullanılmaktadır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Araştırma, bilimsel yöntem ve özellikleri, bilimsel araştırma süreci, araştırma yöntemlerinde temel dönüşüm, araştırma türleri, akademik araştırmalarda literatür tarama, örnekleme ve yazım aşamaları
2 Sosyal bilimler ve fen bilimlerinin temel düşünce sistemleri ve paradigmal yaklaşım gelenekleri
3 Bilimsel araştırma desenleri: Nicel araştırma tasarımı
4 Bilimsel araştırma desenleri: Nitel araştırma tasarımları
5 Bilimsel araştırma desenleri: Karma araştırma tasarımları
6 Quiz çalışması: Etkili okuma
7 Ahlak, etik, kişilik, karakter, değer sistemi ve vicdan kavramları, Batı ve İslam düşüncelerinde ahlak felsefesi yaklaşımları
8 Teolojik ve uygulamalı etik alanları, İslam ahlak felsefesi kuramları, bilimsel araştırma sürecinde etik ilkeler ve etik dışı davranışlar
9 Ara Sınav Haftası (27 Nisan-05 Mayıs 2024)
10 Meslek etiği ve iş ahlakı düzeyleri
11 Danışmanlık, jüri üyeliği, editörlük, hakemlik ve etik
12 Yayın etiği ve yayın sürecindeki etik dışı davranışlar
13 Öğrenciler ve akademisyenler için akademik dürüstlük ve etik
14 Etik ikilemler ve etik karar verme süreci
15 Araştırma ve yayın etiği ile ilgili yasal mevzuat ve kurullar
16 Yarıyıl Sonu Sınav Haftası (20 Haziran- 05 Temmuz 2024)